• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 6 تیر 1402
کد مطلب : 195699
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wj2m1
+
-

6چالش شماره 6

جواد نکونام از وصال استقلال خشنود است اما روی نیمکت این تیم کار سختی پیش رو خواهد داشت

6چالش شماره 6

بهروز رسایلی

فعلا همه‌‌چیز عالی است؛ یک ماه‌عسل شیرین و لذتبخش. موانع حضور جواد نکونام روی نیمکت استقلال از پیش روی این مربی برداشته شده و او در حال گرفتن عکس و انجام مصاحبه و دادن لیست به باشگاه است. هواداران هم به‌طور نسبی از این انتخاب راضی به‌نظر می‌رسند اما این تازه اول راه است و قطعا نکونام روی نیمکت استقلال با مشکلات و تنش‌هایی هم مواجه خواهد شد. ضمن آرزوی موفقیت برای جواد روی نیمکت این تیم پرهوادار، بخشی از چالش‌های او در استقلال را مرور می‌کنیم.

  مدیرعامل تنش‌زا
اگرچه نکونام را حجت کریمی به استقلال آورد اما سرپرست موقت باشگاه استقلال بیش از حد مایل به حضور در رسانه‌هاست و بسیاری از ایده‌های او هم بحث‌برانگیز و غلط از آب درمی‌آید. فرض کنید مدیر تیمی که 2نفر از باثبات‌ترین و مؤثرترین بازیکنانش کوین یامگا و رافائل سیلوا بوده‌اند، به صراحت خواهان ممنوعیت ورود بازیکنان خارجی به کشور می‌شود. از سوی دیگر درگیری لفظی کشدار و زننده کریمی با ساپینتو هم فضای اطراف تیم را ملتهب کرده است. آیا کسی می‌تواند تضمین کند آقای مدیر در طول فصل از این کارها انجام ندهد و برای تیم داستان درست نکند؟

  جنگ داخلی
باشگاه استقلال به دلایلی که چندان روشن نیست، وارد یک جنگ عجیب داخلی شده است. هر روز رقم دستمزد یا حتی اصل قرارداد یکی از بازیکنان لو می‌رود و جنجال راه می‌اندازد. هواداری هم که درگیر هزار جور مشکلات اقتصادی است، نمی‌تواند تحمل کند یک بازیکن نیمکت‌نشین 8 یا 10 یا 12میلیارد تومان دستمزد بگیرد و هیچ کاری هم نکند. واضح است که این قراردادها بسیار بد بسته شده و کوشش باشگاه برای کاستن از رقم دستمزدها هم منطقی است اما یادتان باشد بازیکنانی که امروز با انتشار قراردادهایشان تخریب می‌شوند، فردا قرار است برای همین تیم بازی کنند. آیا آنها همه وجودشان را خواهند گذاشت؟

  مقایسه با فرهاد و ساپینتو
طبیعتا عملکرد جواد نکونام با 2سرمربی پیشین استقلال مقایسه خواهد شد؛ 2نفری که هرکدام در یک زمینه عالی عمل کردند. تیم فرهاد مجیدی فوق‌العاده بازی نمی‌کرد اما به هر حال بدون شکست قهرمان لیگ برتر شد. تیم ساپینتو هم جام نگرفت اما مخصوصا در مقاطعی از نیم‌فصل دوم طوری جذاب و تماشایی بازی می‌کرد که همه را به تحسین واداشت. بنابراین نکونام هم باید حداقل در یکی از این دو زمینه موفق عمل کند. چه بهتر که هر دو با هم باشد؛ هم فوتبال زیبا و هم نتایج خوب.

  تلخی پیشکسوتان
به‌طورکلی طی این سال‌ها فضای اظهارنظرهای تند و سیاه در استقلال خیلی فراهم بوده و بسیاری از مربیان این تیم را نواخته است. حتی استراماچونی و ساپینتو هم در بهترین روزهای‌شان از نقدهای آتشین و بعضا غیرمنصفانه معاف نبوده‌اند. بنابراین کار برای جواد نکونام تا حد زیادی سخت خواهد بود؛ مخصوصا که گروهی از پیشکسوتان استقلال هم با او زاویه تند دارند. همین ابتدای کار مصاحبه 2کلمه‌ای وریا غفوری در مورد نکونام یک ضربه به او تلقی شد: «نظری ندارم»!

  مشکلات مالی
این واضح‌ترین بند تمام مطلب است و نیازی به توضیح ندارد. استقلال با انواع بدهی‌های داخلی و خارجی مواجه است و در این شرایط بستن یک تیم خوب و حفظ آرامش مجموعه با پرداخت‌های منظم، کار بسیار دشواری به‌نظر می‌رسد. فقط در یک قلم گفته می‌شود هزینه دریافت رضایتنامه و حفظ مهدی قائدی و محمد محبی به 100میلیارد تومان می‌رسد.

استقلال فرق دارد
تیم‌های جواد علاقه کمتری به حفظ توپ و حملات پردامنه دارند. شاید این شیوه در تیم‌هایی مثل فولاد و نساجی خیلی به چشم نیاید و توجیه داشته باشد، اما هوادار استقلال نوع دیگری از فوتبال را مطالبه می‌کند. بنابراین اگر کار خوب پیش نرود، حوصله هواداران سرخواهد رفت. فراموش نکنید فصل گذشته نکونام در حالی از فولاد رفت که تیم او طی 20بازی تنها 16گل زده بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید