• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
جمعه 2 تیر 1402
کد مطلب : 195397
+
-

برخی از افراد در هفته گذشته توجه رسانه‌ها را به‌خود جلب کردند

آزادی مادر با پول توجیبی کودک

آزادی مادر با پول توجیبی کودک

در هفته‌ای که آخرین روزش را سپری می‌کنیم، در دنیای سیاست، ورزش، هنر، فرهنگ و موضوعات بین‌المللی، بعضی نام‌ها پررنگ شدند و به سرتیتر خبرها نشستند. بعضی‌ها مدال‌های زرین بر گردنشان آویخته شد و جمعی هم دنیای فانی را ترک کردند، مثل همین چند نفری که می‌بینید.

فرهنگی
 خطبه عقد ویژه خواهر شهید قربانخانی

جاری‌شدن خطبه عقد خواهر شهید مدافع حرم مجید قربانخانی توسط رهبر معظم انقلاب یکی از اتفاقات فرخنده‌ای بود که همزمان با سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در دیدار جمعی از خانواده شهدا با رهبر انقلاب صورت گرفت. در این دیدار آیت‌الله خامنه‌ای به‌رغم سال‌های اخیر که دیگر خطبه عقد برای کسی جاری نمی‌کردند، تصمیم گرفتند خطبه عقد خواهر شهید مجید قربانخانی را قرائت کنند. به این ترتیب حسینیه امام خمینی(ره) و توصیه‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نقطه شروع زندگی مشترک‌ «زینب قربانخانی» و «احسان عطایی» شد. رهبر انقلاب بعد از جاری‌شدن خطبه عقد دعا کردند این زوج زندگی شیرینی داشته باشند: «باهم بسازید، صفا و صداقت داشته باشید تا زندگی‌تان شیرین باشد.» سپس آیت‌الله خامنه‌ای انگشتر خودشان را از دستشان درآوردند و دست داماد کردند و انگشتر دیگری هم به‌عنوان هدیه به عروس خانم دادند. اما این همه ماجرا نبود.پس از قرائت خطبه عقد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از مادر شهید درخواست کردند تا لباس مشکی خود را عوض کند: «لباس مشکی را عوض کنید. ما چشم حقیقت‌بین نداریم و نزدیک‌بین هستیم. اگر چشم حقیقت‌بین داشتیم و جایگاه شهدا را در آن دنیا می‌دیدیم قطعاً برای آنها خوشحالی و شادی می‌کردیم و عزا نمی‌گرفتیم. رزمنده مدافع حرم «مجید قربانخانی»، سال ۱۳۹۴ در ۲۵سالگی در خانطومان سوریه شهید شد و پیکر مطهرش 3 سال بعد از شهادت به کشور بازگشت.

سیاسی
رأی اعتماد نمایندگان به نیکبخت

روز سه‌شنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت «محمدعلی نیکبخت» وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی انجام و موافقان و مخالفان نیکبخت نظرات خود را اعلام کردند. درنهایت نمایندگان با 198رأی موافق به وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارتخانه جهادکشاورزی اعتماد کرده و محمدعلی نیکبخت سکان وزارت جهادکشاورزی را به‌دست گرفت. آقای وزیر در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی این وزارتخانه وعده داد برای خودکفایی در تولید محصولات اساسی برنامه دارد.پیش از این سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهادکشاورزی بود که فروردین ۱۴۰۲ با توجه به ارزیابی‌های سال گذشته از سوی دولت برکنار و سیدمحمد آقامیری به‌عنوان سرپرست وزارت جهادکشاورزی معرفی شد. معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهادکشاورزی، ریاست جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان و رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از سوابق محمدعلی نیکبخت است.

هنری
خداحافظی ابدی با پیشکسوت موسیقی

این هفته حوزه هنر و موسیقی هم یکی از سرمایه‌های ارزشمند و تأثیرگذار کشورمان را از دست داد. نصرالله ناصح‌پور، خواننده پیشکسوت و عضو هیأت‌مدیره کانون خوانندگان سنتی خانه موسیقی که به‌دلیل عارضه مغزی در بیمارستان بستری شده بود، در سن ۸۳ سالگی درگذشت. او پرورش‌یافته نسلی بود که هرکدام از طلایه‌داران موسیقی ایران‌زمین محسوب می‌شد و تلاش‌هایشان در ارائه و ترویج موسیقی سنتی در تاریخ فرهنگ و هنر کشورمان ماندگار است. این هنرمند به همراه زنده‌یاد محمدرضا شجریان و استاد شهرام ناظری سال‌ها در کانون فرهنگی و هنری موسیقی چاوش مشغول تدریس موسیقی بودند و تمرکز و تأکیدش بیشتر بر پرورش هنرجو بود تا تولید آلبوم و اجرای کنسرت. با این حال اجراهای معدود و ماندگاری از خود برجای گذاشت. ازجمله اجراهای آوازی ناصح‌پور می‌توان از خواندن تصنیف «ز من نگارم» درویش‌خان در آلبوم مشترکش با محمدرضا لطفی نام برد ، تصنیفی که ظرفیت‌ها و ویژگی‌های خاص صدایش را به خوبی انعکاس می‌دهد.

هنری
بهترین بازیگر زن جشنواره شانگهای


اوایل هفته خیر مسرت‌بخش درخشش بانوان ایرانی در عرصه‌های هنری به گوشمان رسید. براین اساس سُرور پیروانی، بازیگر فیلم سینمایی «یک و نیم اسب بخار» موفق به کسب جایزه جام طلایی بهترین بازیگر زن بخش استعدادهای آسیای جشنواره شانگهای شد.مراسم اهدای جوایز بخش استعدادهای جدید آسیایی  بیست‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای در حالی برگزار شد که «سُرور پیروانی» بازیگر فیلم سینمایی «یک و نیم اسب بخار» از ایران، توانست جایزه جام طلایی بهترین بازیگر زن این رویداد معتبر بین‌المللی را کسب کند.او که در رشته روانشناسی تحصیل کرده‌، دوره بازیگری را در موسسه کارنامه نزد استادانی مثل کیومرث مرادی، رضا گوران و ... گذرانده است.فیلم سینمایی «یک و نیم اسب بخار» به کارگردانی رسول کاهانی و تهیه‌کنندگی محمود یاوری در اولین حضور جهانی خود در بخش استعدادهای جدید آسیایی جشنواره شانگهای پذیرفته و علاوه بر کسب جایزه جام طلایی بهترین بازیگر زن، نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه بیست‌و‌پنجمین دوره  این جشنواره نیز شده است.در خلاصه «یک و نیم اسب بخار» آمده است: بچه که بودم سَرَمو می‌ذاشتم رو شونه‌های مامانم، شونه‌هاش خیلی گرم بود، دلم برای بوی مامانم تنگ شده، دلم براش تنگ شده... سُرور پیروانی، ابراهیم عزیزی، محمد اشکان‌فر، امیر باباشهابی و... بازیگران این فیلم سینمایی هستند و کمپانی مورچه به مدیریت حسن نجم‌آبادی مسئولیت پخش بین‌المللی آن را برعهده دارد.

ورزشی
وزنه‌بردار طلایی مسابقات کوبا

علی داوودی، وزنه‌بردار جوان کشورمان متولد سال 1378 است، نایب قهرمان المپیک 2020 و رکورددار دسته سنگین‌وزن جهان در رده جوانان است. از داوودی به‌عنوان پشتوانه و آینده وزنه‌برداری در دسته فوق‌سنگین ایران نام برده می‌شود. این هفته نام او در بین خبرسازان هفته می‌درخشد چراکه این وزنه‌بردار فوق‌سنگین ایران در مسابقات گزینشی المپیک کوبا توانسته 3مدال طلا بگیرد و رکورد 441کیلوگرم را در مجموع ثبت کند.در آخرین روز از مسابقات وزنه‌برداری جایزه بزرگ کوبا، داوودی در دسته فوق سنگین مردان به روی تخته رفت و 3مدال طلا گرفت.او رکورد 203یک ضرب، 238دوضرب و مجموع 441کیلوگرم را ثبت کرد و طلای یک ضرب و دوضرب را گرفت و قهرمان شد. مسابقات کوبا، مرحله گزینشی المپیک پاریس بود و داوودی توانست دومین مسابقه کسب سهمیه المپیک را با موفقیت پشت سر بگذارد. این قهرمان، ورزش را از 11سالگی شروع کرده است.اولین قهرمانی او در 15سالگی به دست آمد و در 17سالگی، مدال طلای مسابقات جهانی وزنه‌برداری را به گردن آویخت. او گفته: «هدفم این‌است که درصورت امکان بتوانم در 4المپیک شرکت کنم و به‌عنوان نماینده کشورم 4بار در این مسابقات روی سکو بروم.»

کسب مدال طلا بعد از 22سال

  برای طرفداران ورزش، شنیدن خبر موفقیت ورزشکاران ایرانی در مسابقات جهانی همیشه خوشحال‌کننده است. حالا تصور کنید اگر ورزشکاری موفق شود بعد از 22سال مقام قهرمانی را از رقیبان پس بگیرد، این خوشحالی چقدر بیشتر خواهد شد؟ علی پاکدامن، ورزشکار رشته شمشیربازی، چهره خبرسازی است که این هفته با خبر موفقیت خود هواداران این رشته را بیش از بقیه خوشحال کرده است. دیدار نهایی رقابت‌های شمشیربازی قهرمانی آسیا در بخش انفرادی اسلحه سابر میان علی پاکدامن و «کیم» از کره‌جنوبی برگزار شد. در این دیدار پاکدامن با نتیجه 15 بر 10 کیم را شکست داد و عنوان قهرمانی مسابقات را از آن خود کرد. علی پاکدامن در حالی قهرمان مسابقات شمشیربازی قهرمانی آسیا در اسلحه سابر شد که کره‌ای‌ها سال‌ها این عنوان و جایگاه را در اختیار داشتند. آخرین قهرمانی ایرانی‌ها در این بخش به مسابقات سال 2001 برمی‌گردد، زمانی که پیمان فخری به‌عنوان قهرمانی دست پیدا کرد. او ورزش را با تکواندو شروع کرده و حالا در رشته اسلحه سابر می‌درخشد و سقف آرزوهایش کسب مدال المپیک است. نخستین افتخار ملی پاکدامن، حضور در مسابقات جوانان کشور بود که در این مسابقات به مقام سوم رسید و به قول خودش کم‌کم پابند رشته شمشیربازی شد.

محیط‌ زیست
پدر صنعت گردشگری و هتلداری ایران درگذشت

 خبر تلخ این هفته برای دوستداران سفر و گردشگری در ایران این بود که جلال نصیریان پدر صنعت گردشگری و هتلداری ایران پس از سال‌ها خدمت و آموزش در صنعت گردشگری و تربیت دانشجویان و مدیران بسیار، در سن 80سالگی چشم از جهان فرو بست. نصیریان متولد 1322 در شهر اهر در استان آذربایجان شرقی و جزو نخستین افرادی بود که به‌صورت حرفه‌ای آموزش گردشگری در ایران را آغاز کرد. او که به زبان‌های انگلیسی، عربی و فرانسوی تسلط داشت، مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد رشته مدیریت هتلداری و جهانگردی از انگلستان دریافت کرده بود. نصیریان از سال 1348 و در سن 26سالگی و به‌عنوان کارشناس تسهیلات جهانگردی وارد سازمان جلب سیاحان شد و در سال 1380پس از 30سال سابقه کار مدیریتی و دولتی در صنعت گردشگری کشور بازنشسته شد. او سال‌ها کارشناس درجه‌بندی هتل‌های کشور بود و همچنین در مدت فعالیت دولتی خود استانداردهای آموزشی و روند کاری در هتل‌های ایران را تنظیم و جهت‌دهی می‌کرد.

اجتماعی
اقدام تحسین‌برانگیز کودک 8ساله



  در روزهای گذشته، اقدام ارزشمند «زینب دهقان» کودک 8ساله یزدی او را در صدر اخبار نشاند. این دانش‌آموز  اهل روستای ابراهیم‌آباد رستاق یزد، قصد داشت با پول توجیبی و عیدی‌هایش یک دوچرخه بخرد اما پس از شنیدن داستان زندگی یک مادر که در برنامه تلویزیونی «ماه مهربانی» از شبکه استانی یزد پخش شد، تصمیم گرفت تا مبلغ جمع شده در قلکش را به آزادی این مادر دربند اهدا کند. اما این همه ماجرا نبود. «مهران فاطمی» استاندار یزد با شنیدن این موضوع در آیین گلریزان یزد تصمیم گرفت به پاس ارج نهادن به این کار خیر یک دوچرخه به زینب هدیه کند. استاندار با حضور در منزل این خانواده، دوچرخه را به زینب دهقان هدیه داد. اما زینب باز هم تصمیم گرفت تا این دوچرخه را نیز به فرزند مددجویی که از زندان آزاد شده بود، بدهد که استاندار یزد با شنیدن این موضوع، تصمیم گرفت تا یک دوچرخه دیگر به زینب هدیه کند. استاندار یزد با خرید یک دوچرخه برای فرزند زندانی آزادشده، از زینب خواست هدیه او را قبول کند.

روحانی مهربان سوژه آسوشیتدپرس شد


در هفته‌ای که گذشت، اقدام متفاوت و ویژه سیدمهدی طباطبایی، روحانی اهل قم نه‌تنها در رسانه‌های داخلی بازتاب بسیاری داشت بلکه مرزهای خبری کشور را درنوردید و به آسوشیتدپرس هم رسید. این خبرگزاری در گزارشی درباره این روحانی فعال محیط‌زیست و حامی حیوانات نوشت: «سیدمهدی طباطبایی روحانی است که در پناهگاهی در قم سگ‌های خیابانی و ولگرد را می‌پذیرد و از آنها پرستاری می‌کند. او برای بیش از 90هزار دنبال‌کننده خود در صفحه مجازی‌اش، داستان‌های دلخراشی از سگ‌های مورد آزار و بی‌توجهی که در پناهگاه خود از آنها مراقبت کرده است، منتشر می‌کند. طرفداران جوان او در صد‌ها کامنتی که او تقریباً در هر پست دریافت می‌کند، اقداماتش را تمجید می‌کنند. او تأکید می‌کند اسلام حیوان‌آزاری را ممنوع کرده و اطعام نیازمندان را ترویج می‌کند. در سراسر خاورمیانه، مردم غذا و آب را برای گربه‌های ولگرد که اغلب در حال سرگردانی در داخل و خارج ساختمان‌های عـمومـی دیـده مــی‌شــونــد، می‌گذارند.













 

این خبر را به اشتراک بگذارید