• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 1 تیر 1402
کد مطلب : 195309
+
-

مرمت خانه آقابزرگ اسفند به اتمام می‌رسد

سخنگوی شورای شهر تهران: عمارت وثوق‌الدوله بنای تاریخی ارزشمندی است و تبدیل به شهر‌دخت نمی‌شود

شورا
مرمت خانه آقابزرگ اسفند به اتمام می‌رسد

زینب زینال‌زاده؛ روزنامه‌نگار

سیزدهمین رویداد چهارشنبه‌های فرهنگی در دارالمؤمنین (منطقه‌14) رقم خورد و علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران از پروژه و طرح‌های فرهنگی چون باغ گیاهشناسی بوستان نارنج، عمارت وثوق‌الدوله، مسجد آدینه، مجموعه ورزشی و زورخانه شهدای دولاب و... بازدید کرد. عمارت وثوق‌الدوله به‌دلیل قدمت تاریخی موردتوجه ویژه قرار گرفت. در دوره گذشته با بهره‌برداری‌های نامناسب از این بنا که بیش از 100سال قدمت دارد، آسیب‌های جدی به آن وارد شده بود و در این دوره شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران متولی مرمت و بازسازی آن شده است. آخرین بهره‌برداری از این عمارت، لوکیشن خانه آقابزرگ سریال شهرزاد بود. نادعلی در جریان بازدید از این عمارت، فرایند مرمت و بازسازی را خوب ارزیابی کرد و گفت: «این بنا معماری و طراحی منحصربه‌فردی دارد و می‌تواند مورد توجه دانشجویان رشته معماری قرار گیرد. اکنون عملیات مرمت آن 20درصد پیشرفت داشته و تا پایان اسفند به اتمام می‌رسد.» عمارت وثوق‌الدوله داخل باغ (بوستان) سلیمانیه قرار دارد. با تبدیل این باغ به بوستان مادر و کودک، بانوان منطقه انتظار دارند عمارت وثوق‌الدوله هم پس از مرمت و بهره‌برداری در اختیار آنها قرار گیرد و درخواست داشتند این عمارت به شهر‌دخت یا خانه خلاقیت دختران تبدیل شود. نادعلی با بیان اینکه بناهای تاریخی هویت شهر محسوب می‌شوند و بازدید از آنها باید برای عموم آزاد باشد، با این درخواست مخالفت کرد و گفت: «انحصاری‌کردن بناهای تاریخی برای استفاده بانوان کار درستی نیست؛ اما قطعا برای این عمارت کاربری فرهنگی مناسبی تعریف می‌شود که مورداستفاده بانوان و آقایان خواهد بود.» محمدامین سالاری‌پور، شهردار منطقه‌14 هم با بیان اینکه عمارت دسترسی مجزایی از بوستان مادر و کودک دارد، تأکید کرد: «حضور عموم شهروندان در این عمارت مشکلی برای بوستان مادر و کودک فراهم نمی‌کند و بانوان در این مورد دغدغه‌ای نداشته باشند.»

باغ گیاهشناسی در بوستان نارنج
این باغ ابعاد کوچک باغ گیاهشناسی ملی است و در آن بیش از 100گونه گیاهی متناسب با شرایط اقلیمی منطقه کشت و نگهداری می‌شود. در این باغ کتابخانه‌ای با بیش از 3هزار جلد کتاب با موضوع گیاهان هم وجود دارد. علیرضا نادعلی در بازدید از این پروژه تأکید کرد: «شهرداری منطقه 14 قدم‌های خوبی در راستای جلب مشارکت شهروندان در حوزه فضای سبز برداشته است و با توجه‌ به توسعه زندگی آپارتمان‌نشینی توجه به گل‌وگیاه و فضای سبز منازل اهمیت دارد و نیازمند فرهنگ‌سازی در این حوزه هستیم.»

اعتبار 50میلیارد تومان برای مسجد آدینه
در زمان اجرای طرح بزرگراه امام علی(ع)، مسجد آدینه به‌دلیل قرارگرفتن داخل طرح تخریب شد و احداث مسجد جدید در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت. اکنون ساخت مسجد آدینه در بزرگراه امام علی(ع) خروجی پروین در مساحت 3هزار مترمربع و 4طبقه عملیاتی شده و شهرداری تهران 50میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده است. سخنگوی شورای شهر در بازدید از این پروژه به نقش دبیرخانه شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد اشاره و عنوان کرد: «یکی از راه‌حل‌های رسیدگی به امور مساجد مشارکت مردم و هیأت‌امنای مساجد است و این پروژه پس از 12سال عملیاتی شده است.»

احیای دوباره مجموعه ورزشی شهدای دولاب
تعطیلی مجموعه ورزشی و زورخانه شهدای دولاب از سال‌98 سبب اعتراض شهروندان شده است. علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران در بازدید از این مجموعه ضمن ابراز تأسف از رهاشدن آن، گفت: «از یک سال پیش که این مجموعه‌ها تحویل مدیریت شهری شده‌اند، برای فعال‌کردن این مجموعه‌ها تلاش شده و برخی پس از تعمیر و اورهال بهره‌برداری شدند. بخشی هم همچنان تعطیل هستند، چون اختصاص منابع و روال اداری در واگذاری به پیمانکاران نیاز به اصلاح اساسی دارد. نظام‌نامه جدید سازمان ورزش تهیه و به‌زودی برای رأی‌گیری در صحن شورا مطرح می‌شود. براساس این نظام‌نامه قرار است مجموعه‌های کوچک‌مقیاس به مناطق واگذار شود؛ چراکه شهرداری‌های مناطق توانایی دارند با منابع مالی تحت نظارت و ضوابط سازمان ورزش مجموعه‌ها را مدیریت کنند.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید