• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
شنبه 3 تیر 1402
کد مطلب : 195499
+
-

من به دیدن تو می‌آیم

ایده خوب
من به دیدن تو می‌آیم

مهتاب خسروشاهی

از سال 2015میلادی، موزه‌ای سیار به مناطق روستایی  کشور هند سفر می‌کند تا دانش‌آموزان مناطق محروم را با پیشینه، فرهنگ و تمدن کشور هند، از زندگی دایناسورها تا مغول‌ها آشنا کند. موزه سیار تاکنون 50هزار مایل مسافت طی کرده و به 700شهر از ایالت‌های کارناتاکا، ماهاراشترا، گوا، گجرات، هاریانا و دهلی سر زده است.
این ایده خلاقانه که « موزه روی چرخ» نام دارد، توسط کارکنان و مسئولان موزه معروف شهر بمبئی به نام «چاتراپاتی شیواجی ماهاراج واستو سانگرهالایا» طراحی شده است. موزه در واقع اتوبوس بزرگی است که با کمک مسئولان موزه و حمایت دولت هند، کار خود را از سال 2015میلادی آغاز کرده است.
یکی از مسئولان موزه روی چرخ می‌گوید:«حتی در روزگار ما، مردم روستایی به‌ویژه کودکان، موزه‌ها را به ‌عنوان مکانی برای یادگیری نمی‌شناسند. ما با این ابتکار تلاش می‌کنیم تا این دیدگاه و روایت را تغییر دهیم و بگوییم که اگر نمی‌توانید به هر دلیل از موزه‌ها بازدید کنید، ما سراغ شما می‌آییم.» او به شبکه خبری The Better India توضیح می‌دهد که موزه سیار هر 6 ماه یک‌بار و متناسب با بازخورد معلمان مدارس در شهرها و روستاها، موضوع ارائه شده توسط موزه سیار را تغییر می‌دهد.
موفقیت چشمگیر ابتکار این موزه سیار باعث شده که موزه کمک دولتی دریافت کرده و برای خرید و تجهیز دومین اتوبوس در سال 2019اقدام کند.
یکی از مسئولان موزه می‌گوید:«برای اینکه موزه بتواند با دانش‌آموزان و حتی مردم محلی ارتباط برقرار کند، از موضوعی شروع کردیم که همه با آن آشنا هستند؛ تمدن هاراپا. به همین دلیل هم از همان ابتدا موزه به موفقیت بزرگی دست یافت.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید