• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 22 تیر 1402
کد مطلب : 197229
+
-

ایران و آفریقا؛ بازی دو‌سر برد

در سفر رئیس جمهور به کنیا و اوگاندوا 9 سند همکاری میان طرفین امضا شد

سیاست خارجی
ایران و آفریقا؛ بازی دو‌سر برد

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

 سفر منطقه‌ای رئیس‌جمهور ایران به 3 کشور آفریقایی، از «نایروبی»، پایتخت کنیا آغاز شد و در ادامه به «کامپالا»، پایتخت اوگاندا رسید تا مناسبات ایران و آفریقا شکل نوینی به ‌خود بگیرد و پس ‌از یک دهه انفعال، همکاری‌های دوجانبه در مسیر تازه‌ای پیش برود.سیدابراهیم رئیسی، صبح دیروز (چهارشنبه) در نخستین مقصد از سفر آفریقایی خود، در کاخ‌ ریاست‌جمهوری کنیا مورد استقبال همتای خود قرار گرفت تا روزی تاریخی در مناسبات تهران و نایروبی رقم بخورد.در روزی که 21گلوله توپ به افتخار حضور رئیسی در کاخ ریاست‌جمهوری کنیا شلیک شد، روسای‌جمهور 2 کشور نشست ویژه‌ای برگزار کردند و به ‌دنبال آن، هیأت‌های عالی‌رتبه 2 کشور به بحث و تبادل‌نظر درباره راهکارهای گسترش هرچه بیشتر همکاری‌های دوجانبه پرداختند.

امضای اسناد همکاری
امضای اسناد همکاری میان ایران و کنیا از مهم‌ترین دستور کارهای سفر رئیس‌جمهور ایران در کنیا بود که با حضور روسای‌جمهور 2 کشور برگزار شد. در این مراسم 5سند همکاری میان مقام‌های عالی‌رتبه 2 کشور به امضا رسید؛ اسنادی که از آغاز عصر جدیدی در مناسبات تهران – نایروبی حکایت داشت.این اسناد همکاری در حوزه‌های دامپزشکی، ارتباطات، فرهنگ، شیلات و فنی و حرفه‌ای بود که از سوی مسئولان مربوط ایرانی و کنیایی امضا شد.مقام‌های عالی رتبه ایران و  اوگاندوا نیز در حضور روسای جمهور2 کشور،
4 سند همکاری در حوزه‌های مختلف امضا کردند.

2 برنامه جنبی
حضور یک روزه رئیس‌جمهور ایران در کنیا با 2 برنامه دیگر هم همراه بود؛ «ادای احترام به مقبره رهبر فقید کنیا» و « بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران در کنیا». در برنامه نخست رئیسی با همراهی رئیس و تعدادی از نمایندگان مجلس این کشور، با حضور در مقبره «جومو کنیاتا»، رهبر ملی استقلال این کشور، به مقام این سیاستمدار کنیایی ادای احترام کرد. رئیس‌جمهور همچنین از خانه «نوآوری و فناوری» ایران در کنیا بازدید کرد؛ مرکزی که در آن بیش‌از 35شرکت دانش‌بنیان ایرانی فعال هستند و محصولات خود را در حوزه‌های دارویی، تجهیزات پزشکی، کشاورزی، ساختمانی و معماری به کنیا صادر کرده‌اند.

«پلیکان» ایرانی به کنیا رسید
رونمایی از پهپاد «پلیکان۲» در خانه نوآوری و فناوری ایران در کنیا را می‌توان یکی از برنامه‌های مهم سفر رئیس‌جمهور به کنیا دانست؛ اقدامی که بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای داشت. پهپاد «پلیکان۲» محصول شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی است که قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارد؛ قابلیت‌هایی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود:
برخورداری از کاربردهای دوگانه برای «سمپاشی» و «بازرسی مزرعه»
بهره‌مندی از قابلیت پردازش تصویر برای نقشه‌برداری و تشخیص آفات مزارع
برخورداری از پیشرانه صنعتی ضد‌آب و گردوغبار
برخورداری از بازوهای جداشونده و آماده‌سازی در 2دقیقه
بهره‌مندی از قابلیت پاشش ۲هکتاری در هر پرواز
داشتن پوشش عرضی ۵ تا ۶متر
برخورداری از قابلیت نصب انواع ماژول‌های کشاورزی
دارای نرم‌افزار هوشمند تشخیص مسیر پرواز

افزایش 10برابری همکاری‌های اقتصادی
برگزاری نشست ‌خبری مشترک روسای‌جمهور ایران و کنیا نیز از دیگر دستور کارهای سفر رئیسی به کنیا بود؛ نشستی که طی آن به هدف‌گذاری به‌منظور افزایش 10برابری همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دوطرف، آن ‌هم در گام نخست تأکید شد. رئیسی در این نشست با تشریح نگاه ایران به آفریقا، گفت: جمهوری‌اسلامی به کشورهای آفریقایی با نگاه منطقه‌ای برخوردار از استعداد، ظرفیت، نیروی انسانی با استعداد، ذخایر مادی و معنوی و منابع طبیعی و معدنی می‌نگرد. وی همچنین یادآور شد که حوزه‌های پتروشیمی، کشاورزی، شیلات، فناوری و سلامت و تجهیزات پزشکی از حوزه‌هایی هستند که دوطرف می‌توانند همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشند. رئیسی در این نشست سطح فعلی روابط اقتصادی و تجاری 2 کشور را قابل ‌قبول ندانست و بر هدف‌گذاری برای افزایش 10برابری همکاری‌های اقتصادی و تجاری در گام نخست تأکید کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید