• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 19 تیر 1402
کد مطلب : 196921
+
-

جاسوس یا پژوهشگر تسورکوف کیست؟

جاسوس یا پژوهشگر تسورکوف کیست؟

4‌ماه پیش فردی با تابعیت روسی - صهیونیستی در عراق ناپدید شد، اما به تازگی خبر ناپدیدشدن این شهروند صهیونیستی در عراق از سوی تل‌آویو اعلام شده است. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، این فرد با نام «الیزابت تسورکوف» و به‌عنوان یک پژوهشگر 4‌ماه پیش پس از آنکه تصمیم گرفت مسیر معمول خود را به سمت اربیل در کردستان عراق تغییر دهد تا وارد بغداد و محله الکراده شود، ناپدید شد. گفته می‌شود که نیروهای یک گروه عراقی به خانه وی در الکراده بغداد رفته و او را بازداشت کرده‌اند. منابع دیگر نیز می‌گویند که دستگیری تسورکوف در کافه‌ای در همین محله صورت گرفته است. خبرگزاری فرانسه به یک فایل ویدئویی دست یافته که توسط دوربین مداربسته ثبت شده و زن جوانی را در این کافه نشان می‌دهد که به همراه یک مرد آنجا را ترک می‌کند. به‌گفته منابع خبرگزاری فرانسه، زنی که در این ویدئو دیده شده، تسورکوف است و مردی که او را همراهی می‌کرد فردی است که او را بازداشت کرده و وابسته به گروه‌های مقاومت عراق است.
به‌نظر می‌رسد با وجود آن که تل‌آویو از همان ابتدا می‌دانست تسورکوف در عراق ناپدید شده است، به این امید که تابعیت واقعی او فاش نشود و طرفی که او را در بغداد دستگیر کرده، همچنان فکر کند که وی یک تبعه روسیه است، ترجیح داد در مورد تابعیت دیگر تسورکوف صحبت نکند؛ چون وی دارای یک پاسپورت روسی هم بوده و چه در سفرهایش به اربیل یا شمال سوریه و چه در دیدارهایی که با شخصیت‌هایی از مخالفان سوریه انجام می‌داد، خود را با پاسپورت روسی معرفی کرده است.
گفته شده احتمالا پیام‌های غیرمستقیمی به تل‌آویو رسیده است که صهیونیست‌ها متوجه شده‌اند بازداشت‌کنندگان تسورکوف از تابعیت اسرائیلی او باخبرند و از این‌رو پس از 4‌ماه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بازداشت این تبعه صهیونیستی در عراق را علنی کرد و در این رابطه دولت عراق را مسئول دانست. دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی تأکید کرد که فرد مورد اشاره همچنان زنده است و ما عراق را مسئول سلامت وی می‌دانیم.
روزنامه‌نگارانی که با تسورکوف به‌عنوان یک محقق روسی ملاقات کرده‌اند، می‌گویند که تحقیقات او در بغداد بر گروه‌های مقاومت عراق و جریان صدر به رهبری مقتدی صدر، متمرکز بوده است. براساس گزارش رأی‌الیوم، تسورکوف یک شهرک‌نشین اسرائیلی است که در ارتش رژیم اشغالگر خدمت کرده و با وقوع حوادث در سوریه، به موضوع سوریه تمرکز کرد و به همین منظور از چندین کشور و منطقه بازدید و با شخصیت‌های سیاسی و سرکرده‌های نظامیان مخالف دولت سوریه ارتباط برقرار کرد. قانون رژیم صهیونیستی از ورود اسرائیلی‌ها به کشورهایی که تل‌آویو آنها را متخاصم می‌داند ازجمله عراق و سوریه منع می‌کند. حتی اگر یک فرد اسرائیلی تابعیت دوم نیز داشته باشد، طبق قانون باید پاسخگو باشند؛ مگر اینکه در راستای یک مأموریت رسمی به این کشورها اعزام شده باشند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید