• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 20 تیر 1402
کد مطلب : 196963
+
-

دیه‌های میلیاردی در کمین هستند

گزارش
دیه‌های میلیاردی در کمین هستند

پوشش بیمه شخص ثالث، می‌تواند در تصادفات منجر به آسیب شدید، راننده مقصر را از پرداخت دیه‌های میلیاردی نجات دهد . تصادفات رانندگی در بیشتر موارد علاوه بر صدمه به وسیله نقلیه و راننده و سرنشینان آن، آسیب‌هایی را نیز متوجه افراد دیگری می‌کنند که گاه از آسیب‌های این سوی ماجرا بسیار جدی‌تر است. تصادف خودرو با عابر پیاده، موتورسیکلت و مواردی از این دست در بیشتر موارد آسیب شدیدی به افراد مقابل وارد می‌کند، به همین دلیل بیمه شخص ثالث یکی از بیمه‌های مهم برای وسایل نقلیه محسوب می‌شود. از مزایای اصلی بیمه شخص ثالث این است که افراد بیمه شده در زمان حوادث دیگر نگران هزینه‌های مربوط به درمان و یا فوت فرد آسیب دیده نیستند؛ چرا که یکی از پوشش‌های اصلی بیمه شخص ثالث، پرداخت هزینه‌های مربوط به درمان و یا فوت فرد سوم یا شخص ثالث است. این بیمه‌نامه حتی می‌تواند به هنگام وقوع تصادف منجر به خسارت بدنی به شخص ثالث در مراجع قضایی و دادگاه‌ها به‌عنوان وثیقه مورد استفاده قرار گیرد.
استفاده از بیمه شخص ثالث برای خودروهای سواری تا حد قابل‌قبولی در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته اما به‌نظر می‌رسد ارزش و اهمیت بیمه شخص ثالث هنوز برای دارندگان دیگر وسایل نقلیه به اندازه کافی روشن نشده است. پرونده‌های متعددی که بعد از سال‌ها همچنان در صندوق تأمین خسارت‌‌های بدنی مفتوح مانده و فرد مقصر هنوز نتوانسته مبلغ خسارت را به صندوق بازگرداند، تامل‌برانگیز و گویای اهمیت بالای استفاده از پوشش بیمه شخص ثالث برای دارندگان هر نوع وسیله نقلیه موتوری است.

بیمه موتورسیکلت
در یکی از این پرونده‌ها که مربوط به تصادفی در استان بوشهر و شهرستان بندر دیر است، فردی موتورسوار با حرکت خلاف جهت در میدان خروجی شهر به قصد میان‌بر زدن، با موتورسوار دیگری که از روبه‌رو و در مسیر قانونی در حرکت بوده به‌صورت شاخ به شاخ به‌شدت برخورد می‌کند. شدت این تصادف به حدی بوده که فرد موتورسوار مقصر، خود از ناحیه یک دست فلج و موتورسوار روبه‌رو در اثر شدت جراحت و آسیب دچار زندگی نباتی می‌شود. آسیب
وارد شده به شخص ثالث در این تصادف که چهار سال پیش اتفاق افتاد، باعث شد 11دیه به شخص مقصر تعلق گیرد که مبلغ معادل این دیه‌ها در آن زمان حدود 4میلیارد تومان بود. این در حالی است که هزینه خرید حق بیمه شخص ثالث برای موتوری آن زمان نهایتا 400هزار تومان بود و موتورسوار مقصر که کارگری صیاد و از نظر مالی ضعیف بود می‌توانست با پرداخت این هزینه کم، خود را از بدهی سنگینی که بعدها به او تحمیل شد نجات دهد. این خسارت از سوی صندوق تامین خسارت‌‌های بدنی پرداخت شد درحالی‌که فرد متخلف و مقصر همچنان به بیمه بدهکار است و تمکن مالی برای پرداخت یک‌درصد از این مبلغ را هم ندارد.
در حادثه‌ای مشابه که 6 سال پیش رخ داد، کارگر فضای سبز شهرداری یکی از شهرستان‌های استان بوشهر با استفاده از موتورسیکلت برای آبیاری فضای سبز شهر در حال حرکت بوده که در یکی از تقاطع‌های شهر با موتورسیکلت دیگری برخورد می‌کند. در این تصادف موتورسوار روبه‌رو در اثر شدت تصادف به کنار خیابان پرتاب و دچار قطع نخاع می‌شود. در این مورد نیز موتوری که شهرداری برای انجام وظیفه در اختیار کارگر خود گذاشته فاقد بیمه بوده و این کارگر که راکب موتور سیکلت بوده به پرداخت 6دیه به فرد آسیب دیده محکوم می‌شود. این حادثه 6سال پیش رخ داده که هزینه بیمه شخص ثالث برای موتورسیکلت نهایتا 100هزار تومان بود، اما این پرونده نیز با توجه به عدم‌تمکن مالی فرد مقصر، همچنان باز است.

بیمه ادوات کشاورزی
موتورسیکلت تنها وسیله نقلیه‌ای نیست که خرید بیمه شخص ثالث برای آن کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در حادثه‌ای که در یکی از استان‌های شمالی رخ داد، این‌بار بیمه نکردن تراکتور خسارت مالی سنگینی به صاحب آن وارد کرد. در حادثه‌ای که 3 سال پیش در شهرستان علی‌آباد استان گلستان رخ داد، تصادف تراکتور با خودروی پراید حادثه‌ساز شد. در این تصادف، راننده پراید دچار جراحات و آسیب سنگین در نواحی مختلف بدن و مشکلات شدید جسمی حرکتی شد و راننده تراکتور به‌عنوان مقصر حادثه مشمول پرداخت چندین دیه به فرد آسیب‌دیده شد. در این پرونده صندوق تامین خسارت بدنی، 4میلیارد و 400میلیون تومان به فرد آسیب دیده پرداخت کرد و راننده تراکتور نه‌تنها هنوز نتوانسته این مبلغ را به صندوق بازگرداند، بلکه با مشکلات شدید ناشی از کهولت سن و فشار روحی این حادثه دست به گریبان است. این درحالی است که می‌توانست با خرید یک بیمه 5تا 6میلیون تومانی برای تراکتور خود از تعهد پرداخت این بدهی سنگین نجات پیدا کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید