• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 24 تیر 1402
کد مطلب : 197328
+
-

حمله ‌ سیاسی به مبارزه با آسیب‌های اجتماعی

جنجال‌آفرینی برای حکم دستیار ویژه‌شدن شهردار

‌چندی پیش خبری آمد که شهردار تهران بنا‌ست که دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امر آسیب‌های اجتماعی شود، اما هنوز ثانیه‌هایی از این خبر نگذشته بود که برخی منتقدان که اتفاقا پیش از این مسئولیت امر را در دست داشته‌اند، عنوان کردند که شهردار تهران نمی‌تواند دو شغله باشد ‌یا آنکه مقابله با آسیب‌ها وظیفه شهرداری نیست و این مسئولیت‌پذیری را تبدیل به رویه نکنید؛ تفکری که دهه‌ها تهران را احاطه کرده و حال و روز این روزهای پایتخت را رقم زده است اما به‌نظر می‌رسد که ما در یک‌قدمی مدیریت یکپارچه شهری قرار داریم؛ آرزویی که همه مسئولان شهری همیشه در سر داشتند و راه‌حل نجات تهران را در این مسئله می‌دانستند.عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در این خصوص عنوان می‌کند: اصل‌127 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: «رئیس‌جمهور می‌تواند در موارد خاص، بر حسب ضرورت با تصویب هیأت وزیران، نماینده یا نمایندگان ویژه با اختیارات مشخص تعیین نماید. در این موارد تصمیمات نماینده یا نمایندگان مذکور در حکم تصمیمات رئیس‌جمهور و هیأت وزیران خواهد بود». ‌او می‌افزاید:‌«ساماندهی معتادان متجاهر، کودکان کار و پدیده‌های تلخ شهر تهران اولویت اصلی شهردار تهران بود که دهه‌های اخیر انباشته شده است. نخستین قرارگاه جهادی هم در حوزه آسیب‌های اجتماعی تشکیل شد که تقریبا 18دستگاه مرتبط داخل و خارج شهرداری در این جلسه حضور دارند.»
محمدخانی به هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف در قرارگاه اجتماعی اشاره کرد: «شهردار تهران با توجه به اهمیت این موضوع در جلسات هیأت دولتی گزارش‌هایی ارائه داد که در همان فضا با تدبیر رئیس‌جمهور بنا شد با استفاده از اصل‌127 قانون اساسی اختیارات رئیس‌جمهور در موضوع مقابله با آسیب‌های اجتماعی شهر تهران به شهردار تهران تفویض شود. البته این ابتکار ریاست محترم جمهور هنوز نهایی نشده است. این موضوع در کمیسیون مربوطه دولت در حال بررسی است و به صحن هیأت دولت خواهد آمد و نیاز به رای هیات وزیران دارد. حدس ما این است که با توجه به اراده رئیس‌جمهور برای حل آسیب‌های اجتماعی در پایتخت این اتفاق رخ دهد.»
سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به برخی انتقادها می‌گوید: «هر عقل سلیم متوجه می‌شود که این ماموریت جدید شغل دوم نیست و بلکه برعکس از موازی‌کاری جلوگیری می شود و از مدیر پایتخت برای مقابله با آسیب‌ها حمایت می‌شود. بنا‌ست تا هماهنگی بیشتری با حمایت دولت برای حوزه آسیب‌های اجتماعی صورت گیرد.»
او ادامه می‌دهد: «اصرار داریم برخی نگاه‌های غلط سبب افزایش آسیب‌ها شده است و مدیران گذشته باید پاسخگوی روش‌های واگرایانه خود باشند. اگر بنا باشد هر سازمان و دستگاه مسئول، نگاه غیرمسئولانه نسبت به آسیب‌ها داشته باشد، نتیجه‌اش وضعیت فعلی شهر تهران است چرا که هر کسی تقصیر را گردن دیگری می‌گذاشت.»
محمدخانی با بیان اینکه شهرداری تهران در این 2سال فراتر از تکالیف قانونی خود در امر آسیب‌های اجتماعی فعالیت کرد، بیان می‌کند: «ظرفیت 5هزار نفری در یاورشهرها ایجاد شد و ما پذیرای معتادان متجاهری هستیم که هیچ نهادی آنها را نمی‌پذیرفت مانند بیماران خاص، زنان، زخم بازی ها، افراد دارای کبر سن و صغر سن.» او می‌افزاید: «تصمیمی که در دولت فرایندش طی می‌شود، در ادامه نگاه قرارگاهی است و شهرداری مسئولانه امور را بر عهده خواهد گرفت و دوستان به جای منفی‌بافی و فضاسازی غیرسازنده کمک کنند حالا که مسئولی می‌خواهد از همه ظرفیت‌ها برای حل مشکل استفاده کند و کمک دولت را هم دریافت می‌کند، پای کار بیایند. همچنین حالا که دولت قدم رو به جلو گذاشته، خوب است که سایر بخش‌ها هم از ظرفیت‌ها استفاده کنند و قدم جلو بگذارند. بگذارید مسئله آسیب‌های اجتماعی -سیاسی نشود‌.»‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید