• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 2 تیر 1402
کد مطلب : 195389
+
-

سیاست در هفته‌ای که گذشت

تحولات سیاسی ایران و جهان این هفته هم در جریان بود و اخبار ریز و درشت بسیاری از این تحولات و رویدادها به رسانه‌ها مخابره شد. از برگزاری نشست مشورتی ایران و پاکستان و دعوت از ایران برای مشارکت در احیای خطوط ریلی سوریه گرفته تا حضور مهمانان خارجی و خریداری هواپیماهای جدید که همگی  حکایت از تکاپوی سیاستمداران ایران و جهان برای پیشبرد برنامه‌های خود دارد.

وزیر خارجه عربستان سعودی در تهران
 اوایل این هفته «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی که به دعوت وزیر امور خارجه کشورمان به ایران سفر کرده بود، وارد تهران شد. بن فرحان در نخستین سفر خود پس از احیای روابط با جمهوری اسلامی ایران، با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. این سومین دیدار میان وزرای امور خارجه ایران و عربستان پس از احیای روابط دوجانبه بر اساس توافق پکن به‌شمار می‌رفت.

برگزاری نشست مشورتی ایران و پاکستان
 معاون سیاسی و قائم مقام وزارت امور خارجه ایران و پاکستان در نشست گفت‌وگوهای مشورتی سیاسی تهران- اسلام‌آباد طیف وسیعی از موضوعات دوجانبه سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در دوازدهمین دور نشست گفت‌وگوهای مشورتی سیاسی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان، طیف وسیعی از موضوعات دوجانبه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هر دو طرف درباره آخرین موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز تبادل نظر کردند.

خرید هواپیماهای جدید
 به نقل از عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام شد، به‌تازگی با هدف نوسازی و توسعه ناوگان هوایی کشور، تعدادی هواپیمای جدید از محل منابع دولت خریداری شده است. کاپیتان محمد محمدی‌بخش، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از افزایش ناوگان هوایی تجاری کشور شامل ۵۰ فروند هواپیما و هلی‌کوپتر طی ۱۸ ماه گذشته خبر داد و گفت: تاکنون ۲۰ فروند به مجموع هواپیماهای مسافری اضافه شده است.

اسماعیل هنیه با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد
 «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و هیأت همراه عصر چهارشنبه با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حرکت رو به جلو ملت فلسطین، احساس مسئولیت نسل جوان و مؤمن فلسطینی و ورود فردی و جمعی آنان به صحنه مبارزه را موضوعی بسیار مهم خواندند و تأکید کردند: قضایای روزهای اخیر «جنین» و محاصره نظامیان صهیونیست به‌وسیله جوانان فلسطینی نمونه بارز این صحنه جدید و بشارت‌دهنده آینده روشن همراه با پیروزی کامل است.

پهلوگیری اولین کشتی تجاری نسل جدید روسی در بندر نوشهر
 نخستین فروند از نسل جدید کشتی‌های تجاری روسیه در بندر نوشهر پهلو گرفت که به اعتقاد کارشناسان نتیجه دیپلماسی اقتصادی دولت مردمی سیزدهم در حوزه روابط خارجی بوده که گام به گام به بار می‌نشیند و با ادامه این روند؛ آینده نویدبخشی را برای کشور و استان مازندران رقم خواهد زد.

انتقال گاز دشتک به نهبندان
عملیات اجرای خط انتقال گاز دشتک به نهبندان شروع شد. با تکمیل این خط خراسان جنوبی به خط هفتم سراسری گاز در سیستان و بلوچستان متصل شده و با دریافت همزمان گاز از دو استان شمالی و جنوبی، مشکل افت فشار مشترکین این استان در روزهای سرد، برطرف می شود. این طرح تا هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری می رسد.

نشست مشترک قوای مجریه و قضاییه
رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت روز پنجشنبه اول تیر با حضور در محل حوزه ریاست قوه قضاییه، ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه نشست مشترکی را با اعضای شورای عالی دستگاه قضا برگزار کردند. رییس قوه قضاییه در این نشست مشترک گفت: ما اعتقاد و باور داریم که قوای مجریه و قضاییه باید کمک‌کار یکدیگر باشند و این کمک‌رسانی و مساعدت باید از ناحیه دستگاه قضایی بیشتر و افزون‌تر باشد.









 

این خبر را به اشتراک بگذارید