• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 12 تیر 1402
کد مطلب : 196239
+
-

ماجرای مهارت‌آموزی سربازان به کجا رسید؟

سال‌های سال بود که موضوع دوره طولانی سربازی و بی‌استفاده ماندن استعدادها و توانایی‌های سربازها به یک بحث داغ در محافل اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده بود. منتقدین می‌گفتند بهترین سال‌های عمر جوان‌ها که می‌تواند صرف آموزش حرفه و دانشی که منجر به اشتغال و تولید برای کشور شود، در دوره 2ساله سربازی هدر می‌رود. همین بحث‌ها در جامعه باعث شده بود تا مشمولان خدمت سربازی هم دیگر تمایل چندانی برای معرفی به موقع خود به نیروهای مسلح نداشته باشند و تلاش می‌کردند با تعویق انداختن این دوره خود را از لحاظ علمی و فنی تجهیز کنند تا به قول بزرگترها از زندگی عقب نمانند. سال 96 بود که پیرو این بحث و جدل‌ها طرح ملی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، پس از ابلاغ فرماندهی کل قوا و دستور رئیس ستاد کل نیروهایی مسلح تصویب و مقرر شد توسط قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با مشارکت حداکثری نیروهای مسلح، دستگاه‌ها و نهادهای کشوری و خصوصی با شعار هر سرباز، یک مهارت، یک شغل اجرا شود.
به‌طور کلی طرح مهارت‌آموزی از پیش از اعزام به خدمت سربازی با مشاوره و هدایت مشمولان براساس علایق، استعدادها و نیاز محل سکونت به آنان کمک کرده تا ضمن یادگیری مهارت‌های مورد نیاز، یک محیط واقعی کار ایجاد کرده تا ضمن سپری کردن خدمت سربازی، توانایی‌های خود را ارتقا داده و گامی مؤثر در راستای تحقق رویای خویش بردارند. به بیان دیگر، طرح مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در ۳مرحله پیش از خدمت، حین خدمت و پس از خدمت وظیفه عمومی، مشمولان را به‌طور رایگان یاری می‌دهد تا با شناسایی علایق، استعدادها و نیازهای جامعه و بازار کار شخص به یک اشتغال پویا و مؤثر دست یابد.
یکی دیگر از امتیازات این طرح برای شرکت‌کنندگان در آن بهره‌مندی از وام‌های بانکی بعد از اخذ گواهینامه‌های پایان دوره است. مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با مهر، از ارائه تسهیلات خود اشتغالی سربازان مهارت دیده تا پایان تیرماه خبر داده و گفته است تسهیلات مهارت آموزی سربازان وظیفه‌ای که سال گذشته درخواست خود را ثبت کرده بودند، در حال پرداخت است و تا پایان تیرماه ادامه دارد. به‌گفته سردار موسی کمالی، تسهیلات اشتغال‌زایی سربازان ماهر در نوع خوداشتغالی به مبلغ حداکثر ۱۵۰میلیون تومان به سربازان منقضی خدمتی که تاریخ ترخیص آنان کمتر از ۵سال باشد، اعطا می‌شود. براساس این گزارش، سربازانی که قصد دارند برای بعد از خدمت خود اشتغال مناسبی داشته باشند، می‌توانند دوره‌های مهارت‌آموزی را حین خدمت طی کنند و تسهیلات اشتغال‌زایی نیز در راستای حمایت از آنها پرداخت می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید