• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 17 تیر 1402
کد مطلب : 196674
+
-

دستور ویژه برای کمک به آسیب‌دیدگان سیستان

توفان شن در سیستان‌وبلوچستان ادامه دارد به‌طوری‌که استاندار تأکید می‌کند 26تیم امدادی در منطقه سیستان در شمال استان در حالت آماده‌باش قرار دارند و معاون اول رئیس‌جمهوری بر کمک به آسیب‌دیدگان در سکونتگاه‌های در معرض شن‌های روان تأکید کرده است.
به‌گزارش همشهری، موج جدید وزش بادهای ۱۲۰روزه در منطقه سیستان شامل 5 شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز واقع در شمال استان که با گردوغبار و توفان شن همراه است، از ۱۱تیر تا‌کنون بیش از هزار نفر را به مراکز درمانی کشانده است که ۱۶۲نفر از آنها بستری و بقیه سرپایی درمان شده‌اند.
مجید محبی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مشکل تنفسی، قلبی و چشمی از عمده مشکلات مردم در این مدت بوده است، می‌گوید: تمامی نیروهای امدادی و خدمات‌رسان در مسیرهای ارتباطی منطقه سیستان آماده‌باش هستند تا درصورت نیاز اقدام به
کمک‌رسانی کنند.
سرپرست جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان هم از توزیع 3800ماسک بین ۸۴۸ خانواده‌ مناطق روستایی منطقه سیستان خبر می‌دهد و می‌گوید: نیروهای هلال‌احمر همزمان با بروز توفان و وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در شمال سیستان و بلوچستان در منطقه حاضر شدند و خدمات‌رسانی به مردم را در دستور کار قرار دادند. به‌گفته سیدمحمدمهدی سجادی در این مدت بیش از ۶۰ امدادگر هلال‌احمر برای ارائه خدمات در این مناطق حضور داشتند.
استاندار سیستان‌وبلوچستان هم با بیان اینکه آمار روستاهای در معرض توفان احصا شده تا در زمان وقوع بادهای شدید خدمات خوبی به این مناطق ارائه شود، می‌گوید:‌ پیگیری به عمل آمده در سطح ملی از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مقرر شد افرادی که در منطقه سیستان به‌دلیل مشکلات تنفسی ناشی از گرد و خاک مراجعه می‌کنند هزینه‌ای بابت درمان خود پرداخت نکنند.
«محمد کرمی» با تأکید بر لزوم خدمات‌رسانی صحیح به مردم که بر اثر خشکسالی پی در پی دچار آسیب و خسارت شده‌اند، می‌افزاید: طرح احیای تالاب هامون باید به سرعت برنامه‌ریزی و برای اجرا در دستور کار قرار گیرد. باید یک حرکت درست بر پایه دانش و نوآوری برای مهار گردوغبار ناشی از توفان‌های شدید در منطقه سیستان انجام شود.
وی تأکید می‌کند که مناطق مختلف سیستان و بلوچستان با اقلیم موجود و شرایط پیش آمده نیازمند دقت و توجه هرچه بیشتر دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان هستند و بنابراین ادارات و دستگاه‌های متولی باید به نحو مطلوب به وظایف خود عمل کنند.‌براساس اعلام اداره‌کل هواشناسی سیستان و بلوچستان تا اوایل هفته آینده وزش باد شدید و گردوخاک و گاهی توفان گردوخاک ادامه دارد. در همین روزها معاون اول رئیس‌جمهوری در ارتباط تلفنی با استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه زابل آخرین وضعیت ناشی از بادهای موسمی 120روزه را جویا شد و بر رسیدگی فوری برای کاهش مشکلات مردم و کمک به آسیب‌دیدگان در سکونتگاه‌های در معرض شن‌های روان تأکید کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید