• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 15 تیر 1402
کد مطلب : 196578
+
-

جنگ تراشه‌ای چین و آمریکا در فاز جدید

فناوری
جنگ تراشه‌ای چین و آمریکا در فاز جدید

 چین جنگ تجاری فناوری خود علیه اروپا و آمریکا را وارد فاز جدیدی کرد. طبق اعلام وزارت بازرگانی چین، این کشور صادرات 2 فلز کلیدی برای تولید نیمه هادی‌ها را محدود می‌کند. این هشداری برای اروپا و ایالات متحده در تشدید جنگ تجاری تکنولوژیکی بر سر دسترسی به ریزتراشه‌ها است. به گزارش سی ان بی‌سی، وزارت بازرگانی چین گفت: این مقررات جدید که به دلایل امنیت ملی وضع شده است، صادرکنندگان را ملزم می‌کند تا از اول‌ماه آگوست (شهریور) برای ارسال برخی ترکیبات گالیوم و ژرمانیوم مجوزات ویژه‌ای بگیرند. درخواست برای این مجوزهای صادراتی باید واردکنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی را شناسایی و نحوه استفاده از این فلزات را مشخص کند. براساس مطالعه اتحادیه اروپا در مورد مواد خام حیاتی در سال‌جاری، این حرکت بخشی از تشدید نبرد جهانی برای برتری تکنولوژیک در جهان است درحالی‌که چین به‌عنوان بزرگ‌ترین منبع هر دو فلز در جهان شناخته می‌شود.

رقابت با افزایش قیمت
گالیم یک فلز نقره‌ای نرم است که برای تولید ویفرهای نیمه هادی مرکب برای مدارهای الکترونیکی، نیمه هادی‌ها و دایودهای ساطع‌کننده نور استفاده می‌شود، درحالی‌که ژرمانیوم در تولید فیبر نوری برای انتقال داده و اطلاعات کاربرد دارد. تحلیلگران گروه اوراسیا می‌گویند که صرفه‌جویی در مقیاس عملیات استخراج و فرآوری گسترده و یکپارچه چین، همراه با یارانه‌های دولتی، به این کشور اجازه داده است که مواد معدنی فرآوری شده را با هزینه‌ای صادر کند که اپراتورها در جاهای دیگر نمی‌توانند با آن رقابت کنند. به همین دلیل تسلط آنها بر بازار بسیاری از کالاهای حیاتی ادامه‌دار شده است. اما تلاش‌های گذشته چین برای اعمال نفوذ از طریق محدود کردن صادرات، دسترسی جهانی را کاهش و قیمت‌های جهانی را افزایش داده است. قیمت‌های بالاتر به نوبه‌خود با رقابتی‌تر کردن سرمایه‌گذاری‌های استخراج و فرآوری خارج از چین، رقابت خارجی را تحریک کرده است.

بازی چین برای تسلط بیشتر
ژانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده به‌زودی به چین سفر می‌کند. تحلیلگران گروه اوراسیا، آنا اشتون، شیائومنگ لو و اسکات یانگ در این‌باره می‌گویند: این حرکت با توجه به دامنه هدف‌گذاری شده، تأثیر محدودی بر عرضه جهانی خواهد داشت. چین قصد دارد با این کار به کشورهایی ازجمله ایالات متحده، ژاپن و هلند یادآوری کند که گزینه‌های تلافی‌جویانه دارد و در نتیجه آنها را از اعمال محدودیت‌های بیشتر برای دسترسی چین به تراشه‌ها و ابزارهای پیشرفته بازدارد. مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی تأکید کرد که کنترل‌های صادراتی این کشور مطابق با قانون است و هیچ کشور خاصی را هدف قرار نمی‌دهد. سهام تولیدکنندگان ژرمانیوم چینی به‌دلیل افزایش قیمت مواد خام افزایش یافت. وزارت صنعت کره‌جنوبی و مقامات وزارت خارجه تایوان نیز گفتند که محدودیت‌های چین تأثیر کوتاه‌مدت کمی خواهد داشت، اما گسترش احتمالی محدودیت‌ها به مواد دیگر را نمی‌توان رد کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید