• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
جمعه 9 تیر 1402
کد مطلب : 195947
+
-

این خیریه با هزارتومانی‌های مردم 23روستا را احیا کرده است

صدقه کریمانه

صدقه کریمانه

مریم باقرپور

این روزها منابع آبی در حال محدودشدن است و خشکسالی همه مردم جهان و ازجمله ایران را تهدید می‌کند اما از یک دهه قبل عده‌ای از جوانان خوش‌فکر با شناخت این تهدید، آستین‌ همت برای کمک به مناطق تشنه و ساکنانش بالا زده‌اند و حاصل تلاش‌‌شان هم راه‌اندازی نخستین خیریه تخصصی در حوزه آب با نام «کریمان» است؛ خیریه‌ای که تاکنون با کنار هم قرار دادن صدقه‌های هر چند اندک، آب 23روستا را احیا و به آنها آبادانی و زندگی اهدا کرده است.

ماجرای شکل‌گیری
فعالیت‌های غیررسمی خیریه کریمان که مرتبط با بیت یکی از علمای تهران است، از اواخر دهه‌80وسال‌های 1388و 1389مانند همه خیریه‌ها شروع شد تا اینکه با ایجاد اتفاقات و تحولات کشور و براساس بیانات مقام معظم رهبری، مبنی بر احیای روستاها، اعضای خیریه دورهم جمع شدند و با همفکری درباره این موضوع که چطور می‌توانند بهره‌وری گروه‌شان را بالا ببرند، هم‌صحبت شدند. پس از بررسی‌های مختلف و مشاوره با استادان دانشگاه‌ها، اعضا بر 2موضوع آب و اشتغال رسیدند اما فعالان حوزه کارآفرینی زیاد بودند و این شد که خیریه کریمان به‌طور تخصصی فعالیتش را از سال 1399با موضوع آب در 2حوزه کشاورزی و آشامیدنی شروع کرد.

پشتوانه مردمی
انتقال آب قنات فیض‌آباد برای تولید محصولاتی مانند گندم و جو در روستا، انتقال آب قنات دربلوند با هدف زیرکشت‌بردن حداقل 3هکتار از زمین‌های زیرکشت به روستا، ساخت استخر برای ذخیره آب قنات گزخت، انتقال آب به روستای رودچشمه برای امرار معاش ساکنان، ایجاد شبکه آب شرب روستای میغان و... گوشه‌ای از طرح‌های تکمیل شده خیریه کریمان است که با حمایت‌های مردمی و صدقه‌های آب اجرا شده است. فرح ناجی می‌گوید: «خوشبختی ما این است که در اصل، پشتوانه مردمی داریم و تا امروز، تمام فعالیت‌های ما در حوزه آب در استان خراسان جنوبی با کمک‌ها و حمایت‌های مردم و خیران انجام شده است. تمرکز اصلی خیریه کریمان بر حوزه آب خواهد بود. در زمینه توانمندسازی نیز اولویت ما کسب‌وکارهایی است که از فعالیت در حوزه احیای قنات و زمین‌های کشاورزی منشعب می‌شوند.»

فعالیت در خراسان جنوبی
تهران، قم، خوزستان، لرستان و خراسان‌جنوبی، 5استانی بودند که خیریه فعالیتش را در آنجا شروع کرد اما اعضا حین رفت‌وآمدها متوجه شدند که استان خراسان جنوبی با همه کمبودهایش، فعالیت‌های جهادی و خیریه‌ای چندانی در آنجا صورت نمی‌گیرد و ساکنان برخی از روستاهایش به امید پیدا‌کردن آب، روستایشان را ترک کرده و به محل دیگری رفته‌اند و این ماجرا مدام در حال تکرار بود. همین موضوع بهانه‌ای برای شروع آبرسانی به این محدوده از کشور شد اما نه با بطری‌های آب و تانکر، بلکه اساسی. در واقع تیم پژوهشی به این نتیجه رسیدند که خراسان جنوبی از نظر قنات، جزو مناطق قدیمی و باسابقه جهان محسوب می‌شود که این قنات‌ها باید احیا، مرمت و لایروبی ‌شود تا آب به سطح زمین برسد.

آبرسانی با نظر متخصصان
خیریه کریمان با تأکید به آبرسانی چه در بخش کشاورزی و چه آشامیدنی فعالتیش را شروع کرد و در این راه برای جلوگیری از موازی‌کاری از نظرهای کارشناسان وزارت جهادکشاورزی، آب و فاضلاب استانی و قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه کمک گرفت تا کار مهندسی انجام و استانداردها رعایت شود و مهم‌تر از همه اینکه در پروژه‌ها مردم خود روستا در آن مشارکت داشته باشند.  حسام فرح ناجی، مدیرعامل مؤسسه خیریه کریمان می‌گوید: « اگر قرار بر لوله‌کشی آب شرب یک روستاست، آبفا باید تأیید کند. ما لوله‌های موردنیاز را از کمک‌های مردمی تهیه می‌کنیم و به منطقه می‌فرستیم. در مرحله اجرا، ابتدا وزارت جهادکشاورزی می‌آید و حفاری‌ها را انجام می‌دهد و بعد مهندسان و نیروهای آبفا جاگذاری لوله‌ها در مسیر اصولی  را انجام می‌دهند تا جریان آب شرب بهداشتی به خانه‌های روستاییان برسد. ما پروژه‌ای را شروع نمی‌کنیم مگر اینکه مردم خود روستا در آن مشارکت داشته باشند. البته مقصودمان، مشارکت مالی و ریالی نیست بلکه مشارکت یدی و اجرایی اهالی روستاست.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :