• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 11 تیر 1402
کد مطلب : 196168
+
-

پروژه بازگشت

لیگ خالی از پدیده ایران، تیم‌های مدعی‌اش را مجبور کرده در فصل نقل‌وانتقالات به سراغ لژیونرها بروند و آنها را به خانه برگردانند

پروژه بازگشت

تیم‌های پرسپولیس و استقلال روز گذشته به‌طور همزمان از نخستین خرید خود در نقل‌وانتقالات تابستانی رونمایی کردند. طی روزهای گذشته اخبار و شایعات زیادی درخصوص لیست خرید این دو تیم و بازیکنانی که در حال مذاکره با سرخابی‌ها هستند، منتشر شده بود. اما 2باشگاه هنوز هیچ خرید رسمی انجام نداده بودند و نخستین قرارداد رسمی آنها بالاخره در صبح نخستین روز هفته بسته شد. پرسپولیس مهاجم سابق خودش را که 6سال در باشگاه‌های خارجی مشغول به بازی بود، به خانه برگرداند و استقلال هم بازیکنی را به خدمت گرفت که آخرین‌بار سال1398 در لیگ ایران بازی کرده و بعد از آن به دسته لژیونرها پیوسته است. شهاب زاهدی و مهرداد محمدی از دیروز رسما به لیگ ایران برگشتند تا نخستین خریدهای 2تیم مدعی خریدهایی مشابه از سبد لژیونرها باشد. این اتفاق بیش از گذشته ثابت می‌کند لیگ برتر ایران در سال‌های اخیر از تولید بازیکن مؤثر و باکیفیت عاجز بوده و باشگاه‌های مدعی‌اش برای آنکه تیمی در حد قهرمانی ببندند، بیشتر به بازار خارجی چشم دارند تا بازار داخلی.

   رمز قهرمانی‌های پرسپولیس
بگذارید یک سال به عقب برگردیم و به‌خاطر بیاوریم باشگاه پرسپولیس تیمی را که در پایان فصل به 2جام رسید، چگونه و با چه خریدهایی بسته بود. در نقل‌وانتقالات تابستانی1401 و در فاصله لیگ‌های بیست‌ویکم و بیست‌ودوم، باشگاه پرسپولیس یورگن لوکادیا، شیخ دیاباته، مرتضی پورعلی‌گنجی، علیرضا بیرانوند، گئورگی گولسیانی، دانیال اسماعیلی‌فر، سروش رفیعی و سعید صادقی را به خدمت گرفت. علاوه بر لوکادیا و دیاباته که از باشگاه‌های خارجی آمدند، پورعلی‌گنجی و بیرانوند هم ایرانی‌هایی بودند که در باشگاه‌های خارجی بازی می‌کردند و پرسپولیس آنها را از جمع لژیونرها جدا کرد، چون در لیگ ایران هیچ بازیکنی با این کیفیت در پست آنها پیدا نمی‌شد. جالب اینکه پرسپولیس از لیگ ایران هم بازیکنانی را به خدمت گرفت که اغلب آنها از تیم رقیب یعنی سپاهان به جمع سرخپوش‌ها پیوستند. قرمزها گولسیانی، اسماعیلی‌فر و سروش رفیعی را از سپاهان گرفتند تا بیشتر از قبل ثابت کنند در لیگ ایران چهره جدید و باکیفیتی که بتواند نمایشی در سطح قهرمانی لیگ برتر ایران داشته باشد، وجود ندارد. در این میان سعید صادقی یک استثنا و تنها بازیکنی بود که از تیم‌های پایین‌تر جدول به تیم قهرمان پیوست و نمایشی در حد قهرمانی داشت. البته این بازیکن هم در آستانه 30سالگی است و نمی‌توان لقب پدیده را به او اعطا کرد. همین اتفاق کم‌وبیش در استقلال هم رخ داد و 2ستاره این تیم در لیگ22 یعنی محمد محبی و مهدی قائدی لژیونر بودند و از باشگاه‌های خارجی به این تیم پیوستند. به این ترتیب همچنان واضح است که باشگاه‌های بزرگ و مدعی لیگ برتر ایران برای بستن تیمی در‌خور قهرمانی باید یا بازیکن خارجی بیاورند، یا چشم به لژیونرها داشته باشند و یا از یکدیگر بازیکن بگیرند که این مورد آخر با توجه به روابط سرد باشگاه‌ها با یکدیگر، امسال به اندازه سال گذشته رونق نخواهد داشت. البته بازگرداندن لژیونرها احتمالا به همین 2خرید روز گذشته محدود نخواهد شد و ممکن است نام‌های دیگری هم در راه باشند. استقلال به‌دنبال محمد نادری است و پرسپولیسی‌ها هم مذاکراتی با محمدحسین کنعانی‌زادگان داشته‌اند.

   ایسلند، اوکراین، مجارستان
زاهدی و محمدی، خریدهای جدید 2باشگاه سرخابی مجموعا 10فصل را در لیگ‌های خارجی سپری کرده‌اند. شهاب زاهدی در دوره سرمربیگری برانکو یکی از بازیکنان جوانی بود که در آخر لیست پرسپولیس حضور داشت اما به بازی گرفته نمی‌شد. او در بازی معروف پرسپولیس و قشقایی در جام‌حذفی که پرسپولیس به‌ناچار از ذخیره‌هایش استفاده می‌کرد، به میدان رفت و اتفاقا از دست رفتن پنالتی همین بازیکن بود که باعث شکست و حذف شاگردان برانکو شد. زاهدی در ابتدای فصل 18-2017 به تیم وستمانایا در ایسلند پیوست که مقصد عجیبی برای یک فوتبالیست ایرانی بود. باشگاه‌های بعدی او سوون سامسونگ، المپیک دونتسک، زوریا لوهانسک و پوشکاش آکادمیا در کشورهای کره‌‌جنوبی، اوکراین و مجارستان بودند. شهاب در اوکراین و مجارستان آمار گلزنی خوبی داشت و باید دید می‌تواند همین عملکرد را در پرسپولیس هم داشته باشد یا نه. مهرداد محمدی هم آخرین‌بار در لیگ هجدهم و با پیراهن سپاهان در لیگ برتر ایران حاضر بود. او بعد از 3سال بازی برای سپاهان به تیم آوس در لیگ پرتغال پیوست و سپس به آسیا برگشت تا کارش را در تیم‌های العربی و السیلیه قطر دنبال کند. مهرداد هم آمارهای خوبی از گل و پاس‌گل در لیگ قطر داشته اما این روزها پررنگ‌ترین نکته‌ای که درباره او بر سر زبان‌هاست، سابقه هواداری‌اش از پرسپولیس است که باید دید لطمه‌ای به‌کار او در استقلال خواهد زد یا نه.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید