• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 5 تیر 1402
کد مطلب : 195684
+
-

بی‌همتا، محتوایی و مردم‌نهاد

بی‌همتا، محتوایی و مردم‌نهاد

حجت‌الاسلام محسن عرفاتی-معاون امور علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

مراسم مسلمیه در حرم مطهر سابقه بیش از یکصدساله دارد و همزمان با شب شهادت حضرت امام محمدباقر علیه‌السلام به‌مدت 3 شب برگزار می‌شود. در این 3 شب هیئت‌های مذهبی در قالب دسته‌های عزاداری از نقاط مختلف به سمت حرم حرکت کرده و با حضور در صحن و سرای حضرت سیدالکریم به عزاداری در سوگ شهادت حضرت مسلم، سفیر حضرت سیدالشهدا(ع) می‌پردازند که این مراسم تا پاسی از شب ادامه دارد.
این برنامه‌ها با سابقه بیش از صد سال در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود و پایه‌گذار آن نیز مرحوم حاج مرزوق بوده است‌. شیوه مرسوم برنامه این بوده که در شب اول هیئت بزازها و هیئت حضرت فاطمه(س) به عزاداری می‌پرداختند. در شب دوم مراسم سخنرانی برگزار می‌شد. در شب سوم نیز سادات شیرازی به اجرای برنامه عزاداری و سخنرانی می‌پرداختند.
سال گذشته آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی میزبان بیش از ۱۰۰ هیئت از عزاداران بوده و پیش‌بینی می‌شود امسال در این مراسم شاهد حضور هیئت‌های عزادارای بیشتری باشیم. این مراسم با حضور استاد سازگار برگزار می‌شود و با همکاری خانه مداحان کشور در شب اول حاج مهدی رسولی، در شب دوم حاج محمود کریمی و در شب آخر نیز حاج میثم مطیعی از جمله مدعوین ویژه‌ این مراسم هستند که به مرثیه‌سرایی در رثای آل ‌الله (ع) خواهند پرداخت.
در روایات آمده است که تمام خیرها را خداوند درب خانه سیدالشهدا(ع) قرار داده است. قیام ایشان، جهانی و بین‌المللی است. شهادت حضرت مسلم(ع) به ‌عنوان نخستین سفیر سیدالشهدا(ع) طلیعه‌ای برای آغاز ‌ماه محرم است. در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) پرچم عزاداری حضرت مسلم(ع) به دوش خادمان و زوار است.
حرکت سیدالشهدا(ع) آگاهی‌بخشی به بشریت و ترویج خوبی‌ها و جمع کردن بساط شرارت است و این حرکت با سفر حضرت مسلم(ع) به کوفه آغاز شد. امروز نیز این رسالت بر دوش ما نهاده شده است و باید این معارف را ترویج و به گوش همه جهانیان برسانیم. آیین مسلمیه که ثبت هنری نیز شده است، در هیچ جای جهان حتی بر سر مزار ایشان برگزار نمی‌شود. مراسم مسلمیه تنها در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی با این شکوه و عظمت برگزار می‌شود که یک اثر محتوایی و مردم‌نهاد است و باید به اطلاع همگان برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید