• چهار شنبه 30 آبان 1403
  • الأرْبِعَاء 18 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 20
پنج شنبه 22 تیر 1402
کد مطلب : 197228
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Rgkp0
+
-

رهبر معظم انقلاب در دیدار طلاب و مبلغین: نسبت به تبلیغ، نگرانم

مطالبه صریح از حوزه علمیه

تبلیغ، در نگاه حوزه علمیه باید در اولویت اول باشد

رهبری
مطالبه صریح از حوزه علمیه

 رهبر معظم انقلاب صبح دیروز(چهارشنبه) با جمعی از فضلا، طلاب و مبلغان حوزه‌های علمیه دیدار کردند. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام‌معظم‌رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار که در آستانه‌ ماه محرم انجام شد، ضمن گلایه از وضعیت تبلیغ در کشور، نیاز کشور به فعالیت‌های تبلیغاتی متکی بر تحقیق را بسیار بیشتر از فعالیت‌های کنونی دانستند و با استناد به آیات متعدد قرآن مجید درباره تبلیغ، ابعاد و ظرایف آن، گفتند: دین خدا در سطح توده‌های مردم جز با تبلیغ صحیح تحقق نمی‌یابد.

اولویت تبلیغ مضاعف شده
سنت دیرینه تبلیغ در حوزه‌های علمیه و در سیره علمای بزرگ اهمیت ویژه‌ای دارد. اولویت تبلیغ در میان وظایف حوزه‌های علمیه، پس‌از تشکیل نظام جمهوری‌اسلامی مضاعف شده‌؛ چراکه برپایی نظامی سیاسی متکی بر دین، دشمنی مستکبران با اسلام را افزایش داده‌است.

تبلیغ را اولویت اول حوزه بدانید
ایمان مردم، پایه قوام نظام اسلامی است. حفظ نظام و درواقع حفظ ایمان مردم، اوجب واجبات است؛ ضمن اینکه تبلیغ در دوره کنونی با انواع و اقسام شیوه‌های متکی بر گسترش ابزارها ازجمله اینترنت و هوش مصنوعی (به‌عنوان نمادی از مرحله پسا‌اینترنت) توسعه فراوان یافته؛ بنابراین عقل هم حکم می‌کند درمقابل شمشیرهای خون‌ریز تبلیغات دشمنان، تبلیغ را اولویت اول بدانیم.

دروغ‌هایی که «حرف درست» می‌شود
علاوه بر گسترش سخت‌افزاری تبلیغات در غرب، پیشرفت در شیوه‌های باورپذیر کردن پیام ازجمله واقعیات امروز است. غربی‌ها با استفاده از علوم مختلف، ازجمله روانشناسی، پیام‌های صددرصد دروغ را به‌عنوان «حرف درست»، در ذهن مخاطبان جامی‌اندازند.

هشدار درباره استحاله فرهنگی
اگر ما در مقابل تحولات نوبه‌نو درموضوع تبلیغ، غفلت و سستی کنیم، دچار استحاله فرهنگی می‌شویم و مانند غرب گرفتار قبح‌زدایی قدم به قدم از گناهان بزرگ خواهیم شد که جبران آن، به آسانی ممکن نیست؛ همچنان که امام(ره) مکرر می‌گفت اگر اسلام در ایران سیلی بخورد تا سال‌های سال اثرش باقی خواهد بود.

اهمیت شناخت مخاطب
شناخت مخاطب در هرگونه تبلیغ کاملاً ضروری است. سطح آگاهی‌های عموم مردم، ازجمله نوجوانان و جوانان افزایش یافته‌است؛ بنابراین تبلیغ بدون توجه به سطح فکری و نیازهای مخاطب بی‌اثر خواهد بود. اگر مواد و شیوه تبلیغ مناسب با سطح و نیاز مخاطبان نباشد، مبلغ ناموفق خواهد بود.

یک آفت واقعی
کاهش تأثیر حرف و آموزش مستقیم و غیرمستقیم پدران و مادران به فرزندان یک آفت واقعی است. متأسفانه در آشفته بازار انبوه صداهای مختلف در فضای‌مجازی و تکثر رسانه‌ای، صدای انتقال معارف سنتی و خانوادگی در انزوا قرار گرفته‌است.

تهاجم به مبانی فکری جبهه مقابل
پرهیز از موضع صرفاً دفاعی و ضرورت تهاجم به مبانی فکری جبهه مقابل ضروری است. برای این کار، شناخت پشت صحنه فعالیت‌های جاری در فضای‌مجازی و غیرمجازی ضروری است. باید دقت کرد که آیا این فعال «تبلیغی – رسانه‌ای – مجازی»، مستقل عمل می‌کند یا پشت‌صحنه‌ای دارد که در موارد بسیاری دارد.

مجموعه‌ای از شیطان‌صفتی‌ها
آسیب‌پذیری امروز غرب بیشتر از همیشه است. آمریکا که امام(ره) آن را به لقب «شیطان بزرگ» مفتخر کرد، در عرصه‌های مختلف «سیاسی، تقابل با ملت‌ها، تقابل با خود ملت آمریکا، نژادپرستی، اخلاق جنسی، جنایت و بی‌رحمی» مجموعه‌ای از شیطان‌صفتی‌ها و شرارت‌هاست.

ضرورت حضور روحانیت در وسط میدان
«روحیه جهادی» از دیگر لازمه‌های تبلیغ مؤثر است. بدون روحیه جهادی، در فهم صحنه یا رفتار تبلیغاتی، خطا رخ می‌دهد، اما عنصر مجاهدت در کنار نگاه و کار علمی، تأثیر تبلیغ را تضمین می‌کند. حضور روحانیت در وسط میدان کاملاً ضروری است. گفتند: روحانیت اسلام، همیشه امیدوار و پرتحرک و جهادی، در وسط میدان بوده است.

تأمین خوراک فکری همه قشرها
توجه به نیاز و خوراک فکری همه قشرها، ازجمله صاحبان فکر، قلم، اندیشه و هنر در مسائل تبیلغی ضروری است و درعین‌حال باید به نسل نوجوان و جوان توجه خاص و ویژه‌ای داشت؛ چراکه فردای کشور متعلق به این نسل است و باید ذهن بدون‌شبهه، به ساخت آینده بپردازد.

ضرورت آبادکردن مساجد
التزام عملی جوانان به اعمال عبادی و اجتناب از گناه مهم است و نقش مساجد و هیئت‌ها در این زمینه مؤثر خواهد بود. آباد کردن و احیای مساجد امری واجب است و نباید مساجد فقط وقت نماز باز باشد، بلکه مسجد باید محل رفت‌وآمد دائم مردم باشد.

۳مأموریت برای یک کانون
ایجاد یک کانون عظیم حوزوی (ابتدا در حوزه علمیه قم و سپس در حوزه‌های بزرگ دیگر) برای گسترش کمی و ارتقای کیفی و علمی تبلیغات دینی ضروری است. «تهیه و تولید مواد تبلیغاتی به‌روز و نوآورانه»، «تنظیم شیوه‌های پیشرفته و اثرگذار تبلیغاتی» و «تربیت مؤثر به‌معنای حقیقی کلمه» 3ماموریت این کانون است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید