• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 17 تیر 1402
کد مطلب : 196676
+
-

مهمانی غدیر در استان‌ها

شهرهای مختلف ایران، جمعه‌ 16 تیر مانند تهران، میزبان‌ مهمانی‌های کیلومتری جشن عید غدیر بودند

گزارش
مهمانی غدیر در استان‌ها

گروه ایرانشهر

واقعه غدیر خم یکی از مهم‌ترین حوادث تاریخ اسلام و نقطه عطف‌ تاریخی محسوب می‌شود. به همین دلیل، هر سال در 18ذی‌الحجه مراسم‌ و جشن‌های مختلفی در استان‌های کشور برگزار می‌شود. به گزارش همشهری، در همین روز (جمعه، 16تیر) حرم مطهر رضوی شاهد حضور زائران و مجاورانی بود که برای گرامیداشت این روز مبارک به حرم مطهر امام رضا(ع) که با چراغانی، آذین‌بندی شده مشرف شده‌ بودند. همچنین جشن‌های مختلفی در قالب آتش‌بازی، بازی، سرود و پذیرایی در خیابان‌های مشهد برگزار شد. علاوه بر تهران، مهمانی کیلومتری عید غدیر هم در برخی از استان‌ها انجام شد.
 همچنین شادپیمایی بزرگ قمی‌ها به مناسبت عیدغدیر خم عصر دیروز از بلوار پیامبر اعظم(ص) تا مسجد مقدس جمکران با شعار «ایمان به غدیر و امید به ظهور» به طول 7کیلومتر برگزار شد. مهمانی ۱٠کیلومتری با فعالیت ۲٠٠موکب نیز در یاسوج، مهمانی یک‌ کیلومتری از میدان بسیج تا پیاده‌راه فرهنگی رشت در ۴۰غرفه، ۶موکب و غرفه‌های مخصوص کودکان با مشارکت گروه‌های مردمی، مهمانی بزرگ در بیرجند از حدفاصل میدان شهدا، میدان ابوذر و میدان اول مدرس بیرجند با برپایی ۲۰موکب، نماز عید سعید غدیرخم و پیاده‌روی سادات، از امامزاده جعفر(ع) تا مسجد امیرچقماق یزد، ایجاد بیش از یک‌هزار موکب به مناسبت دهه امامت و ولایت در نقاط مختلف استان آذربایجان شرقی، برپایی بیش از ۲۰۰موکب در خیابان کاشانی شهرکرد، پخت کیک ۱۰متری در بیرجند، ۱۰غرفه ویژه کودکان و نوجوانان در مسیر حرم حضرت معصومه(س) تا جمکران و جشن بزرگ عید غدیر به همراه برپایی ۱۳۵موکب مردمی توسط هیئت‌های مذهبی و کانون خدمت رضوی از میدان ۱۷ شهریور تا میدان قائم (عج) آمل ازجمله این جشن‌هاست.‌

اطعام غدیر

یکی از اتفاقات خوب این روز، توزیع غذای گرم در استان‌های مختلف کشور بود. برای مثال، ایستگاه پذیرایی غدیر در صحن جوادالائمه(ع) قم برپا و در این ایستگاه ۸ هزارغذای گرم و همچنین در این ایستگاه، ۱۰هزار بستنی در میان زائران و در جمکران با مشارکت خیران ۳۰هزار پرس غذا بین زائران توزیع شد. همچنین در این روز بیش از ۳۰۰هزار پرس غذای گرم توسط هیئات مذهبی کاشان توزیع و در مهمانی 110هزار نفری در محلات اصفهان با مشارکت مردم با اطعام از مهمانان پذیرایی شد.
۵۰هزار پرس اطعام غدیر نیز در «دیر» استان بوشهر پخت شد. به این ترتیب که تمام نانوایی‌های شهرستان دیر در روز عید غدیر نان صلواتی پخت کردند. طبخ و توزیع ۳۰هزار پرس غذا به مناسبت عید غدیر در سطح شهرستان‌های استان فارس با هدف ترویج سنت حسنه اطعام مؤمنان انجام شد. طرح اطعام علوی نیز توسط خادمین مسجد الغدیر اهواز نیز برگزار شد.‌

آزادی و مرخصی زندانیان
در روز عید غدیر خم برخی زندانیان آزاد و برخی نیز به مرخصی رفتند. رئیس‌کل دادگستری قم از آزادی ۱۴نفر از زندانیان جرائم غیرعمد در این استان همزمان با شب عید غدیر خم خبر داد. در همدان نیز جشن غدیر در زندان برگزار شد و با موافقت دادستان همدان بیش از ۳۰۰زندانی همدانی مشمول ارفاقات قانونی و مرخصی شدند و روز عید سعید غدیر به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند. بازدید از بند زنان از دیگر برنامه‌های دادستان همدان بود که در این بند علاوه بر اعطای ارفاقات قانونی برای مرخصی ۱۹نفر، 2 زندانی زن دیگر نیز با دریافت مرخصی پایان حبس، نامه آزادی خود را از دست دادستان گرفتند. در استان گلستان، خیر گنبدی با برگزاری جشنی برای ۱۵۰کودک یتیم تحت پوشش خود و اهدای هدیه به آنان لحظات به یادماندنی برای فرزندان معنوی خود خلق کرد.

مکث
گروه سرود 1434نفری نوجوانان کرجی


مدیرکل امور اجتماعی استانداری البرز از اجرای سرود روز عید غدیر خم با حضور ‌ 1434نوجوان به مناسبت 1434امین جشن غدیر در محدوده امامزاده حسن(ع) کرج خبر داد. محمد جواد کاظمینی افزود: برپایی موکب در مسیرهای مواصلاتی عید غدیر، برگزاری جشن عید غدیر در مصلای کرج و مصلای تمام شهرستان‌ها با حضور ائمه جمعه و حضور آحاد مردم بزرگوار، جشن نخبگان غدیر با محوریت دانشگاه‌های استان و بنیاد نخبگان از دیگر برنامه‌های این عید خجسته در البرز است. به‌گفته او، برگزاری جشن ازدواج ۱۱۰زوج البرزی به‌ویژه جوانان از محله‌های هدف قرارگاه اجتماعی استان و تهیه حدود ۷۰۰جهیزیه توسط خیران برای جوانان، اطعام غدیر حداقل 8هزار نفر از دیگر برنامه‌های عید غدیر در البرز است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید