• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 1 تیر 1402
کد مطلب : 195366
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/LgnLv
+
-

جور دیگر باید دید

جور دیگر باید دید

پارسا اوحدی حائری/ 17ساله از تهران

رد پای زاویه‌دید متفاوت به پدیده‌های یکسان را می‌توان در آثار هنرمندان هنرهای تجسمی به روشنی مشاهده کرد. به‌عنوان مثال، هنر نقاشی، پر است از این نگاه‌های متفاوت به یک موضوع یکسان. این موضوع پس از تماشای آثار نقاشی به نمایش‌درآمده در موزه‌ی هنرهای معاصر، برایم عین روز روشن شد؛ نمایشگاهی که این روزها، با عنوان «ردپا»، از آثار نقاشی گنجینه‌ی موزه‌ی هنرهای معاصر، مقابل نگاه علاقه‌مندان قرار گرفته و تا روز یک‌شنبه، چهارم تیر، برپاست.
در ظهر یکی از آخرین روزهای بهار، از نمایشگاه بازدید کردم. تابلوهای روی دیوار، حسابی مرا شگفت‌زده کرده بود. در همان سالن اول، نقاشی «تنه‌ی درخت»، ‌کاری از سهراب سپهری، توجهم را به‌خود جلب کرد. انگار وقتی حرف از درخت می‌شود، سهراب تنها تنه‌ی درخت را می‌بیند، آن هم محکم و استوار. او با همان تکنیک و سایه‌های همیشگی، بافتی را بر پهنه‌ی بوم ایجاد کرده که تنه‌ی درخت را واقعی‌تر جلوه می‌دهد. رنگ‌های طیف قهوه‌ای هم بی‌نظیر است. در قاب او درختان بی‌برگ‌اند و به مخاطب، حسی شبیه تنهایی یا ابهام منتقل می‌شود.
سوژه‌ی «ایرج شجاعی» در سه تابلوی به نمایش درآمده در این نمایشگاه نیز درخت است. او سرسبزی درختان و جنگل را به تصویر کشیده، آن هم با گواش و مداد رنگی. حال و هوای آثار او به سبک امپرسیونیسم نزدیک است. نقاش در این سبک، با ضربات شکسته و کوتاهِ قلمو و مداد، به جای ترکیب دو رنگ زرد و آبی و ساختن رنگ سبز، این دو رنگ را به‌نحوی روی مقوا قرار داده تا برای مخاطبش، فقط حسی از رنگ سبز به‌نظر بیاید. حتی زاویه‌ی دید متفاوت او به جنگل در سه اثرش، نکته‌ای قابل توجه است.
«علی اکبر صادقی» اما نقاشی سوررئال است. او در تابلوی نامنظم خود، منظره‌ای رؤیاگونه را از درخت خلق می‌کند؛ درختانی سرسبز که در میان آب‌هایی بالای ابرها تصویر شده‌اند.
«ژان دافی» با گواش و آبرنگ، منظره‌ای از جنگل و درختانی خیالی و رنگارنگ خلق می‌کند که با ساده‌کشیدن اشکال، ترکیب‌بندی نامنظم رنگ‌ها و پرهیز از سه بعدی کردن و سایه زدن‌های بیش از حد، به سبک امپرسیونیسم یا حتی فوویسم نزدیک می‌شود.
«بیژن بصیری»، اما تک درختی را به تصویر کشیده؛ درختی سبز و دور، بالای تپه‌ای کنار جاده. او با ترکیب مواد مختلف روی مقوا، منظره‌ای ساده اما خلاقانه و متفاوت خلق کرده است.
اثر «دیوید هاکنی» هم که بیش‌تر به سبک پاپ‌آرت و هنر مدرن نزدیک است، تصویری فانتزی و ساده از درخت، چیزی شبیه درخت‌های دنیای کودکی.
در پایان بازدید از نمایشگاه، سراغ «حسن نوفرستی»، مدیر روابط‌عمومی موزه رفتم و از او درباره‌ی حضور بازدیدکنندگان نوجوان‌ پرسیدم. نوفرستی گفت: «این نمایشگاه می‌تواند راهی باشد برای این‌که نوجوان‌ها بتوانند به حوزه‌ی هنر ورود کنند و شناخت‌شان را نسبت به آثار هنرمندان هنرهای تجسمی بیش‌تر کنند.»

موزه‌ی هنرهای معاصر در ضلع غربی پارک لاله واقع است و شما می‌توانید از ساعت 10تا 18(به‌غیر از روزهای دوشنبه) از این نمایشگاه بازدید کنید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید