• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
جمعه 9 تیر 1402
کد مطلب : 195917
+
-

اعتراض دنیا به چراغ سبز سوئد برای قرآن‌سوزی

پشتیبانی دولت و پلیس سوئد از اهانت به قرآن، واکنش‌های منفی شدیدی را در جهان به‌همراه داشته است

رویداد
اعتراض دنیا به چراغ سبز سوئد برای قرآن‌سوزی

یک سوئدی عراقی الاصل به نام «سلوان مومیکا» (۳۷ ساله) در استکهلم، روز چهارشنبه در نخستین روز تعطیلات عید قربان، یک نسخه از قرآن را پاره کرد و آن را در مسجد مرکزی این شهر به آتش کشید. وی پس از آن که پلیس این کشور مجوزی برای برگزاری تظاهرات ضداسلامی صادر کرد، این جنایت را مرتکب شد. اقدامی که با محکومیت شدید کشورهای عربی و اسلامی همراه شد و همگی خواستار جلوگیری از این مظاهر اسلام‌هراسی شدند. تداوم اهانت و هتک حرمت قرآن کریم توسط سیاستمداران و چهره‌های شاخص در سوئد با حمایت و پشتیبانی دولت و پلیس این کشور، واکنش‌های منفی شدیدی را در جهان به‌همراه داشته که اینجا مرور می‌کنیم.

ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه اهانت به قرآن کریم در سوئد را به شدت محکوم کرد و گفت: دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران همانند سایر مسلمانان و آزاداندیشان جهان چنین اهانتی را برنمی‌تابد و به شدت آن را محکوم می‌کند. زمینه سازی برای تکرار هتک حرمت مقدسات آسمانی به‌ویژه همزمان با ایام مقدسه امت اسلامی و نیز تجمع میلیونی مسلمانان در کنگره جهانی حج، اقدامی تحریک‌آمیز، نسنجیده و غیر قابل قبول است.

مغرب

وزارت خارجه مغرب بامداد روز گذشته طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در اعتراض به اهانت مجدد به کتاب آسمانی دین اسلام در سوئد، سفیر خود در استکهلم را به‌مدت نامحدودی به کشور فراخوانده است. در این بیانیه همچنین آمده است که کاردار سفارتخانه سوئد در رباط به وزارت خارجه مغرب احضار شده و این اقدام غیرقابل قبول در کشورش محکوم شد. دولت مغرب در این‌باره تاکید کرد: «این اقدام توهین آمیز و غیرمسئولانه جدید در سوئد، بی‌اعتنایی به احساسات بیش از یک میلیارد مسلمان در زیارت بزرگ حج و عید مبارک قربان است».

عراق

«فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق، روز گذشته با تکیه بر مفاد ماده ۱۴ قانون مجازات این کشور، مجوز اقدام قانونی علیه فردی که روز چهارشنبه در سوئد، اقدام به هتک حرمت قرآن کریم کرده بود، صادر کرد. همچنین صدها نفر از شهروندان عراقی ضمن محکومیت آتش زدن قرآن کریم در سوئد، در برابر سفارت این کشور در بغداد تجمع اعتراضی گسترده‌ای برگزار کردند و خشم خود را نسبت به این جنایت ابراز کردند. برخی منابع خبری نیز از ورود عراقی‌ها به داخل ساختمان سفارت خبر دادند.

روسیه

دومای دولتی روسیه روز گذشته در بیانیه‌ای مجوز مقامات سوئد برای چنین اقداماتی را محکوم کرد. اعضای پارلمان روسیه تاکید کردند احساسات دینی مسلمانان در روز اول یکی از دو عید اصلی آن‌ها یعنی عید قربان جریحه‌دار شد. همچنین «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که بی‌احترامی به قرآن در این کشور برخلاف برخی دیگر از کشورها جرم شناخته می‌شود.

اردن

وزارت امور خارجه اردن، اهانت به قرآن کریم در استکهلم -پایتخت سوئد- را محکوم کرد و آن را اقدامی تحریک‌آمیز، نژادپرستانه و مردود خواند. وزارت امور خارجه اردن در عین حال بر لزوم متوقف‌سازی چنین رفتارها و اقدامات غیرمسئولانه و ضرورت احترام به نمادهای دینی و عدم انجام اقداماتی که به تنفرزایی و تبعیض دامن می‌زند، تاکید کرد.

لبنان

حزب‌الله لبنان، روز گذشته با صدور بیانیه‌ای، اهانت به قرآن کریم در سوئد را به شدت محکوم کرد. در بیانیه حزب‌الله لبنان آمده است: «حزب‌الله پاره‌کردن و سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم در مقابل مسجدی در استکهلم را به شدت محکوم می‌کند و مقامات رسمی سوئد را شریک و همدست این جنایت می‌داند؛ زیرا آنها با آگاهی از نیت تظاهرات‌کنندگان، به آنها برای این اقدام خطرناک، مجوز دادند».

ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته به شدت از سوئد برای دادن مجوز هتک حرمت قرآن کریم انتقاد کرد. اردوغان در اظهاراتی تلویزیونی گفت: بالاخره به غربی‌های گستاخ یاد خواهیم داد که اهانت به مسلمانان، آزادی اندیشه نیست. رئیس‌جمهور این کشور همچنین گفت آنکارا در مقابل اقدامات تحریک‌آمیز و تهدیدها سر فرود نخواهد آورد و افزود: تا زمانی که مبارزه مصمم با سازمان‌های تروریستی و دشمنان اسلام صورت نگیرد، ترکیه واکنش خود را به شدیدترین شکل نشان خواهد داد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید