• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 19 تیر 1402
کد مطلب : 196874
+
-

11‌ماه پس از قتل 10نفر در رفسنجان، حکم مرد جنایتکار صادر شد

قصاص برای عامل هولناک‌ترین جنایت رفسنجان

پیگیری
قصاص برای عامل هولناک‌ترین جنایت رفسنجان

مرد افغان که در جنایتی هولناک 4ایرانی و 6هموطنش را در رفسنجان با ضربات چاقو به قتل رسانده بود با حکم دادگاه به قصاص و پرداخت دیه محکوم شد. به گزارش همشهری، این جنایت عصر روز یکشنبه 15مردادماه سال 1401همزمان با تاسوعای حسینی از یک باغ پسته در نزدیکی چاه‌موتور کشاورزی احمدآباد شور در بخش بهرمان شهرستان رفسنجان آغاز شد. آن روز مردی افغان با 2نفر از هموطنانش که در آنجا حضور داشتند درگیر شد و در شرایطی که هیچ‌کس نمی‌دانست دلیل خشم بیش از حد او چیست با ضربات چاقو آنها را به قتل رساند. با اینکه شاهدان انتظار داشتند قاتل بعد از قتل 2هموطنش از آنجا فرار کند، او این بار با چاقوی خون‌آلودی که در دست داشت به‌سوی چند نفر کشاورز ایرانی که مشغول کار بودند حمله کرد و بعد از آن ضرباتی به آنها زد.
خون جلوی چشمان مرد افغان را گرفته بود و یکی پس از دیگری قربانیان تازه‌ای می‌گرفت و هیچ‌کس جلودارش نبود. در این شرایط چند مرد افغان که او را می‌شناختند تلاش کردند مانع فرارش شوند و او را دستگیر کنند اما تلاش‌شان بی‌فایده بود و آنها نیز آماج ضربات چاقو قرار گرفتند و مرد جنایتکار از آنجا به مکان نامعلومی فرار کرد.
به‌دنبال این حادثه 11نفر که هدف ضربات چاقو قرار گرفته بودند به مراکز درمانی منتقل شدند اما در نهایت 10نفر از آنها شامل: 4ایرانی و 6افغان بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست دادند.


آغاز تحقیقات
مرد چاقو به‌دست در طول چند دقیقه جان 10نفر را گرفته و گریخته بود؛ اما هنوز هیچ‌کس به درستی از انگیزه او اطلاعی نداشت و مشخص نبود که مرد افغان چرا دست به این جنایت زده است. ساعتی پس از این حادثه بود که برادر قاتل که در صحنه حاضر بود بازداشت شد. او به مأموران گفت:‌ برادرم به مشکلات روحی- روانی مبتلا است و از طرفی به شیشه نیز اعتیاد پیدا کرده است. او زمانی که در افغانستان بودیم از اراذل و اوباش بود و بارها دستگیر و زندانی شده بود. بعد که به ایران آمدیم، آرام بود اما نمی‌دانم چطور شد که دست به این کار زد.

خودزنی در محاصره پلیس
درحالی‌که خبر قتل 10نفر به سرعت در حال انتشار بود، کارآگاهان پلیس به اطلاعاتی دست پیدا کردند که نشان می‌داد قاتل فراری بعد از جنایت به شهرستان انار گریخته است. در این شرایط بود که مأموران برای دستگیری او راهی این شهرستان شدند. اطلاعات رسیده حاکی از آن بود که او سوار بر موتورسیکلت است و قصد دارد با عبور از مرز به افغانستان فرار کند. زمانی که او به انار رسید دسته‌های عزاداری در شهر بودند. از طرفی او چشمش به مأموران پلیس افتاد و تلاش کرد فرار کند اما مأموران به تعقیبش پرداختند و کمی بعد او را محاصره کردند. مرد جنایتکار با دیدن مأموران بار دیگر چاقو به‌دست گرفت و در شرایطی که راهی برای فرار نداشت با چاقو ضرباتی به شکم و گردن خودش زد و روی زمین افتاد. در این شرایط مأموران او را به بیمارستان منتقل کردند و در آنجا معلوم شد که جراحتش جدی نیست و کمی بعد از بیمارستان مرخص شد و برای برملا شدن انگیزه‌اش از قتل 10نفر تحت بازجویی قرار گرفت.

اعتراف به جنایت
مرد جنایتکار وقتی تحت بازجویی قرار گرفت ضمن اعتراف به 10فقره قتل با چاقو گفت: مدتی قبل در افغانستان به اتهام قتل دستگیر و زندانی شدم تا اینکه با روی کار آمدن طالبان توانستم از زندان فرار کنم و به‌طور قاچاقی به ایران بیایم. من و خانواده‌ام در رفسنجان زندگی می‌کردیم. او که به شیشه نیز اعتیاد دارد و گاهی نیز دچار توهم می‌شود در ادامه گفت:‌ روز حادثه چند نفر از هموطنانم را دیدم و گمان کردم که می‌خواهند من را لو بدهند تا دستگیر شوم. به همین دلیل با آنها درگیر شدم و با چاقو ضرباتی به آنان زدم. آن زمان آنقدر ترسیده بودم که فقط به فرار فکر می‌کردم و در این بین به چند ایرانی هم با چاقو ضربه زدم و فرار کردم تا اینکه دستگیر شدم.

حکم قصاص
با گذشت 11‌ماه از وقوع این جنایت در شرایطی که تلاش‌ها برای یافتن اولیای دم 6مقتول افغان به نتیجه‌ای نرسیده است متهم به قتل در دادگاه کیفری یک استان کرمان محاکمه و به قصاص و پرداخت دیه محکوم شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی، رئیس‌کل دادگستری استان کرمان در توضیح این حکم گفت: این جنایت قلوب همگان را جریحه‌دار کرد، طوری که یک جانی ۶ تبعه افغانستانی و 4نفر از مردم این شهر را مظلومانه به قتل رساند. در روند رسیدگی قضایی چون دسترسی به خانواده‌های مقتولان افغان آسان نبود و مدت زمان رسیدگی به آن طولانی می‌شد؛ پرونده اتباع ایرانی و افغانستانی تفکیک و رسیدگی شد و در دادگاه اولیای دم 3نفر از مقتولان تقاضای قصاص و اولیای‌دم یک نفر تقاضای دیه کردند و در نهایت طبق رأی دادگاه متهم به 3فقره قصاص و یک فقره پرداخت دیه محکوم شد.
او در ادامه گفت:‌ با اعتراض متهم به رأی دادگاه پرونده برای رسیدگی نهایی به دیوان عالی کشور ارسال شده است و پیگیری‌های لازم در این‌باره در حال انجام است تا قطعی شدن رای، مراحل اجرای حکم انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید