• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
چهار شنبه 21 تیر 1402
کد مطلب : 197132
+
-

اصلی‌ترین نقد‌ها به لایحه عفاف و حجاب

لایحه حجاب و عفاف پس از مدت‌ها وعده مسئولان بالاخره از دولت به مجلس رسید و حالا در کمیسیون تخصصی درحال بررسی است. این درحالی است که به‌گفته رئیس مجلس قرار است با جمع‌سپاری، نظرات کارشناسان درباره لایحه حجاب و عفاف جمع‌آوری شود. همزمان  نقدهایی جدی درباره این لایحه در رسانه‌ها منتشر شده است که وجه مشترک همه آنها بی‌ثمری این لایحه در اصلاح و ضع موجود است. چه آنکه برخی کارشناسان معتقدند اجرای این لایحه وضع را بدتر می‌کند. امید است این نقدها کارگشا باشد و در مجلس توسط نماینده‌های مردم اصلاح شود. در ادامه مهم‌ترین نقدهای کارشناسان به این لایحه مرور شده است.

تفکیک نشدن صحیح متخلفان
طبق ماده ۲ لایحه فرقی بین کشف حجاب سر و پوشیدن لباس زیر در خیابان وجود ندارد و رویکرد تساهلی نسبت به همه افراد اجرا خواهد شد.
پلیس در نقش عکاس
طبق ماده یک این لایحه، پلیس حق هیچ گونه مداخله میدانی را ندارد یعنی اگر یک یا چند نفر حتى بالباس زیر در خیابان حاضر شوند پلیس تنها باید عکسشان را بگیرد تا در مرحله بعد پیامک تذکر برایشان ارسال شود.
لطفا تحمل کنید!
چنانچه ذکر شد پلیس امکان مداخله با فرد برهنه را ندارد؛ مردم هم درصورت مداخله با مجازات روبه‌رو می‌شوند و چاره ای جز نظاره ندارند.
جرایم تمسخر آمیز
کسی که بدون پوشش سر یا حتی برهنه در خیابان قدم بزند، تنها در صورتی که دوربین تصویرش را ثبت کند با پیامک تذکر روبه‌رو و در مرتبه بعد با جریمه ۱۰۰ هزار تومانی مواجه می‌شود.
فرآیند غیر ممکن
پیامک و جرایم ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تومانی نیز منوط به عکاسی پلیس و بارگزاری تمام ادله و قرائن تخلف در یک سامانه است که فرآیندی غیرممکن یا دشوار خواهد بود.
این کجا و آن کجا
پلیس حق دارد در صورت مشاهده تخلف رانندگی همان‌جا شما را جریمه کند؛ در حالی که جریمه حضور برهنه در خیابان منوط به بارها ثبت تصویر واضح چهره خواهد بود تازه اگر ماسک به صورت نداشته باشید!
اُپال‌ها!
طبق این لایحه، تنها با نصب تابلوی «حجاب»، تردد افراد برهنه و نیمه برهنه در اپال ها!  و پاساژها و مراکز تجاری قانونی می‌شود (!) و مدیران این مراکز، مسئولیتی نخواهند داشت.
راننده را دریاب!
طبق تبصره ماده یک، سرنشینان خودرو می‌توانند هر پوششی داشته باشند؛ تنها در صورتی که «راننده» بدون حجاب باشد پلیس می‌توانـد ورود و نقش عکاسی خود را ایفا کند.
ایران بهشت برهنه گرایان
درصورتی که جریمه برهنگی کامل در آمریکا هزار دلار معادل ۵۰میلیون تومان است، طبق این لایحه، جریمه برهنگی در ایران تنها ۲ تا ۸ میلیون تومان خواهد بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید