• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 19 تیر 1402
کد مطلب : 196872
+
-

وعده دوم

خیلی از هواداران فوتبال ایران دوست دارند بدانند که کمک داور ویدئویی بالاخره چه زمانی وارد رقابت‌های لیگ برتر خواهد شد. وزیر ورزش اخیرا زمان جدیدی برای ورود این تکنولوژی اعلام کرده و از استفاده از VAR در فصل تازه لیگ برتر خبر داده است. آیا ورزشگاه‌های ایران در حال حاضر، آمادگی لازم برای بهره‌بردن از این تکنولوژی را دارند؟ آیا شرایط مالی برای استفاده از این فناوری در استادیوم‌های لیگ برتر فراهم شده است؟ VAR به چه آمادگی‌هایی نیاز دارد؟ در نهایت، آیا می‌توان امیدوار بود که رقابت‌های لیگ بیست‌وسوم در حضور کمک داور ویدئویی برگزار شوند؟

   این بار امیدوار باشیم؟
مواجه شدن با وعده آقای وزیر در مورد کمک داور ویدئویی، یادآور وعده قبلی او در این مورد است. سجادی زمانی اعلام کرده بود که VAR ظرف 3‌ماه به ایران می‌رسد اما این 3ماه به اندازه چندین‌ماه طولانی شده است. البته سجادی در صحبت‌های تازه‌اش هم، عملا همه‌‌چیز را به فدراسیون مرتبط کرده و از مسئولیت مهدی تاج برای اضافه‌کردن VAR به فوتبال ایران صحبت به میان آورده است. با این حال، به 2 دلیل کمی بعید است که حداقل در نیم‌فصل اول لیگ بیست‌وسوم، کمک داور ویدئویی داشته باشیم؛ اول به این خاطر که اساسا تجهیز استادیوم‌ها زمان‌بر خواهد بود و دوم اینکه پروسه آموزش داورها برای استفاده از این فناوری حداقل 6‌ماه زمان می‌برد. با توجه به شروع لیگ در مردادماه، بعید است که تا قبل از سال‌1403 خبری از کمک داور ویدئویی در فوتبال ایران باشد.

     وی.ای.آر ملی نمی‌شود!
سجادی تأکید کرده که شرکت‌های زیادی در سراسر دنیا در حوزه VAR فعالیت می‌کنند. با وجود این نباید فراموش کرد که فقط شرکت‌های مورد تأیید فیفا که اتفاقا انگشت‌شمار هم هستند، اجازه دارند این تکنولوژی را به لیگ‌های مختلف ببرند و فوتبال ایران نیز برای استفاده از این فناوری باید با یکی از همین شرکت‌ها همکاری کند. اینکه متخصصان داخلی خوب و شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگی در ایران وجود دارد، دلیلی بر استفاده از VAR داخلی نخواهد بود.

     یا همه یا هیچ‌کس!
اساسا استفاده از VAR وقتی معنا پیدا می‌کند که تک‌تک استادیوم‌های لیگ از این امکانات برخوردار باشند. در غیراین‌صورت VAR هیچ معنایی نخواهد داشت و یکپارچگی لیگ از بین خواهد رفت. جالب اینجاست که همیشه شایعه استعفای وزیر ورزش دقیقا با وعده‌های مربوط به VAR همزمان می‌شود. سجادی این‌بار هم به کارش ادامه خواهد داد و امیدوار است این بار وعده‌اش در مورد کمک داور ویدئویی به حقیقت تبدیل شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید