• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 12 تیر 1402
کد مطلب : 196240
+
-

بغداد، پل انتقال گردشگران ایرانی به مصر

ایرانی‌ها با سفر به عراق راهی مصر می‌شوند و با دریافت ویزای فرودگاهی از سرزمین اهرام ثلاثه بازدید می‌کنند

گردشگری
بغداد، پل انتقال گردشگران ایرانی به مصر

محمد باریکانی-روزنامه‌نگار

بغداد پل گردشگری ایران و مصر شده است و ایرانیان علاقه‌مند به اهرام ثلاثه با سفر به عراق و گرفتن پرواز بغداد - قاهره می‌توانند به مصر سفر کنند. بررسی همشهری مشخص کرد که سفر انفرادی به مصر به همراه 10شب اقامت در یک هتل 5ستاره با بلیت پرواز دوطرفه بغداد- قاهره و احتساب هزینه‌های مرسوم گشت‌و‌گذار در مصر بین 50تا حدود 70 میلیون تومان هزینه دارد؛ درحالی‌که همان ابتدا که موضوع بازگشایی مسیر گردشگری ایران و مصر مطرح شد، برخی دفاتر خدمات مسافرتی کشور با مبلغ 200میلیون تومان را برای برپایی تورهای یک‌هفته‌ای به مصر تبلیغ می‌کردند. دولت مصر پیش‌تر و همزمان با تصمیم تهران - قاهره برای آغاز روابط سیاسی اعلام کرده بود که ایرانی‌ها و دارندگان پاسپورت ایرانی می‌توانند در فرودگاه مصر ویزای ورود دریافت کنند و بر همین اساس حالا عراق تبدیل به پل اصلی انتقال ایرانی‌ها به مصر شده است.
ماه‌ها از پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی به وزارت‌خارجه کشورمان برای از سرگیری روابط با مصر و برقراری پیوند دیپلماتیک 2کشور از مسیر گردشگری گذشته است و در این مدت وزارت خارجه درباره آغاز روابط گردشگری 2کشور سکوت و تنها یک اطلاعیه صادر کرده است که مفهوم آن گشایش مسیر گردشگری ایران و مصر پس از بررسی‌های بیشتر بود. اما درست در همین ماه‌ها، ایرانی‌ها با سفر به بغداد بلیت سفر به مصر خریده‌اند و پس از بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن کشور به ایران بازگشته‌اند.
حرمت‌الله رفیعی که به نمایندگی از چند آژانس گردشگری هفته گذشته به مصر سفر کرده بود، از واسطه‌گری عراق برای دستیابی به تفاهم سه‌جانبه گردشگری با مصر خبر داد و اعلام کرد: پرواز مستقیم بین ایران و مصر وجود ندارد و پرواز عراق به‌عنوان واسطه درنظر گرفته شده است.

آغاز سفربه مصر ‌تا یک‌ماه آینده
تعاملات گردشگری ایران و مصر وارد فاز جدید شده و این هفته وزیر گردشگری مصر در رأس یک هیأت گردشگری به ایران سفر می‌کند تا راهکارهای آغاز سریع روابط گردشگری 2کشور بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شود. هفته گذشته نیز یک هیأت گردشگری ایران از بخش خصوصی به شرم‌الشیخ مصر سفر کرد تا واسطه‌گری در آغاز تعاملات گردشگری تهران - قاهره را برعهده بگیرد. حرمت‌الله رفیعی، نماینده آژانس‌های گردشگری که به مصر سفر کرده بود به خبرنگاران گفته است، سفر ایرانی‌ها به مصر در خوش‌بینانه‌ترین حالت احتمالا تا حدود یک‌ماه آینده البته با پرواز واسطه از طریق عراق برقرار می‌شود که البته منوط به نتیجه مذاکره با هیأت گردشگری مصر در تهران است.

پیش شرط مصر؛ سفر فقط به شرم‌الشیخ
شرم‌الشیخ، مقصد اصلی نمایندگان تعدادی از آژانس‌های گردشگری ایران برای دیدار با مسئولان گردشگری مصر بود. این هیأت اما در مصر با پیش‌شرط قاهره درخصوص سفر ایرانی‌ها به مصر مواجه شد.آنطور که حرمت‌الله رفیعی گفته است، مصر سفر ایرانی‌ها به آن کشور را فقط محدود به شرم‌الشیخ ‌کرده، ولی هیأت ایرانی با این پیشنهاد مخالفت کرده و از مصر خواسته است تمامی جاذبه‌های گردشگری مصر در معرض بازدید ایرانی‌ها باشد.راستی‌آزمایی این ادعا البته تنها در سفر وزیر گردشگری مصر به ایران در هفته جاری امکان‌پذیر است؛ چون دولت مصر پیش‌تر اعلام کرده بود دارندگان پاسپورت ایرانی می‌توانند در فرودگاه مصر ویزای فرودگاهی دریافت کنند.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید