• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 11 تیر 1402
کد مطلب : 196157
+
-

ماچله و میراث ناملموس خوراک ایرانی

نخستین بخش از سری مستندهای جدید گردشگری خوراک محلی ایران از شبکه مستند پخش شد. گردشگری خوراک و غذا که بیش از یک دهه است جای خود را در صنعت گردشگری باز کرده، حالا بیش از گذشته مورد توجه است و کشورهای مقصد در گردشگری خوراک توانسته‌اند با تمرکز بر این شاخه از گردشگری، گردش مالی خوبی نصیب خود کنند. عبدالرحیم صاحب‌الفصول، یکی از مستندسازان حرفه‌ای در حوزه گردشگری خوراک و معرفی غذاهای بومی و محلی ایران که سال‌ها به‌صورت مؤثر بر گردشگری خوراک‌های ایرانی برگرفته از علم گاسترومی تمرکز دارد، توانسته است با مستندسازی 400عنوان خوراک بومی و محلی ایران گام مهمی در مستندسازی خوراک ایرانی با هدف توسعه گردشگری خوراک در ایران بردارد. مستندهای او با عناوینی چون طعم سفر در ۱۵۰قسمت، بسیار سفر باید در ۱۳قسمت، خوراک‌های ایرانی در ۲۸قسمت، ماچله در ۱۰قسمت، پژوهش‌های مرتبط با خوراک ایرانی و گردشگری غذا را در سراسر ایران تکمیل کنند. تمرکز بر مستندسازی خوراک بومی ایران می‌تواند اتفاق منحصر به فردی باشد که مسئولان مرتبط با حوزه گردشگری کشور را به تمرکز جدی‌تر بر گردشگری خوراک دعوت کند.
صاحب‌الفصول در مستندهایش تلاش کرده که در گردشگری و صنعت توریسم تمرکز را از روی یک منطقه برداشته و با بیان تصویری گردشگر را به واسطه خوراک‌های ایرانی به تمامی روستاها و مناطق گردشگری ایران هدایت کند و ظرفیت هر منطقه را با معرفی اقامتگاه‌ها، بستر فرهنگی هر منطقه، آداب و رسوم، مناطق دیدنی و از همه مهم‌تر خوراک‌های محلی معرفی و مسیرهای جدید گردشگری را با تمرکز بر خوراک و غذای ایرانی باز کند.
مستندسازی خوراک بومی ایران در مستندهای صاحب‌الفصول توانسته است با استفاده از فرم و محتوا و بهره‌گیری از تکنیک مستندهای تعاملی علاوه بر آنکه شبیه به یک تور گردشگری در قالب سینمایی شود، ارتباطی صمیمی با مخاطب برقرار کرده و پیش از آنکه یک گردشگر بخواهد به مناطق معرفی شده از سوی او سفر کند، تجربه پیش از سفر را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و همچون یک کتاب راهنمای گردشگری می‌تواند در انتخاب پکیج‌های گردشگری مورد نیاز گردشگران مؤثر باشد.
سری جدید مستند‌های گردشگری خوراک ایرانی که توسط عبدالرحیم صاحب‌الفصول از دیشب در شبکه مستند آغاز شده با عنوان ماچله در حال پخش است که از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه راس ساعت18:40 علاقه‌مندان به گردشگری و خوراک می‌توانند آن‌را دنبال کنند. ماچله، مجموعه‌ای مفصل در 10قسمت از استان بوشهر است که بیش از 100 عنوان خوراک محلی بوشهر را معرفی و مستندسازی کرده است. مستندساز سعی کرده در این مجموعه با استفاده صحیح از دوربین و تدوین مناسب و موسیقی خاص هر منطقه و ترکیب‌بندی جذاب در صحنه‌های برگرفته از جغرافیا، معماری و پوشش محلی هر منطقه، میراث ناملموس اقوام ایرانی را با تمرکز بر خوراک بومی و محلی مستندسازی کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید