• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 24 تیر 1402
کد مطلب : 197320
+
-

کریدور گردشگری با کهن‌ترین تمدن جهان

سفر سیدابراهیم رئیسی به آفریقا و نایروبی، پایتخت کنیا به‌رغم انجام تفاهمات متعدد با قاره آفریقا به‌منظور برقراری روابط اقتصادی و تأکید رئیس‌جمهوری بر پایان غفلت از ظرفیت‌های آفریقا، نویدبخش آغاز تعاملات گردشگری میان ایران و قاره آفریقاست. بیش از 2دهه قبل همین روزنامه همشهری مملو از آگهی‌های گردشگری سفر به آفریقای جنوبی بود و ایرانی‌ها آفریقای جنوبی را نماد گردشگری آفریقا می‌دانستند، اما کدام‌یک از مخاطبان این صفحه می‌دانستند که کنیا و تانزانیا به‌دلیل برخورداری از سافاری پارک‌های وسیع در جهان بی‌نظیر هستند و گردشگران جهانی به‌عنوان مقاصد برتر طبیعت‌گردی آنها را به رسمیت می‌شناسند؟
آفریقا، تنها آفریقای جنوبی نیست و حالا تأکید رئیس‌جمهوری توجه جدی به ظرفیت‌های مغفول مانده آفریقاست که یکی از آنها به‌طور حتم مسیرهای گردشگری متعدد در این قاره گمنام برای ایرانی‌هاست. سفر به آفریقا نه فقط برای تفریح که در قالب گردشگری تجاری نیز چنان جذابیت و اهمیت دارد که محمدحسن آصفری، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و آنگولا نیز خواستار استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری کشورهای آفریقایی توسط ایران شده است.
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و آنگولا حتی پیشنهاد لغو روادید با کشورهای آفریقایی را زمینه‌ساز توسعه تجارت با این قاره غنی اما گمنام و دورافتاده برای ایرانی‌ها اعلام کرده است. لغو روادید به آفریقا البته که می‌تواند تسهیل‌گر مراودات گردشگری میان ایران با کشورهای آفریقایی باشد، اما مهم‌تر از آن توان برقراری پروازهای مستقیم با گردشگرپذیرترین کشورهایی است که در قاره آفریقا به‌عنوان شاخص‌ترین کشورهای گردشگرپذیر نظیر کنیا و تانزانیا محسوب می‌شوند. این دو کشور با برخورداری از بکرترین جاذبه‌های طبیعت‌گردی و به‌عنوان دارندگان بزرگ‌ترین پارک‌های زنده حیات‌وحش جهان 2کشور شاخص در توسعه تعاملات گردشگری با ایران هستند.
آفریقا، کهن‌ترین قاره جهان است و باستان‌شناس‌ها معتقدند انسان‌های اولیه مهاجرت بزرگ خود را از این قاره به تمام جهان آغاز کرده‌اند؛ بنابراین خاستگاه نخستین بشر در تمام جهان است. این قاره بعد از قاره آسیا، دومین قاره بزرگ و دومین قاره پرجمعیت جهان با مساحتی حدود 3.30میلیون کیلومترمربع به همراه جزایر مجاور، ۶درصد از کل سطح زمین و ۲۰درصد از مساحت خشکی‌های کره زمین را پوشش می‌دهد. قاره آفریقا حدود 1.5میلیارد نفر جمعیت دارد و گستره وسیعی از منابع طبیعی  را شامل می‌شود. الجزایر بزرگ‌ترین کشور آفریقا از نظر مساحت و نیجریه بزرگ‌ترین کشور آن از نظر جمعیت است. اتفاقا همزمان با سفر رئیس‌جمهوری به قاره آفریقا بود که اعلام شد در مرحله نخست لغو روادید گذرنامه‌های خاص با آن امضا شده است که می‌تواند گام نخست برای لغو روادید گردشگری برای گردشگران ایرانی و الجزایری که علاقه به دیدار از 2 کشور دارند محسوب شود.
طبیعت‌گردی از مهم‌ترین و هیجان‌انگیزترین جاذبه‌های آفریقاست. سال۲۰۱۸ میلادی درآمد ارزی 2کشور تانزانیا و اوگاندا در حوزه طبیعت‌گردی به‌ترتیب ۱.۴میلیارد و ۱.۶میلیارد دلار بود.
نکته حائز اهمیت این است که تمدن‌های اولیه بشری مانند مصر باستان و کارتاژ در آفریقای شمالی پدیدار شدند. به‌دنبال تاریخ طولانی و پیچیده تمدن‌ها، مهاجرت و تجارت، آفریقا میزبان تنوع زیادی از قومیت‌ها، فرهنگ‌ها و زبان‌هاست که هرساله تعداد زیادی از علاقه‌مندان به تنوع فرهنگی و تجربه زندگی قبیله‌ای را به‌خود جذب و از این طریق منبع بزرگ درآمدی را برای این کشورها ایجاد کرده است.
بدین‌ترتیب با توجه به تنوع‌زیستی و پتانسیل‌های وسیع زیست‌محیطی و گردشگری قاره آفریقا، نباید از فرصت‌های دوجانبه‌ همکاری و سرمایه‌گذاری میان دوطرف چشم‌ پوشید. در واقع قاره آفریقا فرصت بزرگی را برای سرمایه‌گذاری ایران و افزایش درآمد ارزی فراهم ساخته که برای شناخت و بهره‌برداری از آن باید با یک برنامه مدون، مستمر و طولانی پیش رفت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید