• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 12 تیر 1402
کد مطلب : 196264
+
-

سوژه روز

فسخ منسوخ می‌شود!

درباره قانونی که بازیکنان لیگ برتر ایران از آن راضی به‌نظر نمی‌رسند

فسخ یک‌طرفه قرارداد از سوی بازیکنان در چند فصل گذشته، به یک پدیده تکراری در فوتبال ایران تبدیل شده است. حتی در همین پنجره تابستانی تا امروز چند بازیکن قراردادشان را با تیم‌های مختلف فسخ کرده‌اند. اما قوانین جدید نقل‌و‌انتقالاتی که از این پس اجرایی خواهد شد، تلاشی در جهت جلوگیری از این اتفاق خواهد بود. آیا قوانین جدید، فسخ قرارداد را غیرممکن خواهند کرد؟ از بین بازیکنان و باشگاه‌ها کدام طرف ماجرا بیشتر از این قانون ناراضی است؟ تفاوت عمده بین لیگ برتر ایران و لیگ‌های خارجی در اجرای این قانون، در چه چیزی خلاصه می‌شود؟

   یک تغییر اساسی
براساس قوانین جدید نقل‌و‌انتقالاتی در دنیای فوتبال، اگر بازیکنی برای 2‌ماه متوالی حقوقش را از باشگاه دریافت نکند، فرصت فسخ یک‌طرفه قرارداد را خواهد داشت. در قوانین جدیدی که برای فوتبال ایران تعریف شده اما این زمان طولانی‌تر است. آنطور که در این دستورالعمل‌ها آمده، در فوتبال ایران دستمزد‌نگرفتن برای 4‌ماه متوالی، شرایط را برای فسخ مهیا می‌کند. البته بازیکن باید یک نوتیس یا همان هشدار 15‌روزه نیز به باشگاه بدهد. پس پروسه فسخ یک‌طرفه قرارداد عملا چهار‌و‌نیم‌ماه به طول می‌انجامد. نکته مهم اینجاست که اساسا در لیگ برتر ایران، چیزی به اسم حقوق ماهانه وجود ندارد و باشگاه‌ها معمولا هر‌چند وقت‌ یک‌بار، به بازیکنان پرداخت انجام می‌دهند. در نتیجه این یک کشمکش تازه بین باشگاه‌ها و بازیکنان در فوتبال ایران خواهد بود.

   قوانینی علیه سلطه بازیکنان
به‌نظر می‌رسد قوانین جدید نقل‌و‌انتقالاتی، در درجه اول سلطه بازیکنان بر فوتبال ایران را هدف قرار داده‌اند. به همین‌خاطر هم هست که بازیکنان و ایجنت‌هایشان بیشتر از بقیه علیه این قوانین موضع دارند. با وجود این، مدیران فوتبال ایران نیز از این شرایط چندان راضی به‌نظر نمی‌رسند؛ چراکه اگر آنها نتوانند فصل نقل‌و‌انتقالات موفقیت‌آمیزی داشته باشند، با فشار زیادی از سوی هواداران روبه‌رو می‌شوند.

   فرار از فسخ با کمی هوش!
قانون جدید، راه فرار از فسخ قرارداد را در اختیار مدیرها قرار داده است. به‌طور معمول در شروع هر فصل، رقمی به‌عنوان پیش‌پرداخت به بازیکنان تعلق می‌گیرد. مدیر باشگاه اگر در شروع فصل، در تعطیلات نیم‌فصل و پایان فصل هر بار رقمی را به بازیکنان پرداخت کند، بدون تسویه‌حساب با او، مانع جدایی‌اش از تیم خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید