• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 20 تیر 1402
کد مطلب : 196990
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/k5Bm5
+
-

ازجیب ملت ‌به جیب وطن‌فروش

کسب درآمد با سوءاستفاده از شعارهای فریبنده، از مهم‌ترین شیوه‌های درآمدزایی علی‌نژاد طی سال‌های گذشته بوده‌است

گزارش
ازجیب ملت ‌به جیب وطن‌فروش

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

رسوایی‌ چهره‌های مدعی رهبری جریان اپوزیسیون جمهوری‌اسلامی ایران همچنان ادامه دارد و درآخرین پرده از این نمایش ضدملی، دادگاه منطقه کلمبیا در آمریکا، در پرونده شکایت مسیح علی‌نژاد از جمهوری‌اسلامی، ایران را به پرداخت بیش‌از 3میلیون دلار غرامت به او محکوم کرده‌است؛ پولی که براساس رأی اعلام شده، قرار است از محل دارایی‌های مسدودشده مردم ایران در آمریکا یا اروپا پرداخت شود. انتشار این خبر که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت، رسوایی دیگری از عملکرد یک جریان ضدایرانی به‌حساب می‌آید. اگرچه علی‌نژاد در پیامی توییتری، مدعی شد این پول را دریافت نخواهد کرد، اما طرح شکایت او علیه دولت ایران در دادگاه، آن‌هم با ادعای واردشدن ضربه روحی به او ناشی از اقدام‌های جمهوری‌اسلامی، چه مقصود دیگری به‌جز کاسبی با پول مردم ایران می‌تواند داشته‌باشد؟ این درحالی‌است که کسب درآمد با سوءاستفاده از شعارهای فریبنده، یکی از مهم‌ترین شیوه‌های درآمدزایی علی‌نژاد، به‌ویژه طی ماه‌های گذشته بوده‌است؛ شیوه‌ای که با حمایت لابی‌های ضدایرانی در آمریکا و اروپا، با درآمدهای سرشاری برای او همراه بوده‌است.

در خدمت لابی‌های ضدایرانی
در روزهای میانی اسفندماه1401بود که اسناد جدیدی از قراردادهای مالی علی‌نژاد با لابی‌های ضدایرانی در آمریکا منتشر شد که نشان می‌داد آژانس رسانه‌های جهانی آمریکا قرارداد سالانه‌ای به «ارزش پایه» 99هزاردلار برای سال2023با او منعقد کرده‌است؛ قراردادی که از تجارت سودمند این چهره خودخوانده اپوزیسیون با امنیت و جان مردم ایران حکایت دارد. این البته نخستین‌بار نبود که اسنادی از قراردادهای این چهره ضدملی با لابی‌های ضدایرانی منتشر می‌شد و پیش‌از این هم شاهد رسوایی‌های مالی او و انتشار اسنادی از این دست بوده‌ایم.

شعار سیاسی؛ زندگی لاکچری
انتشار این خبر اما نخستین رسوایی این چهره ضدایرانی است و طی ماه‌های گذشته اخبار مختلفی درباره فعالیت‌های وی بر ضد‌مردم ایران منتشر شده‌است؛ اقدام‌هایی که با رنگ‌وبوی سیاسی و مخالفت با جمهوری‌اسلامی در کسوت یک چهره اپوزیسیون، بیش‌از هرچیز هدف کسب درآمدهای سرشار را دنبال کرده‌است. اقامت علی‌نژاد در خانه‌ای گران‌قیمت در منطقه بروکلین نیویورک آمریکا، که چندی قبل اسنادی درباره آن در فضای‌مجازی منتشر شد، نشان می‌دهد او از رهاورد اقدام‌های ضدایرانی خود، درآمدهای کلانی کسب کرده‌است که بدون حمایت‌های دولتی و امنیتی دولت آمریکا، امکان تحقق ندارد.

وقتی صدای همفکران هم درمی‌آید
افشاگری ماه‌های اخیر یکی از مجریان رسانه‌های ضدانقلاب درباره دلالی علی‌نژاد، یک پرده دیگر از تجارت او با تحولات ایران را کنار زد. در یک فایل صوتی که در نخستین روزهای مهرماه1401منتشر شد، مجری شبکه «من‌وتو» افشا کرد که علی‌نژاد چگونه با «اشک تمساح» خود برای مردم ایران، کاسبی می‌کند و برای انتشار کلیپی از مادر پویا بختیاری، از جان‌باختگان اغتشاشات آبان ماه98، برای مدیرعامل این شبکه صورتحساب 10هزار پوندی ارسال کرده‌است.

در خدمت ترامپ
پایگاه «Responsible Statecraft» در ۶ژانویه ۲۰۲۰ گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد علی‌نژاد بین ‌ماه مه ۲۰۱۵ تا ۱۰سپتامبر ۲۰۱۹، بیش‌از ۳۰۵هزار دلار از صدای آمریکا دریافت کرده‌است؛ رسانه‌ای که در دوره ریاست‌جمهوری‌ ترامپ، تمرکز ویژه‌ای بر رویکردهای ضدایرانی داشت و در چارچوب سیاست «فشارحداکثری» علیه ایران، می‌کوشید با استفاده از مهره‌هایی مانند علی‌نژاد، رویکردهای ضدایرانی خود را پیش ببرد. دراین دوره علی‌نژاد به یکی از اصلی‌ترین حامیان سیاست‌های ضدایرانی ترامپ تبدیل شده بود.

پشت‌پرده کمپین‌های بی‌حجابی
بخش دیگری از کاسبی‌های علی‌نژاد با جان و امنیت مردم ایران، در نخستین روزهای آبان‌ماه 1401منتشر شد. هک گوشی و ای‌میل او ازسوی یک گروه هکری، از همکاری‌های مالی او با لابی‌های ضدایرانی مانند «خانه آزادی» «موقوفه ملی دمکراسی» حکایت داشت. خانه آزادی از نهادهایی است که در راستای ترویج ارزش‌های آمریکایی در دنیا فعالیت و منابع مالی خود را از کمک‌های دولتی و خصوصی تامین می‌کند. ازسوی دیگر مشخص شد موقوفه ملی دمکراسی (ند) از حامیان مالی اقدام‌های ضدحجاب علی‌نژاد بوده‌است.

مکث
منفعت‌طلبی بدون توقف

بازتاب گسترده دریافت غرامت علی‌نژاد از پول‌های مسدود شده مردم ایران در آمریکا در شرایطی است که تجربه‌های پیشین نشان می‌دهد چهره‌های ضدمردمی و ضدملی در دستیابی به مطامع خود نه‌تنها ابایی از خیانت به ملت ایران ندارند، بلکه به خویشاوندان خود هم رحم نمی‌کنند. نمونه چنین رویکردی، افشای کلاهبرداری اخیر علی کریمی از خواهرش بود؛ خیانتی که به حبس خواهر انجامید و او اکنون بیش‌از 17ماه است که به‌دلیل چک‌هایی که در اختیار برادر قرار داده، در زندان به‌سر می‌برد. این نشان می‌دهد چهره‌هایی از قبیل علی‌نژاد یا علی کریمی، برای کسب منفعت شخصی خود، هیچ خط قرمزی ندارند و جان‌، مال و امنیت مردم نیز برایشان اهمیتی ندارد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید