• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • 2024 May 03
سه شنبه 20 تیر 1402
کد مطلب : 197023

سیاره‌ای شبیه آینه که در آن تیتانیوم می‌بارد

اخترشناسان با مطالعه یک سیاره بسیار داغ و شبیه به آینه، متوجه شدند ابرهای فلزی تشکیل شده در این سیاره، تیتانیوم می‌بارند

فضا
سیاره‌ای شبیه آینه که در آن تیتانیوم می‌بارد

بر اساس مشاهدات جدید تلسکوپ فضایی خئوپس اروپا، دنیای داغ و سوزانی که در آن ابرهای فلزی، قطرات تیتانیوم می‌بارند، به عنوان منعکس ‌کننده‌ترین سیاره ‌ای که تاکنون در خارج از منظومه شمسی دیده شده، شناسایی شد. به گزارش فیز، این دنیای عجیب که بیش از 260 سال نوری از زمین فاصله دارد، 80 درصد از نور ستاره میزبان خود را منعکس می‌کند و مانند یک آینه در فضاست. این حجم از انعکاس باعث می‌شود که این سیاره به اولین سیاره فراخورشیدی نسبتا درخشان مانند زهره تبدیل شود. این سیاره به اندازه نپتون به نام LTT9779b که اولین بار در سال 2020 کشف شد، تنها در 19 ساعت به دور ستاره خود می‌چرخد.

ابر فلزی با بارش تیتانیوم
از آنجا که این سیاره بسیار نزدیک است، آن سمت سیاره که رو به ستاره است 2هزار درجه سانتیگراد دما دارد که این دما برای تشکیل ابر بسیار گرم است. با این حال به نظر می رسد LTT9779b ابر دارد اما ابرهای فلزی با بارش تیتانیوم. ویوین پارمانتیه، محقق رصدخانه کوت دازور فرانسه و یکی از نویسندگان مطالعه جدید در مجله Astronomy and Astrophysics گفت: همه ویژگی‌های این سیاره برای ما واقعا مثل یک معما بود. او در بیانیه‌‌ای گفت: با انجام مطالعات جدید، محققان دریافتند که باید در مورد چگونگی تشکیل ابر در این سیاره به همان روشی فکر کنیم که تراکم بخار در حمام پس از دوش آب گرم تشکیل می‌شود.

تقلید از تراکم بخار در حمام
پارمانتیه گفت: مانند جریان آب داغ که در حمام بخار ایجاد می‌کند، جریان سوزان فلز و سیلیکات که مواد تشکیل دهنده شیشه هستند جو LTT9779b را بیش از حد اشباع می‌کند تا اینکه ابرهای فلزی شکل می‌گیرند. این سیاره که حدودا 5 برابر زمین است، ویژگی‌های بسیار متفاوتی از سایر سیاره‌های منظومه از جمله زمین دارد. تنها سیاره ‌های فراخورشیدی که پیش از این کشف شده‌ اند، در کمتر از 24 ساعت به دور ستاره‌‌هایشان می‌چرخند یا غول‌های گازی 10 برابر بزرگ‌تر از زمین هستند یا سیارات سنگی به اندازه نصف آن. اما LTT9779b  سیاره فراخورشیدی از نوع بسیار نادر «نپتون داغ»  به حساب می‌آید. نپتون‌های داغ سیاره‌هایی تقریبا هم اندازه با نپتون هستند که نزدیک به ستار‌ه‌های خود حرکت می‌کنند. یکی از دلایل نادربودن چنین سیاره‌هایی این است که به دلیل نزدیک بودن به ستاره‌هایشان ممکن است هر لحظه در اثر انفجارهای بزرگ نابود شوند. نپتون‌های داغ آنقدر نادر هستند که ستاره‌شناسان به منطقه نزدیک به ستاره، عنوان «صحرای نپتون» را اطلاق کرده‌اند.

سیاره سرسخت
به گفته پارمانتیه این سیاره ای است که حقیقت نباید وجود داشته باشد: ما انتظار داریم اتمسفر سیاراتی مانند LTT9779b توسط ستاره خود منفجر شود و سنگ‌های برهنه از خود برجای بگذارد. اما این سیاره به حیات خود ادامه می دهد. به گفته ماکسیمیلیان گونتر، دانشمند پروژه Cheops آژانس فضایی اروپا، ابرهای فلزی این سیاره مانند یک آینه عمل می‌کنند، آنها نور را منعکس و از منفجر شدن جو جلوگیری می‌کنند. او گفت: انعکاس این حجم از نور کمی شبیه یک سپر عمل می‌کند و از آن محافظت می‌کنند. او تاکید کرد که این تحقیق یک نقطه عطف بزرگ در اخترشناسی به حساب می‌آید چراکه نشان می‌دهد چگونه یک سیاره به اندازه نپتون می‌تواند در صحرای نپتون زنده بماند. تلسکوپ فضایی Cheops آژانس فضایی اروپا در سال 2019 با مأموریتی برای بررسی سیارات کشف شده خارج از منظومه شمسی به مدار زمین پرتاب شد. این تلسکوپ با مقایسه نور قبل و بعد از ناپدید شدن سیاره فراخورشیدی در پشت ستاره، بازتابندگی LTT9779b را اندازه‌گیری کرد.