• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 9 تیر 1402
کد مطلب : 195905
+
-

جُفت‌ها به چه درد می‌خورند؟!

ناصر فروندیان

این هفتمین شماره ازستون «کلاس‌سودوکو» هستش که متنش جمعه‌ها به صورت چاپی و مجازی منتشر می‌شه. ضمنا همیشه به ازای هر متن آموزشی، یه فیلم آموزشی رایگان هم تقدیم‌تون می‌کنیم. آموزش‌های قبلی در بخش «آرشیو» از وب‌سایت  newspaper.hamshahrionline.ir در دسترس هستن. کافیه تاریخ جمعه‌ مورد نظرتون رو در آرشیو پیدا کنین و به صفحات سرگرمی سر بزنین تا بتونین به آموزش‌های قبلی دست پیدا کنین.
خب توی سودوکو ما تعریفی به اسم «زیر مجموعه‌ها» یا Subsets داریم که اگه این زیر مجموعه‌ها مخفی باشن بهشون می‌گیم Hidden Subsets و اگه آشکار باشن بهشون می‌گیم Naked Subsets.منظور از زیرمجموعه اینه که به تعداد N خونه N کاندیدا داشته باشیم. مثلا توی خونه ۱۱ و 12 یه سودوکو، پس از  مدادنویسی متوجه بشیم که این دو خونه فقط و فقط می‌تونن کاندیدای 8 و 9 رو داشته باشن و نه کاندیداهای دیگه. توی این مثال برای دو خونه، دو کاندیدا وجود داره.
ما به دو کاندیدا برای دو خونه می‌گیم «جفت» یا Pair. حالا  اگه سه خونه و سه کاندیدا در این وضع باشن، بهشون می‌گیم «سه گانه» یا Triple. به همین ترتیب چهار کاندیدا و چهار خونه می‌شه «چهارگانه» یا Quad  و ....توی این جلسه در مورد Naked Pairs یا جُفت‌های آشکار براتون می‌گم و با مثال زیر شروع می‌کنم:



 توی بلوک اول خونه های 12 و 13 (که دیگه حتما می‌دونین که منظورمون خونه دوم و سوم سطر اوله)رو ببینین، از اون‌جایی که توی این بلوک، سرنخ های 2،3،4،5 و 9 وجود دارن و توی ردیف اول خونه 19 رقم 8 وجود داره پس می تونیم نتیجه بگیریم که این دو خونه می تونن کاندیدای 1،6 و 7 باشن ولی با کمی دقت توی ستون دوم و سوم متوجه می‌شیم که 7 توی خونه 42 و 73 (ستون دوم و سوم) هم وجود داره. پس می تونیم از خونه های 12 و 13 کاندیدای 7 رو هم حذف کنیم تا این دو خونه فقط با دو کاندیدا باقی بمونن که 1 و 6 هستن.
خب حالا می‌پرسین به چه دردی می خوره این تکنیک؟! توجه کنین تا بگم براتون:
خونه‌های 12 و 13 باید یکی‌شون 1 و اون یکی 6 باشن. درسته؟! و از اون‌جایی که این دو خونه توی ردیف و بلوک اول اشتراک دارن می تونیم کاندیداهای اضافه توی ردیف اول (خونه‌های 14، 15 و 16) رو حذف کنیم و همچنین کاندیدای اضافی بلوک اول (یعنی خونه 31) رو حذف کنیم. به عبارتی ما کاندیداهای زرد شده رو می تونیم حذف کنیم  تا ادامه حل سودوکو برامون ساده‌تر بشه. اما چرا می تونیم حذف کنیم ؟ چه خونه 31 و چه خونه ۳۲ پاسخش 1 باشه،‌ما باید کاندیدای 1 رو از تمام اون سطر و تمام اون بلوک حذف کنیم. همچنین وقتی یکی از این دو خونه ۶ باشه، باید تمام کاندیداهای ۶ از این سطر حذف بشن.
در جریان باشین که دقیقا همین کار رو می‌تونیم با جفت‌های 6 و 7 در ردیف سوم هم انجام بدیم.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید