• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 19 تیر 1402
کد مطلب : 196848
+
-

سفر اربعین با گذرنامه ویژه برای ایرانی‌ها

سفر به کربلا در سال گذشته به مناسبت شرکت در اربعین حسینی برای ایرانی‌ها اندکی پیچیده شد و دولت عراق تا روزهای منتهی به برگزاری این آیین مذهبی، به‌رغم تلاش مقامات ایرانی مساعدت چندانی در ورود زائران ایرانی به عراق نداشت.
 این اقدام در شرایطی اتفاق افتاد که از سال 95 تا 1401جمعیت زائران کربلا در اربعین از 11میلیون زائر به 21میلیون زائر رسیده بود.
پیگیری‌های ایران برای اعزام زائران اربعین تا آخرین روزهای منتهی به برگزاری این مراسم در کربلا از دولت عراق ادامه داشت و قرار بود دولت عراق گذرنامه ویژه برای تردد زائران ایرانی در مرزهای منتهی به عراق صادر کند تا آنها که پاسپورت هم نداشتند قادر به حضور در مراسم اربعین باشند، اما این اتفاق نیفتاد و آنها که تا مرزهای عراق به شوق زیارت مرقد مطهر امام حسین(ع) و حضور در یکی از باشکوه ‌ترین نمودهای گردشگری مذهبی رفته بودند، اجازه حضور در مراسم اربعین را نیافتند و به شهرهای خود بازگشتند.
 حالا براساس تازه‌ترین توافق صورت گرفته با عراق قرار است گذرنامه ویژه برای ایرانی‌هایی که پاسپورت ندارند در مرز عراق صادر شود تا تعداد بیشتری از ایرانی‌ها بتوانند برای حضور در مراسم اربعین به عراق سفر کنند.
احمد وحیدی، وزیر کشور پس از توافق صورت گرفته با عراق اعلام کرده است، ایرانی‌هایی که دارای پاسپورت هستند می‌توانند بدون مشکل به عراق سفر کنند و آنها که اعتبار پاسپورت شان نیز به اتمام رسیده است قادر به حضور در مراسم اربعین با مهر ورود به عراق خواهند بود. اما ایرانی‌هایی که پاسپورت ندارند هم می‌توانند امسال بدون مشکل تنها با دریافت یک برگ موقت به‌عنوان گذرنامه ویژه در مرزهای عراق به این کشور سفر کنند و در مراسم اربعین حسینی حضور داشته باشند.
وزیر کشور گفته است که در دیدار صبح دیروز خود با وزیر کشور عراق 6مرز ایران و عراق برای تردد زوار و یک مرز نیز برای انتقال مواکب اختصاص یافته است.
به‌گفته وحیدی، با هماهنگی‌ها و تلاش‌هایی که 2دولت ایران و عراق انجام داده‌اند، تردد زوار اربعین به سهولت انجام می‌شود. گذرنامه ویژه اربعین نیز برای افراد فاقد پاسپورت در مرزها صادر می‌شود و ایران و عراق برای صدور این روادید به توافق رسیده‌اند. با صدور گذرنامه ویژه اربعین نیز هم سرعت صدور روادید عراق برای ورود زائران ایرانی به آن کشور بیشتر می‌شود و هم به اعلام ستاد مرکزی اربعین، هزینه دریافت روادید در مرز نیز تا یک‌دهم کاهش می‌یابد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید