• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 21 تیر 1402
کد مطلب : 197131
+
-

قوانین پوشش رایج در مدارس آمریکا

بسیاری از مدارس از قوانین پوشش (dress code) برخوردار هستند. این قوانین برای دانش‌آموزان بیان می‌کنند که چه لباس‌هایی می‌توانند بپوشند و چه لباس‌هایی نمی‌توانند بپوشند. براساس آمار مرکز ملی آموزش، تقریبا 15درصد از مدارس آمریکا قوانین پوششی سختی را اعمال می‌کنند که در آنها نیاز به استفاده از یونیفرم‌های مخصوص مدارس است؛ سایر مدارس آمریکا نیز به‌ منظور رعایت پوشش مناسب، قوانین گسترده‌ای وضع کرده‌اند. در گزارش تحقیقی «محمدمهدی عباسی» به برخی از این موارد پرداخته شده‌ است:
قانون نوک انگشت: بسیاری از مدارس طول مناسب برای دامن‌ها و شورت‌ها را تحت عنوان «قانون نوک انگشت» تعریف می‌کنند؛ برای نمونه مدرسه مستقل سوکورو اعلام کرده: «طول دامن و شورت زمانی که دست‌های دانش‌آموز به سمت پایین کنار دوطرف باشد، باید تا پایین‌تر از نوک انگشتان دست دانش‌آموز باشد، زمانی که بازوان دانش‌آموز به دو طرف پا باز شده باشد.» درحالی‌که بسیاری از مناطق، تفاوت خاصی بین قوانین دختران و پسران قائل نیستند؛ برخی از مدارس، بخش‌های مجزایی در قوانین برای دختران و پسران تدارک دیده‌اند. قوانین مرتبط با شورت‌ها برای هر دو (پسر و دختر) تقریبا یکسان است: «شورت برای پسران و دختران باید تا زانو باشد و تا بالای باسن را نیز بپوشاند.»
تاپ‌ها و پیراهن‌های بدون کتف: تاب‌های بند اسپاگتی، تاب‌های بدون بند، پیراهن‌های عضلانی، پیراهن‌های بدون کتف (پیراهن‌هایی که کتف را نمی‌پوشانند) و تاپ‌های رکابی در بسیاری از مدارس مجاز نیستند. مدرسه چهلیس در واشنگتن به هیچ دانش‌آموزی اجازه نمی‌دهد تاپ‌هایی را که پهنای پوشاندن کتف در آنها کمتر از 2 انگشت است، بپوشد.
لگینگ (ساق‌پوش یا شلوارهای تنگ و چسبان): بسیاری از مدارس، پوشیدن لگینگ‌های اسپندکس یا شلوارهای یوگا را برای زیر دامن، تاپ‌های بلند و دیگر پوشش‌هایی را که به‌طور کامل پشت و نواحی جنسی و تناسلی می‌پوشانند، لازم می‌دانند. مدرسه مرکزی وارن در قوانین پوشش خود آورده است که «پوشش‌های تنگ، ‌لگینگ‌ها یا دیگر انواع لباس‌های کشی باید همراه با تاپ‌ها و لباس‌های بلند پوشیده شوند.»
عدم‌برهنگی محدوده ناف: برهنه بودن بخش میانی بدن (زیر سینه و بالای کمر تقریبا در محدوده ناف) برای پسران و دختران که پیراهن‌های کوتاه می‌پوشند مجاز نیست. طبق قانون دبیرستان سالیان: «تمام بخش‌های شکم و پشت باید به‌طور کامل پوشانده شوند بدون اینکه هیچ کشش یا کشیدگی وجود داشته باشد.»
پنهان نگه داشتن لباس زیر: آشکار شدن بند لباس زیر از زیر تاپ‌های رکابی و آشکارشدن لباس‌های زیر از میان منافذ و حفره‌های لباس ممنوع است.
خط گردن (لبه‌های لباس زیر که دور گردن قرار می‌گیرد مثل یقه):خط گردن باید متعادل باشد. بسیاری از مدارس، خط گردن‌هایی را که شکاف یا بخش زیادی از سینه‌ها را آشکار می‌کنند، ممنوع کرده‌اند؛ برای مثال، مدرسه «کارسال» هرگونه تاپی را که شکاف بین سینه‌ها را در محوطه مدرسه در هر زمانی ممنوع کرده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید