• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 31 خرداد 1402
کد مطلب : 195230
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/WnmYn
+
-

ساخت‌وساز در بزرگراه دیپلماتیک پایتخت

اعضای شورای شهر تهران برخی تخلفات ساختمانی را نتیجه سهل‌انگاری شهرداران مناطق دانستند

شورا
ساخت‌وساز در بزرگراه دیپلماتیک پایتخت

زینب زینال‌زاده؛ روزنامه‌نگار

ساخت‌وسازهای غیرمجاز به چالش‌های جدی مدیریت شهری تهران تبدیل شده است؛ تخلفاتی که عمدتاً در مناطق جنوبی و بعضاً در برخی از مناطق شمالی رخ می‌دهد و سودجویان و فرصت‌طلبان از طریق رانت یا نبود نظارت کافی و دقیق، یک‌شبه اقدام به ساخت بناهای چندطبقه می‌کنند. تعدادی از اعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروز به این موضوع واکنش نشان دادند و ساخت‌وسازهای غیرمجاز را نتیجه سهل‌انگاری شهرداران مناطق دانستند. مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی مشخصاً به ساخت‌وسازهای غیرمجاز اخیر در حاشیه بزرگراه شهیدکاظمی منطقه 19اشاره کرد و گفت: «مواجهه با چنین تخلفاتی این سؤال را ایجاد می‌کند که چگونه چنین اقدامی در فضایی که از انظار عموم دور نیست در محور بزرگراهی دیپلماتیک پایتخت رخ‌داده است؟ ساختمانی ۱۰ طبقه در صددرصد اشغال ساخته می‌شود. درگذشته خلاف ساختمانی نهایتاً در حد ساخت اتاقکی در پشت‌بام بود؛ اما حالا شاهد هستیم که ۱۰ طبقه ساختمان به همین سادگی و سهولت و به‌طور غیرمجاز ساخته شده و هیچ واکنشی از سوی هیچ مسئولی صورت نمی‌گیرد. این یعنی در شهرداری کوتاهی شده است.» او در ادامه با بیان اینکه ۳ماهه گذشته به شهردار منطقه گلاب‌دره به‌دلیل عدم‌صیانت تذکر داده شد، تأکید کرد: «با نشستن و تماشاکردن کاری درست نمی‌شود؛ اگر قرار بود به این صورت مشکلات را حل کنیم که نیازی به شهردار منطقه نبود؛ شهردار برای مدیریت شرایط بحرانی منصوب می‌شود. اکنون در مناطق ۱ و ۱۹ و برخی مناطق دیگر مشکلاتی وجود دارد که شهردار باید پیگیری کند. نباید در این کار تعلل داشته باشیم تا مشکلات به درصدی از چگالی برسد که دیگر نتوان کاری کرد.»

شهرداری به‌موقع اقدام کند
وقتی زمان اسکلت‌بندی ساختمان یا زمان تعبیه سقف اقدامی صورت نمی‌گیرد و سکنه در بنا ساکن می‌شوند، تخریب سخت و حتی غیرممکن خواهد شد. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی این موضوع را بیان و عنوان کرد: «در ساخت‌وسازهای غیرمجاز صددرصد فساد دخیل است. مگر می‌شود مقابل چشم مجموعه‌ای با این حجم از نیرو و امکانات تخلف صورت گیرد و کسی نتواند حریف 50نفر متخلف شود؛ در حال حاضر تنها چیزی که می‌تواند جلوی این ساخت‌وسازها را بگیرد و از حیثیت ما حفاظت کند، اقدام به‌موقع شهرداری و مسئولان ذیربط است.» عباسی به ترفند سودجویان هم اشاره کرد و گفت: «متخلفان با زدوخورد ساختگی فضا را به‌گونه‌ای متشنج می‌کنند تا نشان دهند افراد خطرناکی هستند و نمی‌شود با آنها مبارزه کرد. با این اقدام زمان می‌خرند و با سرعت کارهای ساخت را پیش می‌برند تا به مرحله بهره‌برداری برسد که امکان تخریب وجود نداشته باشد.»

بناهای غیرمجاز باید تخریب شوند
پرویز سروری، نایب‌رئیس شورا هم در تکمیل موارد مطرح شده توسط مهدی عباسی گفت: «در روزهای آتی با شهردارانی که با معضل ساخت‌وسازهای غیرمجاز درگیر هستند و دادستانی‌های ذیربط جلسه‌ای خواهیم داشت تا از تکرار چنین اتفاقاتی جلوگیری شود. معتقدم ساختمان‌هایی که به‌صورت غیرمجاز ساخته شده‌اند باید در هر مرحله‌ای که هستند، تخریب شوند.»

جرم‌انگاری مالکان ساخت‌وسازهای غیرمجاز
سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران هم عضو دیگری بود که به ساخت‌وسازهای غیرمجاز به‌ویژه در منطقه 19واکنش نشان داد و درخواست کرد تا نسبت به جرم‌انگاری مالکان ساخت‌وسازهای غیرمجاز اقدام شود. او گفت: «متأسفانه منطقه ۱۹ به بهشت ساخت‌وسازهای غیرمجاز تبدیل شده و جای سؤال است که تا کی می‌خواهیم با قشون‌کشی جلوی ساخت‌وسازهای غیرمجاز را بگیریم؟ چطور است که ما در موضوع ساخت‌وساز غیرمجاز به سراغ ملک می‌رویم و آن را تخریب می‌کنیم؛ اما به سازنده کاری نداریم؟ این نشان‌دهنده ضعف قانون و عدم‌بازدارندگی قوانین است و تا زمانی که با مالک ساخت‌وساز غیرمجاز برخورد کیفری نشود و جرم‌انگاری صورت نگیرد این رویه ادامه دارد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید