• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
شنبه 24 تیر 1402
کد مطلب : 197352
+
-

پرواز هند برای رسیدن به‌ ماه

فضا
پرواز هند برای رسیدن به‌ ماه

رقابت بر سر ‌ماه هر روز جدی‌تر از قبل می‌شود. هند به‌عنوان یکی از مدعیان جدید جهان در صنعت فضایی روز گذشته فضاپیمای «چاندرایان-۳» را به فضا پرتاب کرد. این سومین تلاش هندی‌ها برای رسیدن به‌ماه است. به گزارش الجزیره، درصورت موفقیت کامل پرتاب، فضاپیمای «چاندرایان-۳» در شهریورماه در نزدیکی قطب جنوب‌ماه فرود می‌آید.
میلیون‌ها نفر در هند به تماشای پخش زنده این پرتاب نشسته بودند و پس از به آسمان رفتن آن به شادی پرداختند.
سفینه چاندرایان-۳ مجهز به مدارگرد، فرودگر و ماه‌نورد است. رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند پس از این پرتاب به مردم این کشور تبریک گفت و اعلام کرد سفر «چاندرایان-۳» به سمت‌ماه شروع شده است.
اگر همه‌‌چیز خوب پیش برود برنامه‌ریزی هندی‌ها این است که حدود اول شهریور این فضاپیما روی سطح‌ماه فرود بیاید و پس از مدتی کار کاوش به وسیله ماه‌نورد این ماموریت شروع شود. درصورت موفقیت، هند پس از آمریکا، شوروی سابق و چین، چهارمین کشوری خواهد بود که موفق شده روی‌ماه فرود بیاید. موفقیت این ماموریت باعث می‌شود هندی‌ها جای‌پای خود را به‌عنوان یک قدرت جدید فضایی محکم کنند.
آمریکا و روسیه سابقه طولانی در رقابت فضایی برای رسیدن به‌ماه دارند. علاوه بر هند اکنون چین هم به یکی از پیشتازان صنعت فضایی تبدیل شده است. مدت‌هاست که کاوشگر چینی‌ها در نیمه پنهان‌ماه مشغول تحقیقات است و آمریکایی‌ها هم قصد دارند به‌زودی ماموریت جدید بازگشت فضانوردها به سطح‌ماه را کلید بزنند. میلسوامی آنادورای، مدیر پروژه چاندرایان-۱ در این رابطه می‌گوید: این ماموریت ۱۳ سال پس از نخستین کاوش در ‌ماه در سال۲۰۰۸ انجام می‌شود. به‌گفته او در ماموریت چاندرایان-۱ نخستین و دقیق‌ترین جست‌وجوی آب در سطح‌ماه صورت پذیرفت و مشخص شد که‌ماه در طول روز جو دارد. چاندرایان-۲ در ژوئیه۲۰۱۹ به فضا فرستاده شده بود که شامل یک مدارگرد، یک فرودگر و یک ‌ماه‌نورد بود و این اکتشاف تا حدودی موفقیت‌آمیز بود.
مدارگرد چاندرایان-۲ همچنان در حال چرخش به دور‌ماه است، اما فرودگر و ماه‌نورد آن در تلاش برای فرود روی سطح‌ماه سقوط کردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید