• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
سه شنبه 13 تیر 1402
کد مطلب : 196362
+
-

یورش ناکام به قلب مقاومت

اشغالگران صهیونیست با حمله به جنین نتوانستند هیچ سکوی موشکی مقاومت را کشف یا منهدم کنند

گزارش1
یورش ناکام به قلب مقاومت

رضا عمویی- روزنامه‌نگار

نظامیان صهیونیست‌ بامداد دوشنبه یک حمله هوایی و زمینی گسترده و بزرگ را به شهر و اردوگاه جنین در کرانه باختری آغاز کردند. حمله‌ای که به‌گفته برخی منابع، بزرگ‌ترین عملیات نظامی صهیونیست‌‎ها در کرانه باختری طی 20سال گذشته بوده است. وزارت بهداشت فلسطین بعدازظهر روز دوشنبه اعلام کرد که بر اثر این حمله حداقل 11فلسطینی شهید و 68نفر دیگر زخمی شدند که حال 10نفر آنان وخیم است.
گاردین گزارش داده است که این حمله با حداقل 10تیربار و بمباران هواپیمای بدون سرنشین به ساختمان‌های مسکونی صورت گرفته و یک تیپ از سربازان صهیونیستی که تا 2هزار نیرو را به همراه داشتند با پشتیبانی بولدوزرهای زرهی وارد شهر و اردوگاه جنین شده‌اند. براساس گزارش منابع فلسطینی، پیشگامی بولدوزرها هنگام یورش نظامیان به جنین باعث خنثی‌سازی‌ و یا کم اثر کردن مین‌ها و تله‌های انفجاری می‌شود و از این‌رو پیش از هجوم نیروها، ماشین‌های سنگین راهسازی وارد جنین شده است.
همچنین تعدادی از تک تیراندازهای صهیونیستی روی پشت بام‌ها مستقر شدند و از بالا اشغالگران را مورد حفاظت قرار دادند. تهاجم اخیر به جنین نخستین حمله بزرگ به این اردوگاه، از زمان نبرد جنین در سال 2002 در جریان انتفاضه دوم است. در آن سال بیش از 50فلسطینی شهید و 23سرباز اشغالگر طی یک هفته درگیری به هلاکت رسیدند و از آن زمان تا بامداد دوشنبه، درگیری بزرگ و گسترده ای در جنین صورت نگرفته بود. همزمان با هجوم نظامیان صهیونیست به جنین، برق و اینترنت فلسطینی‌ها قطع شد و تصاویر بولدوزرهای نظامی در خیابان‌های باریک جنین یادآور تهاجمات اسرائیل در سال 2000بود.

جنین، مرکز تاریخی مقاومت
شهر جنین در طول تاریخ به‌عنوان منبع ترس و وحشت بزرگ برای رژیم صهیونیستی شناخته شده چرا که اشغالگران صهیونیست در طول سال‌ها سعی در شکستن قدرت و شوکت آن داشته‌اند؛ اما نه حملات سال 2002و نه حملات بامداد گذشته تا‌کنون نتوانسته به سرکوب مقاومت جنین منجر شود. این شهر، هم از نظر جمعیت و هم از نظر موقعیت جغرافیایی از شهرهای تعیین‌کننده تحولات فلسطین به شمار می‌رود. جنین در شمال کرانه باختری فلسطین با 40هزار نفر جمعیت، بزرگ‌ترین شهر در مثلث 3 شهر جنین، نابلس و طولکرم است. جنین همچنین پنجمین شهر بزرگ فلسطینی در کرانه باختری پس از شهرهای الخلیل، نابلس، طولکرم و یطا است و ۹.۷درصد از کل مساحت کرانه باختری را در بر می‌گیرد. شهر جنین همواره به‌عنوان مقاومت در برابر استعمار و اشغال معروف بوده است و پیشینه مبارزاتی اهالی آن به سال ۱۷۹۹ میلادی بازمی گردد که طی آن در راستای توقف پیشروی نظامیان فرانسوی، ساکنان جنین، مزارع زیتون خود را به آتش کشیدند. این شهر همچنین دارای سابقه طولانی مبارزه با استعمار انگلیس و صهیونیست است و نخستین گروه مسلحانه‌ای که علیه استعمار انگلیس آغاز شد، در سال ۱۹۳۵ به رهبری عزالدین قسام در جنین شکل گرفت و روحیه مقاومت علیه اشغال همچنان در میان اهالی جنین پررنگ است.

شهرجنین و اردوگاه جنین
 آنچه بیش از همه به جنین اهمیت دوچندانی بخشیده، وجود اردوگاهی به همین نام و چسبیده به این شهر است. اردوگاه جنین در سال ۱۹۵۳ در محدوده شهرداری جنین تأسیس شد و اکثر ساکنان آن از منطقه کرمل در حیفا (اکنون در مناطق اشغالی رژیم صهیونیستی) هستند. ساکنان اولیه اردوگاه جنین در جریان نکبت (سالروز تاسیس رژیم اسرائیل) در سال ۱۹۴۸ به این شهر مهاجرت کردند و خانه‌های اولیه اردوگاه در همان زمان به‌تدریج ساخته شد. مساحت اردوگاه جنین در زمان تأسیس 37هکتار بود و اکنون به حدود 47هکتار افزایش یافته است. همچنین جمعیت اردوگاه جنین در سال ۱۹۶۷ بیش از 5هزار نفر بود و طبق برآورد اداره مرکزی آمار فلسطین، جمعیت این اردوگاه در اواسط سال ۲۰۲۳ میلادی به حدود ۱۱هزار و۶۷۴ نفر رسیده است. آنچه به موقعیت اردوگاه جنین اهمیت می‌دهد این است که در یک موقعیت میانی برای شهرهای فلسطین قرار دارد؛ زیرا در ۲۵کیلومتری جنوب ناصره، ۵۰کیلومتری جنوب شرقی حیفا و ۴۳کیلومتری شمال نابلس قرار دارد. به زبان ساده‌تر، اردوگاه و شهر جنین نقطه به‌ هم‌پیوستن راه‌های ارتباطی منتهی به حیفا، ناصره، نابلس و قدس به‌شمار می‌رود. با این حال به‌نظر می‌رسد  که حمله اخیر صهیونیست‌‌ها به جنین نتوانسته اهداف اشغالگران را برآورده سازد، چون وبگاه فلسطین الیوم به نقل از منابع نظامی رژیم صهیونیستی تصریح کرد که ارتش در عملیات اخیر علیه اردوگاه جنین نتوانسته هیچ سکوی موشکی مقاومت را کشف و یا منهدم سازد.

چرا اردوگاه جنین مهم است؟
اردوگاه جنین یکی از پایگاه‌های مقاومت فلسطین به‌ویژه «سرایاالقدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین است. سرایاقدس یا گردان‌های قدس که در اردوگاه جنین مستقر است، از زمان تشکیل در سال 1981تا‌کنون همواره دست به عملیات‌های بزرگی علیه اشغالگران صهیونیستی زده است و نام سرایا القدس به‌صورت ثابت پای بسیاری از عملیات‌ها علیه اشغالگران در کرانه باختری است. 2 هفته پس از یورش نظامیان صهیونیست به اردوگاه جنین، اعضای سرایا القدس با کمین و استفاده از تله‌های انفجاری توانستند اشغالگران را طی تقریبا 10ساعت در جنین زمینگیر کنند. این در حالی است که نظامیان صهیونیست حملات خود به جنین را فقط برای یک یا 2 ساعت برنامه‌ریزی کرده بودند و گرفتارشدن آنها در جنین برای تقریبا نصف روز آنها را شوکه کرد؛ چون آنها انتظار نداشتند با ضد‌حمله و تسلیحات سنگین از سوی گروه‌های مقاومت در اردوگاه جنین مواجه شوند. حداقل طی 2‌ماه گذشته نیز بیش از 5عملیات مختلف از سوی سرایاالقدس در کرانه باختری گزارش شده و مجموع این عملیات‌‌ها، اشغالگران را کلافه کرده است. صبح دوشنبه هم ساعاتی پس از حمله به اردوگاه جنین، یک مسئول سیاسی بلندپایه اسرائیلی در گفت‌وگو با شبکه عبری زبان کان اعلام کرد که هدف از عملیات نظامی علیه جنین، پایان دادن به موقعیت این اردوگاه به‌عنوان پناهگاهی برای مقاومت است و این عملیات تا هر زمان که لازم باشد، ادامه خواهد داشت.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید