• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 3 تیر 1402
کد مطلب : 195463
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/GZgPK
+
-

یک وام، یک ضامن

چهره روز
یک وام، یک ضامن

رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرد: بانک‌ها برای اعطای تسهیلات خُرد به مردم، نباید بیشتر از یک ضامن از متقاضیان طلب کنند. محمدرضا فرزین درباره سختگیری برخی از بانک‌ها برای اعطای تسهیلات خُرد در زمینه تضامین بانکی، اظهار کرد: تسهیلات خرد بیشتر از یک ضامن احتیاج ندارد؛ البته در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی به‌دست ما رسید که نشان می‌داد برخی از بانک‌ها بیش از ۲ تا ۳ضامن از متقاضیان می‌خواهند؛ بنابراین ما با قاطعیت اعلام می‌کنیم که هیچ بانکی حق ندارد بیشتر از یک ضامن برای اعطای تسهیلات خرد از به مردم طلب کند.
تسهیل فرایند دریافت تسهیلات، یکی از مسائلی است که از مدت‌ها پیش در دولت و به‌خصوص از سوی رئیس‌جمهوری مطرح شده اما واقعیت این است که بانک‌ها به هر دلیل، همچنان نتوانسته‌اند این فرایند را مطابق نظر دولت و مردم اجرا کنند.
در این میان، آن گونه که رئیس‌کل بانک مرکزی نیز اعلام کرده، سیاست اصلی در حوزه تسهیلات این است که سهم بیشتری از منابع بانک‌ها به پرداخت تسهیلات خرد به کسب‌وکارها تخصیص یابد؛ اما تحقق این مهم نیازمند برنامه‌های گسترده‌ای برای تسهیلات خرد است و به‌خصوص در حوزه دریافت ضامن باید قواعدی برای گره‌گشایی از کار متقاضیان تعیین شود. در شرایط فعلی، بانک‌ها عمدتاً خواستار معرفی ضامن کارمند رسمی هستند تا از بابت بازگشت اقساط مطمئن باشند؛ درحالی‌که می‌توان این اطمینان خاطر را به شیوه‌های مختلف ایجاد کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید