• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 5 تیر 1402
کد مطلب : 195627
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Q1j10
+
-

یک سیخ جوجه برای تمام جهان

سفره خوب
یک سیخ جوجه برای تمام جهان

جوجه‌کباب، غذای ملی مناسبتی در ایران است؛ عروسی‌ها، جمع‌های خانوادگی، و البته پیک‌نیک‌ها و سیزده به‌درها بدون جوجه کباب چیزی کم دارد. این غذا، ساده است، هر جایی می‌شود آن را آماده کرد، و بی‌نهایت خوشمزه است. این ویژگی‌ها، مورد توجه دنیا هم قرار گرفته و حالا این غذای معرکه، صدرنشین فهرست بهترین غذاهای دنیا که با مرغ‌پخته می‌شوند شده است.
این فهرست را، تیست‌اطلس (اطلس مزه)، سایت مرجع غذاها و رستوران‌های دنیا بیرون داده و علاوه بر جوجه کباب، 2 غذای ایرانی دیگر را هم در آن قرار داده. مرغ شکم‌پر که پخت آن برخلاف جوجه کباب، پیچیدگی و مهارت زیادی می‌خواهد در این فهرست صد تایی در رده چهاردهم قرار دارد و رده هفدهم، به فسنجان عزیزمان رسیده است.
این سایت، جوجه کباب را یکی از ستون‌های آشپزی ایرانی خوانده و نوشته است که هم مدل بااستخوان و هم‌بی‌استخوان آن، حسابی محبوب است. تیست اطلس درباره فسنجان هم نوشته است که این غذا، در موارد خاصی مثل جشن انقلاب زمستانی، همان چله یا یلدای خودمان، پخته می‌شود و سفره ایرانی‌ها را زینت می‌دهد. و البته این توضیح اضافی را هم آورده که این غذا که به نام ایران شناخته می‌شود، در سراسر خاورمیانه رواج دارد و در آذربایجان و عراق هم محبوبیت زیادی دارد. درباره مرغ شکم پر هم به‌صورت مفصل به مایه و مواداولیه‌ای که برای آن به‌کار گرفته می‌شود نوشته شده است.
با وجود درخشش این غذاها در این فهرست، جای زرشک‌پلو با مرغ، البته از نظر ما ایرانی‌ها، خالی به‌نظر می‌رسد. ردپای ایران در این فهرست به همین‌جا ختم نمی‌شود و چند غذای هندی، ازجمله «مرغ ماکانی»، «تکه» و «مرغ تندوری»، دست‌کم نام‌های اصالتا ایرانی دارند.
فهرست‌های بهترین غذاهای تیست‌اطلس، توسط مخاطبان، کارشناسان و مکانیزمی امتیازدهی به غذاها انتخاب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید