• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
سه شنبه 13 تیر 1402
کد مطلب : 196318
+
-

ویژگی‌های متمایز برنامه هفتم


سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور: 
برنامه هفتم از 2ویژگی بهره‌مند است؛ یکی مسئله‌محوری و دوم نگاه به اولویت‌ها. در برنامه هفتم توسعه مسئله محوری که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز هست، در کنار توجه به اولویت‌ها مدنظر قرار گرفته است. این برنامه با نگاه میدان دادن و ارتقای مشارکت مردم در بخش‌های مختلف و قرار گرفتن دولت در جایگاه هدایت، حمایت و نظارت تدوین شده است. دولت مردمی یکی دیگر از محورهای کار خود را تکمیل پروژه‌هایی قرار داده که بعضا بیش از 20سال است که نیمه‌کاره باقی مانده‌اند.


علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: یکی از نوآوری‌های دولت مردمی این بود که علاوه بر کمیسیون‌های دیگری که تشکیل داد، یک کمیسیون خاص که ویژه برنامه و بودجه باشد ایجاد کرد و این سند را داخل آن بررسی کرد. این سند، جزو سندهای فرابخشی کشور است، یعنی هر آنچه برای دستگاه‌ها اولویت  است و در طول برنامه 5ساله یا یک‌ساله عملکردی نیاز به آن دارند، باید در برنامه یا بودجه به تناسب موضوع به‌صورت فرابخشی مورد ارزیابی قرار گیرد و تصمیم‌گیری برای آن انجام شود. تشکیل این کمیسیون به‌دلیل این نگاه فرابخشی‌ که وجود داشت صورت گرفت. مسئله‌ای که در ادوار گذشته مطرح می‌شد این بود که یک نگاه بودجه‌محور ممکن است در اولویت قرار بگیرد یعنی صیانت از منابع را بخواهند انجام بدهند یا کاهش هزینه‌ها را مدنظر قرار بدهند اما با تشکیل این کمیسیون این نگاه وجود نداشت و همه‌‌چیز دقیق و متقن و تخصصی بررسی شد.


 داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه: رویکرد برنامه هفتم متفاوت از برنامه‌های گذشته است و تلاش شد سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب را به‌عنوان محورهای اصلی برنامه درنظر بگیریم و تدابیر و اقداماتی را که باید برای تحقق این سیاست‌های ابلاغی توافق و تکلیف شود تا در 5 سال آینده اجرایی شود را در قالب لایحه تنظیم کنیم. برنامه هفتم یک برنامه مسئله محور است و آنچه به‌عنوان مسائل کشور در سیاست‌های ابلاغی احصا شده، به‌عنوان سرتیتر تنظیم برنامه هفتم است. هر مسئله در تدوین برنامه هفتم تبیین، ریشه‌یابی و علت‌شناسی شده و براساس نظریات نخبگانی موجود در جامعه بهترین راهکارها برای حل مسائل بررسی شده و به هدف گذاری‌های کمی منجر شده است. امیدوارم مجموعه این تدابیر که در3 مجموعه اسناد پشتیبان، احکام لایحه و سند مقرره‌های دولت تدوین شده است، بتواند زمینه حل مشکلات کشور را فراهم کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید