• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 25 تیر 1402
کد مطلب : 197368
+
-

چگونه به کلاهبرداران رودست بزنیم؟

محمدرضا گیوکی-وکیل دادگستری

 کلاهبرداری یک عنوان حقوقی است که از دیر باز در مراجع قضایی و انتظامی و امنیتی و حتی در مراودات عامه مردم بسیار شنیده می‌شود.
روش‌های کلاهبرداری تنوع زیادی دارد که شاید قابل شمارش نباشد اما در یک جمله می‌توان کلاهبرداری را به بردن مال غیراز راه حیله و تقلب تعریف کرد.
در قانون کلاهبرداری چنین تعریف شده است: «هرکس از راه حیله و تقلب مردم را به‌وجود شرکت‌ها یا تجارتخانه‌ها یا کارخانه‌ها یا مؤسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد.»
یکی از مصادیق مبتلابه کلاهبرداری با توجه به شرایط کنونی وعده‌های واهی جهت خروج از کشور است.
 شرکت‌های مهاجرتی موضوع جدیدی نیست اما در شرایط کنونی که روزبه‌روز به تعداد کسانی که می‌خواهند مهاجرت کنند افزوده می‌شود، به یک موضوع جدی و مهم تبدیل شده است.
تبلیغات وسیع علی‌الخصوص از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای باعث شده است که عده‌ای اغفال شوند و هزینه‌های قابل توجهی به این شرکت‌ها بپردازند و در آخر به‌خاطر غیرواقعی بودن تبلیغات انجام شده به مالباختگانی تبدیل شوند که هیچ نتیجه‌ای هم نگرفته‌اند.
برخی از شیوه‌های کلاهبرداری مهاجرتی عبارت است از:
۱. ارتباط داشتن با سفارت مربوطه
۲.وعده کاریابی در خارج کشور با حقوق و مزایای عالی و بعضاً نجومی
۳.اعزام دانشجو و اخذ مدرک معتبر بین‌المللی
۴.اخذ ویزا توسط وکلای معتبر مهاجرتی
و از این قبیل وعده‌های کاذب که فقط و فقط به قصد بردن مال افراد است، بدون اینکه قابلیت پیگیری سریع وجود داشته باشد.
درصورتی که چنین پیشنهادهایی از طرف شرکت‌های مهاجرتی دریافت کردید لازم است با قید فوریت مراجع قضایی و انتظامی و امنیتی را مطلع  کنید.

شکایت از مؤسسه مهاجرتی 2 حالت دارد:
اگر مؤسسه مهاجرتی ثبت شده باشد و به مفادی که در قرارداد بوده عمل نکرده باشد، از طریق شکایت حقوقی در دادگاه‌های عمومی دادگستری ایران می‌توانید دادخواست دهید. اگر شرکت ثبت نشده باشد یا به‌طور کلی با مانور متقلبانه اقدام به کلاهبرداری کرده باشد از طریق شکایت کیفری وارد عمل می‌شوید. در نتیجه باید مراقب بود که:
 اولا: اگر مؤسسه یا شخصی ادعایی دارد حتما درخواست کنید مدرک اثبات‌کننده ادعا را به شما ارائه کند که درصورت نداشتن مشکل قانونی با کمال میل ارائه خواهند کرد.
ثانیاً: نکته مهم و قابل توجه این است که هیچ تضمینی برای اینکه شما مؤسسه یا شخص حقیقی مطمئنی را انتخاب کرده باشید وجود ندارد، پس تا جایی که ممکن است، تحقیق کنید تا دچار مشکل نشوید.
ثالثا: از تجربیات کسانی که این راه را پیموده‌اند حتماً استفاده کنید.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید