• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
سه شنبه 13 تیر 1402
کد مطلب : 196355
+
-

تداوم غارت و آشوب در فرانسه

با گذشت یک هفته از آغاز اعتراض‌های گسترده در شهرهای مختلف فرانسه، کاخ الیزه شمشیر را برای معترضان از رو بسته است. در تازه‌ترین اقدام، وزارت کشور فرانسه اعلام کرده که اینترنت را در نقاط پرالتهاب با هدف آنچه آن را «تضمین آرامش و نظم عمومی و جلوگیری از استفاده نابجا از شبکه‌های اجتماعی و هماهنگ‌‌شدن معترضان» خوانده در ساعات شبانه قطع می‌کند. همچنین در برخی ‌مناطق مقررات منع رفت‌وآمد شبانه اعلام شده است. به‌عنوان مثال، در شهر کلمبس در شمال غربی حومه پاریس از یکشنبه حکومت نظامی شبانه برقرار شده و همه رستوران‎ها و کافه‌ها که معمولا شلوغ و پرازدحام بودند، تعطیل شده‌اند. در این میان ‌امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که به‌دلیل بحران پیش‌آمده سفر رسمی خود به آلمان را به تعویق انداخته، به وزارت کشور دستور داده‌ تا از تمام قدرت خود برای برقراری آرامش در کشور استفاده کند.
ناآرامی‌های فرانسه از شامگاه سه‌شنبه گذشته پس از کشته‌شدن «ناهل المرزوق» نوجوان ۱۷ساله با شلیک یک افسر پلیس در شهر نانتر آغاز شد. پس از کشته‌شدن این نوجوان، موجی از اعتراض شهرهای فرانسه را در‌بر‌گرفت و دولت برای مهار اعتراض‌ها بیش از ۴۵‌هزار پلیس را فراخواند. خبرگزاری فرانسه گزارش داده که تنها در جریان ناآرامی‌های روز یکشنبه ۳۵۲‌آتش‌سوزی در معابر عمومی رخ داده و ۲۹۷‌دستگاه خودرو نیز به آتش کشیده شده است. گفته شده، یک آتش‌نشان ۲۴‌ساله، هنگام عملیات خاموش‌سازی خودروهای به آتش کشیده شده در یک پارکینگ زیرزمینی، جان خود را از دست داده است. با این حال، آنچه مقام‌های فرانسوی را به‌شدت نگران کرده‌، حملات گسترده به اماکن عمومی، ساختمان شهرداری‌‌ها و ادارات پلیس است که دولت فرانسه از آن به‌عنوان بحرانی جدی در این کشور نام برده است. وزیر کشور فرانسه دوشنبه (دیروز) با اعلام اینکه دست‌کم ۳‌هزار و ۲۰۰‌نفر در جریان اعتراض‌های اخیر ‌بازداشت شده‌اند، اذعان کرده ‌که بیش از ۶۰درصد از بازداشت‌شدگان هیچ‌گونه سوء‌سابقه کیفری نداشته‌اند. بنا بر آمارهای اعلام شده، غالب بازداشت‌شدگان در فاصله سنی بین ۲۰ تا ۴۰‌سال قرار دارند.
فرانسه در سال۲۰۰۵ میلادی و در پی کشته‌شدن 2نوجوان مسلمان که پلیس به دروغ ادعا کرده بود مظنون به دزدی بودند، برای 3هفته صحنه اعتراض به خشونت‌های پلیس شده بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید