• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 19 تیر 1402
کد مطلب : 196834
+
-

پول سازی به وقت خانه‌نشینی

درآمدزایی با 7 نمونه از مشاغل خانگی که امروزه علاقه‌مندان زیادی پیدا کرده‌اند

گزارش
پول سازی به وقت خانه‌نشینی

فاطمه عسگری‌نیا-روزنامه‌نگار

کسب‌وکارهای خانگی، این روزها یکی از پرطرفدارترین مشاغلی است که مورد توجه بانوان قرار گرفته است. نکته جالب این مشاغل این است که اغلب افراد با توجه به مهارت و علایقی که دارند، سعی می‌کنند برای خود به کسب درآمد بپردازند. مشاغلی که نه نیاز به سرمایه‌گذاری‌های هنگفت دارند و نه فضای ویژه ای. اگر شرایط اشتغال در خارج از منزل را ندارید یا از کار کردن برای دیگران خسته شده‌اید و دوست دارید کاری هرچند کوچک برای خودتان داشته باشید، خیلی راحت می‌توانید به این خواسته‌تان برسید. لازم به ذکر است به مدد وجود اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از مشاغل را می‌توان رایگان فرا گرفت. البته لیست مشاغل خانگی بسیار زیاد است؛ اما در اینجا 7نمونه از شغل‌های پراستقبال و گاه نیز خاص‌تر را برای شما معرفی کرده‌ایم.



پرورش حلزون
آهسته‌آهسته، به درآمد بسیار

یکی از مشاغل خانگی که این روزها حسابی در میان بانوان خانه دار طرفدار پیدا کرده، پرورش حلزون است. کاری که نه نیاز به سرمایه آنچنانی دارد و نه فضای زیاد؛ شما  می‌توانید با یک بازاریابی ساده در فضای مجازی، بازار پرسودی را برای خود پیدا کنید.

راهنما:
برای پرورش خانگی حلزون‌ها در یک محیط داخلی مانند پاسیو یا ایوان به وسایلی مانند لاستیک‌های قدیمی، طبل‌ها، جعبه‌ها، گلدان‌های سفالی و سبد نیاز است. آنها باید حاوی خاک هوموس یا کمپوستی باشند که به اندازه کافی نرم باشد تا حلزون‌ها بتوانند در آن حفاری کنند، تخم بگذارند و تخم‌ها را دفن کنند. پس از گذاشتن تخم ‌حلزون، می‌توان آنها را برداشت کرد و در ظروف کوچک‌تر پر از خاک مرطوب و لومی قرار داد. این جعبه‌های جوجه کشی به رشد بدون مانع جوجه‌ها کمک می‌کند. چند سالی است که در کشور ما نیز پرورش خانگی حلزون، به‌عنوان یک شغل با درآمد خوب و با سرمایه اولیه پایین است. پرورش حلزون در گرگان، از سایر نقاط ایران بیشتر است. که این نوع پرورش، بیشتر از نوع پرورش «حلزون آچاتیناست». زیرا هم بیشترین تخم‌گذاری را داشته و هم پایداری بالایی دارند. فروش حلزون در کشورمان، بیشتر برای طب سنتی و استفاده در محصولات آرایشی_ بهداشتی است.

دوخت دفترچه‌های زینتی
درآمدزایی به وقت لواز‌م‌التحریر


اگر سری به کتابفروشی های شهر زده باشید، می‌بینید که دفترچه‌های فانتزی، حسابی در میان نسل جوان طرفداران زیادی دارند. شاید باورتان نشود که اکثر این دفترچه‌ها را زنان هنرمند در خانه تهیه و تولید می‌کنند. کاری که شما هم به راحتی می‌توانید آن را انجام داده و برای خود کسب‌وکاری راه‌اندازی کنید. حالا با کمی خلاقیت و ایده‌پردازی می‌توانید خودتان در منزل این دفترچه‌ها را تهیه و تولید کرده و به فروش برسانید.

راهنما:
عده‌ای این دفترچه‌ها را با جلد‌های پارچه‌ای آماده می‌کنند. عده‌ای هم برای تولید دفترچه‌های فانتزی دست به دامن چرم‌های مصنوعی برای دوخت و دوز آنها می‌شوند. چرم‌های مصنوعی را می‌توانید از بازار و مغازه‌های خرازی تهیه کنید؛ بعد از این مرحله نوبت به برگه‌های دفترچه می‌رسد. می‌توانید از کاغذهای کاهی که قیمت ارزان‌تری هم در بازار دارند، به‌عنوان برگه‌های آن استفاده کنید. برای اینکه این دفترچه‌ها شکل و شمایل نوستالژی داشته باشد، بهتر است به جای استفاده از چسب کاغذ از دوخت‌های دستی استفاده کنید. می‌بینید همانطور که گفتیم تولید این دفترچه‌ها هزینه چندانی برای شما ندارند اما بازار فروش خوبی دارند.

پرورش گلدان‌های زینتی و آپارتمانی
گل‌های بابرکت


خیلی از بانوان به پرورش گل و گیاهان آپارتمانی علاقه‌مند هستند و روزها وقت زیادی را صرف انجام این کار در خانه می‌کنند. غافل از اینکه می‌توانند از همین محل برای خود کسب‌وکار پرسودی را فراهم کنند. شما می‌توانید با قلمه زدن گلدان هایی که در خانه نگهداری می‌کنید و با عرضه آنها در فضای مجازی برای خود شغل پردرآمدی دست و پا کنید.

راهنما:
عامل اصلی موفقیت در این رشته کاری، هم صبر و حوصله است و هم کمی شوق و ذوق و سلیقه در تهیه گلدان ها. خیلی از فعالان این حوزه با استفاده از زباله‌های تفکیکی و تبدیل آنها به گلدان، هم خلاقیت‌های جالبی در این بخش از خود به خرج می‌دهند و هم ضمن کاهش هزینه‌های تولید، جذابیت‌هایی را برای مشتریان شان ایجاد می‌کنند که از قضا عامل اصلی فروش شان می‌شود. شما حتی می‌توانید در فضای مجازی همانطور که مشغول فروش محصولات خود هستید، توصیه‌های کارشناسی هم به مشتریان پیج‌تان ارائه دهید و با این کار هر روز بر تعداد این مشتریان بیفزایید. اما حتما به این نکته توجه کنید که یکی از اصلی‌ترین مسائلی که برای کسب درآمد با پرورش گل و گیاهان باید در نظر گرفته شود، انتخاب گیاه مناسب است.

خشک کردن میوه و سبزیجات
میوه‌های ماندگار


در کشور ما به ‌دلیل 4 فصل بودن و تنوع میوه‌های تولیدی در آن یک فرصت بسیار خوب و استثنایی برای ایجاد یک شغل خانگی پر درآمد وجود دارد و آن خشک کردن میوه و صیفی جات است. برای این کار بهتر است از دستگاه‌های خانگی خشک کن میوه استفاده کنید و با سرمایه‌گذاری اندک در این بخش، محصولات با کیفیتی را تولید کنید تا بازار خوبی برای خود دست و پا کنید. تولید محصولات با کیفیت هم می‌تواند کم کم راه شما را برای حتی صادرات این محصولات باز کند؛ چرا که مشتریان میوه خشک ایرانی در دنیا زیاد هستند.

راهنما:
اگر قصد دارید در مقیاس کارگاهی به تولید میوه خشک بپردازید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از خشک کن‌های کابینتی استفاده کنید و اگر می‌خواهید در مقیاس‌های بزرگ‌تر اقدام به تولید میوه خشک و چیپس میوه کنید، توصیه می‌کنیم از خشک‌کن‌های تونلی بهره ببرید. اگر سرمایه ندارید یا سرمایه‌تان اندک است می‌توانید برای دریافت وام از بسیج سازندگی کمک بگیرید. در ابتدا درخواست وام را به سازمان بسیج سازندگی ارائه دهید و درصورت موافقت، بسیج سازندگی شما را به بانک مهر اقتصاد برای دریافت وام معرفی می‌کند.

 محصولات رزین
دعوت به صرف زیبایی

تهیه و تولید محصولات رزین هم یکی از رشته‌های جدید و البته زیباست که جدیدا طرفداران زیادی را جلب خود کرده است؛ کار با چوب سابقه دیرینه ای دارد که همیشه حس طبیعت و زندگی را به داخل منزل و محل کار منتقل می‌کند. چند وقتی است که تمایل مردم به استفاده از چوب در طراحی دکوراسیون داخلی منازل به‌شدت افزایش پیدا کرده؛ البته به شکل مدرن. ساخت زیورآلات رزینی هم جزو مشاغل خانگی پرطرفدار و زودبازده به‌حساب می‌آید. شما هم می‌توانید برای شروع از همین ساخت زیورآلات رزینی شروع کنید و کم کم عرصه فعالیت‌های خود را گسترش دهید.

راهنما:
برای آموزش ساخت محصولات رزینی هم نگران نباشید. با گشت کوچکی در فضای مجازی می‌توانید مجموعه‌ای کامل از دوره‌های آموزشی این رشته را ببینید و بدون اینکه هزینه‌ای صرف کلاس های آموزشی کنید، کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید. برای شروع این کار و تولید محصولات تزیینی کوچک به کمتر از 5میلیون تومان سرمایه نیاز دارید.

طراحی دوخت و لباس در خانه
اهل دوخت و دوز

خیاطی از قدیم الایام یکی از مشاغل خانگی پرطرفدار برای بانوان بوده و هست اما امروزه با توجه به ابزارهای تبلیغاتی که در اختیار طراحان دوخت و لباس در فضای مجازی است، حتی دیگر دغدغه جذب مشتری و فروش محصولات برای فعالان این بخش وجود ندارد.

راهنما:
برای اینکه این کسب‌وکار را در خانه خود راه‌اندازی کنید، در کنار هنری که آموخته‌اید، باید حواستان به بازار فروش یا جذب مشتری هم باشد. خیلی از فعالان این حوزه در کنار تبلیغ محصولات خود، آموزش‌های کوتاه و مناسب برای همه را هم در صفحات شان قرار می‌دهند؛ این کار در واقع نوعی جلب اعتماد طرفین است. شما با تهیه یک چرخ خیاطی خانگی می‌توانید، هم در بخش تهیه و تولید انواع لباس فعال شوید و هم در بخش تولید ملزومات زندگی از وسایل آشپزخانه گرفته تا سرویس‌های جهیزیه عروس و کاورهای لباس برای برندهای لباس. خلاصه اینکه فقط کافی است علاقه‌مند به خیاطی باشید و از کارکردن و کسب درآمد در منزل لذت ببرید.

 تولید محتوا
بلاگرها در چرخه محتوا


این روزها که زندگی همه ما به نوعی وابسته به فضاهای مجازی و اینترنت شده است، کسب‌وکارهای اینترنتی برای خانه هم تعدادشان کم نیست. مثلا اگر صدای خوبی دارید، می‌توانید نسبت به تبدیل فایل‌های نوشتاری مثل کتاب به فایل‌های صوتی اقدام کنید یا برعکس فایل‌های صوتی را به نوشتاری تبدیل کنید. علاوه بر این می‌توانید برای سایت ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی براساس علایق خود تولید محتوا کنید؛ این تولید محتوا می‌تواند یا در بخش ادبیات و داستان باشد یا در رشته تخصصی خود شما. گستردگی موضوعاتی که می‌توانید در این بخش بدان مشغول شوید، آنقدر زیاد است که محدودیتی برای شما ایجاد نمی‌کند.

راهنما:
تولید محتوا، امروز یکی از نیازهای جامعه ماست که شما به راحتی و بدون هیچ سرمایه‌ای می‌توانید به این وسیله برای خود کسب‌وکاری ارزشمند ایجاد کنید. در سراسر دنیا و به‌خصوص در ایران، تولید محتوا طرفداران زیادی دارد و افراد زیادی به‌صورت فریلنسری یا استخدامی در حوزه‌های مختلفی از محتوا به درآمدهای قابل توجهی رسیده‌اند. از پیج‌های واینری اینستاگرامی که میلیون‌ها فالوور دارند گرفته تا کانال‌های پربازدید یوتیوب و تلگرام، این روزها تبدیل به مهم‌ترین و حتی تنها منبع درآمد افراد شده‌اند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید