• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 6 تیر 1402
کد مطلب : 195715
+
-

با سامانه‌های نوین خدمات قضایی چقدر آشنا هستید؟

قوه قضاییه با کدام سامانه‌ها خدمات خود را سریع‌تر و بهتر از گذشته به مردم ارائه کرده است؟ تا چه اندازه با سامانه‌های جدید قضایی آشنا هستید و از آن استفاده کرده‌اید؟ در ادامه درباره برخی از سامانه‌های پرکاربرد قضایی که در طرح تحول قضایی توجه جدی به آن شده است و استفاده از آنان می‌تواند به تسهیل رابط مراجعان به قوه قضاییه برای پیگیری امور کمک کند پرداخته‌ایم.

سامانه 1515
نشانی https://www.1515.ir سامانه ارجاع الکترونیکی کارشناسی مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران قوه قضاییه است که شهروندان برای جلوگیری از اطاله دادرسی و دریافت پاسخ دقیق از کارشناسان می‌توانند با بارگذاری مدارک و تقاضای خود برای انجام فرایندهای کارشناسی بدون نیاز به حضور درمرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران قوه قضاییه درخواست خود را به شکل الکترونیکی ثبت و بهای کارشناسی را با نرخ مصوب و تعیین شده و به شکل برخط پرداخت و رسید آن را دریافت کنند. این سامانه قادر است پرونده‌های کارشناسی را در رشته‌های تخصصی به کارشناسان رسمی مورد تأیید قوه قضاییه ارجاع دهد. ارائه خدماتی مانند استعلام صحت گزارش از سامانه از مزیت‌هایی است که برای مراجعان پیش‌بینی شده است.

سامانه‌حمایت از زندانیان
نشانی https://hemayatzendanianmarkaz.ir تنها سامانه حمایت از زندانیان محبوس در زندان‌های کشور است که خانواده‌ها می‌توانند با ورود به این سامانه و ارائه اطلاعاتی مانند نام ونام خانوادگی زندانی، محل حبس وی، نام پدر و کد ملی و نیز ثبت اطلاعات هویتی خود و نسبتی که با زندانی دارند تقاضای حمایت خود را با بارگذاری یک قطعه عکس، تصاویر کارت ملی و شناسنامه خود، تصویر کارت ملی و شناسنامه فرد زندانی، تصویر کارت ملی و شناسنامه افراد تحت تکفل نسبت به ثبت نام در سامانه اقدام و منتظر پاسخ کارشناسان برای ارائه خدمت و راهنمایی به‌خود باشند. انجمن حمایت زندانیان مرکز در سال 1320با هدف کمک به زندانیان و خانواده آنان تشکیل و در سال 1360با اصلاحات بعدی و تصویب شورای‌عالی قضایی به فعالیت خود ادامه داده است.

سامانه عدل ایران
سامانه https://adliran.ir یکی از شناخته شده‌ترین سامانه‌های قوه قضاییه است که به‌دلیل گستردگی ارائه خدمات به شهروندان کاربران زیادی دارد. با این حال، بسیاری از شهروندان تصور می‌کنند این سامانه صرفا برای اطلاع‌رسانی و ابلاغ احکام قضایی به خوانده یا خواهان طراحی شده است. تصوری که از اساس درست نیست و با ثبت نام دراین سامانه علاوه بر دریافت هرگونه مکاتبه قضایی و حقوقی می‌توانید ازخدماتی مانند احراز هویت برخط، نوبت‌گیری الکترونیکی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، ارتباط با وکلا و کارشناسان خبره حقوقی و قضایی، آخرین وضعیت پرونده قضایی و نیز درخواست دریافت گواهی عدم‌سوءپیشینه و چند خدمت دیگر استفاده کنید.

سامانه ساجد
سامانه sajed.divan-edalat.ir یکی از مهم‌ترین سامانه‌های ارتباطی دیوان عدالت اداری با شهروندان است. دیوان عدالت اداری براساس قانون به دعاوی افراد علیه دولت رسیدگی می‌کند و به همین دلیل نوعی دادگاه اداری تلقی می‌شود که تمام شهروندان درصورتی که با تصمیمات و اقدامات دولت یا اقدامات مأموران دولتی مواجه شدند می‌توانند در دیوان عدالت اداری طرح شکایت کنند و دیوان درصورتی که ضمن رسیدگی خود اقدامات و تصمیمات دولت را مغایر قانون تشخیص دهد رأی به ابطال آن صادر می‌کند. ثبت دادخواست‌های بدوی و تجدیدنظر، ثبت و پیگیری درخواست اعمال ماده ۷۹ (درخواست بررسی مجدد توسط رئیس دیوان) و درخواست ماده ۸۹ (درخواست بررسی تعارض آرای شعب) از قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، پیگیری ماده ۸۰ (درخواست ابطال مصوبات)، ارسال پاسخ اخطار رفع نقص، لوایح و نامه‌ها به بخش‌های مختلف در دیوان عدالت اداری ازجمله اقداماتی است که می‌توان در این سامانه انجام داد. برای ورود به این سامانه باید در ثنا ثبت‌نام کرده باشید.

سامانه سیاق
سامانه یکپارچه اقدامات اجرایی و قضایی با نام اختصاری «سیاق» در راستای نظارت بر عملکرد واحدها در پیگیری پرونده‌های مطالباتی در مراجع قضایی و ثبتی با هدف کاهش مطالبات غیرجاری طراحی و راه‌اندازی شده است که در نوع خود منحصر به فرد است. این سامانه مجموعه‌ای از مهم‌ترین اطلاعات پرونده‌های مطالباتی در فضای مجازی، تحت دسترسی اینترنت و اینترانت است به‌نحوی که پس از ورود و ثبت داده‌ها و پردازش آنها، گزارش‌های کاملی از روند اقدامات اجرایی و قضایی به مراجع درون سازمانی و برون‌سازمانی تهیه و ارائه می‌شود. سیاق متشکل از 10بخش است که در آن خدماتی ازجمله وثایق و اسناد رهنی و ذمه‌ای، تسهیلات، دعاوی حقوقی و کیفری بانک، دعاوی حقوقی دیگران علیه بانک، دعاوی توقف و ورشکستگی ارائه می‌شود.

درگاه خدمات یکپارچه الکترونیک سازمان بازرسی
 سامانه ir.136 سامانه‌نوینی‌است که در قالب آن گزارشگران فساد می‌توانند با ارائه گزارش‌های خود درباره وقوع فساد به سازمان بازرسی مانع از ادامه فعالیت متخلفان شده و ازمزایایی که درقالب جایزه برای گزارشگران درنظر گرفته شده است استفاده کنند. علاوه بر این، در این سامانه بانک اطلاعات تکالیف قانونی که برای دستگاه‌ها مشخص شده در این سامانه بارگذاری شده است که در دسترس عموم مردم قرار دارد. بانک اطلاعات گلوگاه‌های فسادخیز نیز دراین سامانه ایجاد و اطلاعات متهمان و محکومان و افراد شایسته نیز ایجاد شده است. علاوه بر این امکانات، سامانه پاسخگویی تلفنی و ثبت درخواست خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی برای نخستین‌بار در حوزه ثبت شکایت‌ها در این سامانه بارگذاری و مشغول کار است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید