• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 23 خرداد 1397
کد مطلب : 19574
+
-

مراکش را بُکش!

مراکش را بُکش!

تا پایان لحظه‌شماری برای آغاز اولین مسابقه تیم‌ملی در جام‌جهانی2018، زمان زیادی باقی نمانده است. تنها دو روز دیگر، ایران و مراکش در سن‌پترزبورگ نبردی را برگزار می‌کنند که برای مردم هر کشور اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. قطع روابط دیپلماتیک مراکش و ایران، برای بازیکنان درون زمین تنش‌زا نیست اما جنگ بر سر تبدیل‌ شدن به تیم شگفتی‌ساز گروه، موتور محرک پسران کی‌روش و شاگردان رنار برای رسیدن به پیروزی در این مسابقه خواهد بود. اگر جدال روز جمعه با تساوی تمام نشود، تیم برنده فرصت تعقیب آرزوی بزرگ صعود را خواهد داشت و تیم بازنده چاره‌ای به‌جز آماده‌شدن برای کنار رفتن از جام پیش روی خود نمی‌بیند. دو تیم در حالی به مصاف هم می‌روند که هیچ‌وقت در جام‌جهانی به هم برخورد نکرده‌اند. مراکش در 13 بازی قبلی‌اش در جام‌جهانی تنها دو بار برنده شده و ایران در 12‌بازی اخیر در این تورنمنت، تنها یک‌بار توانسته دروازه‌اش را بسته نگه دارد. شباهت بزرگ دو تیم، پیروز نشدن در اولین بازی جام‌های جهانی است. مراکش تا قبل از جام‌جهانی 2018، 4بار در این تورنمنت به‌میدان رفته و در دیدارهای نخست جام، به آلمان غربی و بلژیک باخته و با انگلستان و اتریش به تساوی دست پیدا کرده است. تیم‌ملی ایران نیز همیشه اولین قدم جام‌جهانی را لرزان برداشته و تا امروز هرگز نتوانسته این جام را با پیروزی شروع کند.
هلند، اولین حریف تیم‌ملی در جام‌جهانی بود. هراس فوتبالیست‌های ایرانی از روبه‌رو شدن با نام‌های بزرگ در ترکیب تیم حریف، موجب فروپاشی تیم مهاجرانی در آن مسابقه شد. ایران ورزشگاه مندوزا آرژانتین را در جام‌جهانی 1978 با شکست 3برصفر ترک کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که دو گل از 3گل هلندی‌ها در آن جدال با ضربه پنالتی به‌دست آمده بود. در جام‌جهانی1998 نیز، ایران موفق نشد از اولین بازی‌اش در تورنمنت امتیازی کسب کند. این‌بار تیم‌ملی در سن‌اتین فرانسه به مصاف یوگسلاوی رفت و در شرایطی که در جریان بازی فراتر از حد انتظار ظاهر شده بود، تنها 17دقیقه قبل از پایان مسابقه با ضربه ایستگاهی میهایلوویچ غافلگیر شد. روند شکست‌های تیم‌ملی ایران در اولین قدم جام‌های جهانی، در آلمان ادامه پیدا کرد. تیم برانکو این‌بار بر خلاف دو تیم قبلی ایران در جام‌جهانی، از مکزیک نمی‌ترسید اما اعتماد به نفس بیش از حد این تیم، برایش دردسرساز شد. ترکیب پرستاره و پرلژیونر ایران نتوانست در مقابل مکزیکی‌ها مقاومت کند و با شکست 3بر‌یک در روز اول، به سرعت در آستانه حذف شدن از جام‌جهانی قرار گرفت. اولین امتیاز ایران در بازی‌های اول مرحله گروهی، 4سال قبل در برزیل به‌دست آمد. جایی که کارلوس کی‌روش با استراتژی دفاعی‌اش نیجریه را متوقف کرد تا تیم‌ملی بالاخره نتیجه‌ای غیر از باخت را در اولین بازی‌اش در جام‌جهانی تجربه کند.
3شکست، یک تساوی و تنها یک گل زده در 4‌بازی، نشان می‌دهد تیم‌ملی ایران همیشه با اولین دیدارهای جام‌جهانی مشکل داشته است. اگر همه چیز مثل گذشته باشد، یک نتیجه ناامیدکننده دیگر در برابر مراکش رقم خواهد خورد اما شاید این تیم، اولین پیروزی تاریخ را در بازی افتتاحیه‌اش در جام تصاحب کند. ایران، دلیلی برای ترسیدن از مراکش ندارد. این مسابقه کاملا نزدیک و حساس خواهد بود و نتیجه آن، به حوادث و اتفاقات بستگی خواهد داشت. نبردی که شاید برای هواداران فوتبال در ایران کسل‌کننده و کم‌هیجان به‌نظر برسد اما برای ایرانی‌ها و مراکشی‌ها بزرگ‌ترین بازی سال است. جدالی که مرز امید و ناامیدی را برای هر دو تیم و هر دو کشور بیشتر از همیشه مشخص می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :