• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 19 تیر 1402
کد مطلب : 196895
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pgBAN
+
-

وداع تدریجی با خودروها

جهان نما
وداع تدریجی با خودروها

آمستردام، در دنیا به پایتخت دوچرخه معروف است؛ فضاها تا آنجا که شده از ماشین‌ها گرفته شده‌ و به دوچرخه‌سواران و البته پیاده‌ها داده شده است. اما شهر به همین کار بسنده نکرده‌ و طرحی خلاقانه و جسورانه را برای کاهش فضا برای خودروها شروع کرده است.
اساس این طرح، این است که خیابان‌های شلوغ، با نصب نرده‌ها و تعبیه فضای سبز از ماشین‌ها گرفته شود و به پیاده‌ها و دوچرخه‌سواران داده شود. ‌هدف نهایی آن چیست؟ تبدیل پایتخت هلند، به یک شهر کم‌ترافیک. ملانی فان‌در‌هورست، معاون شهردار در امور ترافیک و حمل‌ونقل و کیفیت هوا، گفته است که در ابتدا این سؤال مطرح شد که اگر یک خیابان بسیار شلوغ بسته شود چه اتفاقی خواهد افتاد و حالا شهردای به‌دنبال پاسخ است. ترافیک حتی در آمستردام هم در حال گسترش است و نگرانی برای حفظ فضاهای عمومی برای شهروندانی که رانندگی می‌کنند و همین‌طور بدتر‌شدن کیفیت هوا هم در حال افزایش است. او گفته است: «اگر کاری نکنیم، ترافیک تا اندازه 40درصد افزایش پیدا خواهد کرد.» طرح جدید آمستردام، به‌صورت آزمایشی در مناطق محدودی شروع شده و یک خیابان اصلی که ترافیک آن 1500خودرو بر ساعت بوده و همین‌طور 3خیابان فرعی انتخاب شده‌اند. عبور و مرور ماشین‌ها از این خیابان‌ها از 6صبح تا 11شب ممنوع است. البته برای خودروهای امدادی، حمل‌ونقل مربوط به کودکان و افراد آسیب‌پذیر و همین‌طور یک خط تاکسیرانی، استثنا قائل شده است. برخی راننده‌ها در گفت‌وگو با رسانه‌ها ازجمله گاردین گفته‌اند که به‌شدت از این طرح ناراحتند و به‌نظرشان هدف شهرداری، اذیت‌کردن راننده‌هاست. یک مأمور ترافیکی که در این خیابان گشت می‌زند، گفته است: «راننده‌ها مدام می‌پرسند کدام احمقی این خیابان را در شلوغ‌ترین منطقه آمستردام در این وقت سال بسته است؟»
این طرح البته باعث اغتشاشاتی هم شده و ترافیک سنگین در اطراف این محدوده، مردم را کلافه کرده و برخی از اعضای شورای شهر هم به آن اعتراض کرده‌اند. اما برخی همکاران دیگر در شورای شهر گفته‌اند بالاخره باید کاری انجام شود تا به معضل ترافیک و به‌خصوص آلودگی هوا در محلات رسیدگی شود. سال‌ها پیش وعده داده شده بود شهر آمستردام تا سال‌2025 به نخستین شهر بدون دود خودرو تبدیل خواهد شد و حالا امسال محدودیت سرعت 30کیلومتر بر ساعت را برای بیشتر خیابان‌ها و جاده‌ها اعمال کرده و قرار است بعد از طرح آزمایشی بستن جاده‌ها، 14جاده اصلی را هم به روی خودروها ببندد.
منتقدان می‌گویند: این طرح، به نفع کسانی خواهد بود که در شهر زندگی می‌کنند و ده‌ها هزار نفری که از حومه به شهر می‌آیند تا کار کنند و چاره‌ای جز تردد با خودروهای شخصی خود ندارند، متضرر خواهند شد. مقامات شهری گفته‌اند همه این موارد را درنظر دارند ولی مجبورند برای مقابله با پیامدهای ترافیک وحشتناک و آلودگی هوا در این شهر تصمیماتی بگیرند و بستن خیابان‌ها، یکی از همین تصمیم‌هاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید