• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 18 تیر 1402
کد مطلب : 196818
+
-

کارت‌‌بلیت مترو تمام نشده است

محمد سرابی؛ روزنامه‌نگار

در روز‌های گذشته بعضی از گیشه‌های فروش و شارژ کارت‌بلیت در مترو کارت‌های جدید برای فروختن به مسافران در اختیار نداشتند. همین هم باعث شد شایعه به پایان رسیدن ذخیره کارت‌بلیت‌ها منتشر شود.

اما اصل ماجرا چیست؟
با انتشار خبر کمبود کارت‌بلیت‌ها رئیس کمیته هوشمندسازی شورای شهر تهران گفت که پروژه کارت‌بلیت یا پرداخت الکترونیکی کرایه به‌صورت یکپارچه، در تهران عمر ۱۲ساله دارد و در دوره‌ای که این پروژه آغاز شده مبتنی‌بر شرایط تکنولوژیک آن زمان بوده و طبیعتا باید در این مدت به‌روزرسانی می‌شده است.
علی‌اصغر قائمی افزود: قراردادی که سال۸۹ با پیمانکاران بسته شده بود، ۱۰ساله بوده و حالا مدت قرارداد تمام ‌شده و بر همین اساس وقتی پیمانکار با قراردادهای ماهانه مواجه ‌شود و از کار پایدار مطمئن نباشد، خیلی نمی‌تواند برنامه‌ریزی کند.
بهمن سال پیش که موضوع کمبود کارت‌ها مطرح شده بود، سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون حمل ‌و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران گفته بود که کارت‌بلیت‌ها در داخل کشور تولید می‌شوند و کمبود آنها به تحریم‌های خارجی ارتباطی ندارد، بلکه دلیل آن به پایان رسیدن قرارداد‌های پیمانکاران است و باید شهرداری با تعیین پیمانکار جدید این پروژه را ادامه دهد.
اصل ماجرا از این قرار است که سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران (فاوا) با یک شرکت پیمانکاری قراردادی برای تولید کارت‌بلیت داشته که این قرارداد تا پایان تیرماه ادامه دارد. با نزدیک شدن به اتمام زمان قرارداد توزیع کارت در ایستگاه‌های کم‌رفت‌وآمد مترو با کندی انجام شده بود که این خدمت در حال حاضر روی مدار است و اکنون توزیع کارت مجددا با روال پیشین انجام می‌شود و از پایان این ‌ماه نیز سازمان فاوا کار تولید و توزیع کارت‌بلیت‌ها را به‌عهده خواهد گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید