• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
جمعه 2 تیر 1402
کد مطلب : 195422
+
-

رقم آشکار در حل سودوکو

ناصر فروندیان

جلسه قبل توی همین ستون، در مورد تکنیکی به نام «رقم تنهای مخفی» آموزش دادم و شما فهمیدین که  اگه این رقم توی بلوک مخفی داده شده، بهش می‌گفتیم «رقم مخفی در بلوک»، اگه توی ردیف مخفی شده بود بهش می‌گفتیم «رقم مخفی در ردیف» و اگه توی ستون مخفی شده بود، بهش می‌گفتیم «رقم مخفی در ستون».
حالا این بار می خوایم در مورد یه تکنیک جدید به اسم Naked Single یا «رقم آشکار»(عریان) صحبت کنیم. این تکنیک کاملاً ساده‌ست و تمام سودوکوبازهای مبتدی ازش استفاده می‌کنن.
«رقم آشکار» به اون رقمی گفته می‌شه که توی یه خونه، بین تمام کاندیداهای موجود، فقط و فقط خودش می‌تونه صحیح باشه.  به عبارتی، اگه ما تمامی کاندیداهای 1 تا 9 رو توی یه خونه بنویسیم و بعدش با توجه به حضور ارقام سرنخی که توی ردیف، بلوک و ستون مربوطه داریم، شروع به حذف کردن کاندیداهای اضافی کنیم، متوجه می‌شیم که توی اون خونه، فقط و فقط همون رقم می‌تونه جا بگیره که به اون رقم می‌گیم Naked Single  یا رقم آشکار. حالا به مثال پایین دقت کنین:


به خونه 83 -بخونین هشت سه که منظور‌مون ردیف هشتم خونه سوم هستش- که به رنگ زرد دراومده توجه کنین. خب اول از همه میایم کاملا مبتدی تمامی کاندیداها رو از 1 تا 9 رو توی این خونه ریز مدادنویسی می‌کنیم. بعد با توجه به اینکه توی بلوک هفتم سرنخ‌های داده شده‌مون 1، 2، 3، 5، 6 و 7 هستش، می تونیم این کاندیداها رو از خونه زرد حذف کنیم. پس کاندیداهای باقی‌مونده در این خونه، 4 و 8 و 9 هستن.
از اون‌جایی که دیگه کارمون با بلوک تموم شد، می‌ریم سراغ ردیف. می‌بینیم که توی این ردیف هشتم، هیچ سرنخی نداریم که بتونه کاندیدایی رو از خونه زردرنگ حذف کنه! پس می‌ریم سراغ ستون سوم که خونه زردرنگ در اون واقع شده. می‌بینیم که رقم‌های 8 و 9 توی این ستون وجود دارن پس طبیعتا نمی‌تونن توی خونه زرد، کاندیدای صحیحی داشته باشن و باعث تکرار می‌شن. به همین دلیل کاندیداهای 8 و 9 رو هم از خونه زرد حذف می‌کنیم. حالا متوجه می‌شیم که تنها یک کاندیدا توی خونه زرد باقی مونده و اون هم 4 هستش که بدون شک جواب درستی برای این خونه هستش.
ساده بود. درسته؟! به روش بالا، ما یه «رقم آشکار» (Naked Single)رو تونستیم توی خونه شماره 83 پیدا کنیم.
خب برای این جلسه کافیه. فقط سودوکوبازان عزیزمون باید بدونن که تمامی این تعاریف ساده رو باید جدی بگیرین. ما وقتی به تکنیک‌های پیچیده‌تر می رسیم از همین تعاریف استفاده می کنیم که اگه اون موقع این تعاریف و تکنیک‌ها رو نشناسین به مشکل بر می خورین.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید