• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 14 تیر 1402
کد مطلب : 196413
+
-

جریان منقطع زاینده‌رود فرونشست اصفهان را بدتر می‌کند

جریان آب زاینده‌رود در بهار امسال، سبب تداوم کشت در زمین‌های کشاورزی شد و تابستان با خشکی زاینده‌رود و به جهت بقای کشت، کسری آب سطحی از منابع زیرزمینی جبران می‌شود؛ این نکته‌ای است که به آن دقت نمی‌شود و شرایط را برای فرونشست اصفهان بدتر می‌کند. کسری آبخوان دشت اصفهان برخوار تا اندازه‌ای است که جریان یک‌ساله و حتی مداوم زاینده‌رود نیز بدون مدیریت صحیح منابع آب نمی‌تواند فرونشست اصفهان را کنترل کند.
به گزارش ایرنا، بهرام نادی، متخصص ژئوتکنیک گفت: نکته اصلی که لازم است به آن دقت شود، جریان مقطعی آب در زاینده‌رود برای کشت بهاره سبب زیرکشت رفتن بخشی از زمین‌های کشاورزی می‌شود اما در فصل گرما نیاز شدیدتری برای آبیای کشاورزی وجود دارد و این درحالی است که دیگر خبری از جریان آب سطحی در زاینده‌رود نیست و لازمه تداوم کشت انجام‌شده، برداشت مجدد از منابع آب زیر‌زمینی است. این در حالی است که آب‌های زیرزمینی در سال‌های متمادی توسط آب سطحی و بارندگی تغذیه می‌شده است و حالا به سبب قطع جریان آب سطحی تغذیه نمی‌شود.
نادی افزود: از سال‌۱۳۶۰ تا ۱۳۹۹، در مدت ۳۹‌سال، حدود ۳ تا 3.5میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی آبخوان دشت اصفهان برخوار به سبب افت متوسط ۴۰متری سطح آب زیر‌زمینی در چاه‌ها کسر شده است. به این معنا که مصرف تقریبی ۳‌برابر حجم ذخیره کل سد زاینده‌رود از آب زیرپایمان، برداشت کرده‌ایم و آبی هم جایگزین آن نکرده‌ایم.نادی با بیان اینکه این جریان‌های موقت آب نتوانسته ‌ذره‌ای به مهار فرونشست اصفهان کمک کند و لازمه کنترل فرونشست، تغذیه آبخوان توسط جریان آب مداوم زاینده‌رود و مدیریت صحیح بر برداشت مناسب از منابع آب زیرزمینی است، افزود: در بررسی‌ای که به‌تازگی در مدت زمان جاری‌بودن آب در زاینده‌رود و در ۶متری مادی(جوی بزرگ) نیاصرم انجام دادیم، سطح آب زیرزمینی در انتهای زمان بازگشایی زاینده‌رود در عمق ۲۳‌متر بوده ‌و این یعنی سطح آب زیر‌زمینی به سبب تخلیه زیاد آبخوان نتوانسته به حالت قبل برگردد. نکته جالب این است که در این مکان لایه شنی با نفوذپذیری بالا وجود دارد و انتظار می‌رود که برگشت سریع سطح آب زیر‌زمینی به حالت قبل رخ دهد. جریان 3ماهه آب در زاینده‌رود حتی نمی‌توانسته در فاصله ۶‌متری مادی نیاصرم یا رودخانه، سطح آب را بالا بیاورد، بنابراین انتظار بیجایی است که اتفاقی در لایه‌های خاک منطقه حبیب‌آباد یا خانه اصفهان بیفتد. وقتی که جریان آب جاری در زاینده‌رود مداوم باشد، تازه می‌توانیم بگوییم چیزی حدود ۳۰‌میلیون مترمکعب آب می‌تواند وارد آبخوان ‌شود. جریان‌های منقطع زاینده‌رود و مدیریت ناصحیح بر منابع آب به‌مراتب شرایط فرونشست اصفهان را بدتر خواهد کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید