• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 14 تیر 1402
کد مطلب : 196448
+
-

به‌روزرسانی تمام گزارش‌های حسابرسی

فرناز محمدزاده؛ روزنامه‌نگار

اگر بخواهیم درباره یکی از اقدامات شورای ششم شهر تهران که در هیچ دوره مدیریتی سابقه‌ای نداشته، صحبت کنیم، بررسی به‌روز گزارش‌های حسابرسی می‌تواند یکی از آن اقدامات باشد. تهیه گزارش‌های حسابرسی دوره گذشته توسط شورای فعلی انجام و حسابرسی تمام سازمان‌ها، شرکت‌ها و مناطق 22گانه همگی تهیه و در صحن شورای قرائت و تصویب شد. علاوه بر اینکه شورای ششم، گزارش‌های حسابرسی دوره گذشته را تهیه کرده بلکه گزارش‌های حسابرسی سال‌های1400و1401 را به اتمام رسانده و در نوبت قرائت در صحن علنی قرار داده شده است. به‌دنبال آن روز گذشته نشستی با حضور اعضای کمیسیون برنامه ‌و بودجه، رئیس و نایب‌رئیس شورای شهر جهت تجلیل از عوامل این حسابرسی‌ها برگزار شد و از کتاب مستندات حسابرسی‌های ۴ساله شورا نیز رونمایی کردند.


اقدام بی‌سابقه به‌روزرسانی در گزارش‌های حسابرسی در شورا

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه ‌و بودجه شورای شهر تهران:
در ابتدای ورود به شورای شهر تهران در سال۱۴۰۰، بررسی‌هایی در کمیسیون برنامه و بودجه داشتیم و مشخص شد، گزارش‌های حسابرسی که وظیفه قانونی شورای شهر است بین سال‌های ۹۶ تا ۹۹ در صحن شورای شهر ارائه نشده و حسابرسان اصلا مستقر نشده بودند. کارگروه حسابرسی تشکیل و در این کارگروه تصمیم گرفته شده که در یک حرکت جهادی در کمیسیون برنامه و بودجه در کمتر از ۸‌ماه کل گزارش‌های حسابرسی سال‌های۹۶تا۹۹ آماده و به‌ترتیب در صحن شورای شهر قرائت شود. حدود یک‌ماه پیش قرائت حدود ۳۰۶گزارش حسابرسی سال‌های۹۶تا۹۹ در صحن شورای شهر به اتمام رسید و درحال حاضر نیز شاهد به نتیجه رسیدن به‌روزرسانی گزارش‌های حسابرسی هستیم. به جرأت می‌گویم این موضوع در شورای شهر سابقه نداشته که گزارش‌ها در فاصله کمتر از ۴‌ماه از شروع سال در صحن شورا قرائت شود.

اهمیت بموقع انجام‌شدن حسابرسی

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران:
گزارش‌های حسابرسی علاوه بر ارائه در صحن شورا و رسیدن به سمع‌ و نظر مردم، باید به وزارت کشور نیز ارائه شود. خوشبختانه در جریان بررسی این گزارش‌ها شاهد این هستیم که عملکرد مجموعه‌های مختلف شهرداری نیز بررسی می‌شود. بموقع انجام شدن حسابرسی و قرائت و ابلاغ بهنگام آن بسیار مهم است؛ بعضا در مجلس می‌دیدیم که پس از 2سال گزارشات حسابرسی قرائت می‌شد که البته در سال قبل روند اصلاح و گزارش‌ها به‌ صورت همزمان قرائت شد. امیدوارم این روال به خوبی طی شود و در سال‌های آینده نیز حسابرسی بموقع انجام و نتایج نیز به همین شکل به مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها اطلاع داده شود. این گزارش‌هاپیش از ارائه درصحن در کمیسیون مربوطه به صورت تخصصی بحث می‌شود.

لزوم اثرگذار بودن گزارش‌های حسابرسی

پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران:
گزارش‌های حسابرسی باید اثرگذار باشند و وقتی زمان آن می‌گذرد تنها امری تشریفاتی خواهد بود. هم در مجلس اقدامات خوبی را برای به‌روزرسانی گزارش‌ها شاهد هستیم و هم در شورا این روند را می‌بینیم و یقین داریم مدیران شهرداری می‌دانند که شورا بر عملکرد آنها نظارت دارد. ما توانستیم تمام گزارش‌های دوره قبل را قرائت کنیم و از صحن رأی بگیریم و با آماده کردن گزارش‌های حسابرسی سال‌های۱۴۰۰و۱۴۰۱، تقریباً به‌روز شده‌ایم و امیدواریم این روند تسریع شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید