• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 31 خرداد 1402
کد مطلب : 195227
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Q1vDZ
+
-

نه، به نژادپرستی

کی‌روش از بازیکن خاطی تیمش دفاع کرد

نه، به نژادپرستی

فیفا قانونی دارد که اگر در یک مسابقه تماشاگران یک تیم به بازیکنی توهین نژادپرستانه کرده باشند، داور می‌تواند آن بازی را متوقف کند و تیم میزبان 3بر صفر بازنده شود. خیلی پیش نیامده که از این قانون استفاده شود وگرنه در همین فصل چندین بازی خارج از خانه رئال‌مادرید در لالیگا باید نیمه‌کاره می‌ماند. در جریان دیدار دوستانه تیم ملی قطر با نیوزیلند در اردوی اتریش چنین اتفاقی افتاد اما این‌بار بدون نظر داور و تنها با اجتهاد خود بازیکنان و تیم نیوزیلند بازی نیمه‌تمام ماند. ماجرا از این قرار است که کی‌روش طبق علاقه و عادت قدیمی‌اش و ارتباطاتی که در اتریش دارد، تیمش را برای اردو به این کشور برده بود. قطر با هدایت او مقابل نیوزیلند ایستاد اما در نیمه اول بین 2بازیکن 2تیم درگیری پیش آمد و بین 2نیمه همه‌‌چیز تغییر کرد. درحالی‌که نیمه اول با برتری یک بر صفر نیوزیلند به پایان رسید، یکی از بازیکنان تیم ملی قطر متهم شد که به یکی از بازیکنان تیم حریف توهین نژادپرستانه کرده است و به همین دلیل بازی نیمه‌تمام ماند. تنها گل این مسابقه را استامینیک در دقیقه 17برای نیوزیلند به ثمر رساند تا تیم یکصدم رده‌بندی فیفا نیمه اول را از قطر رده شصت‌و‌یکمی ببرد. نیوزیلندی‌ها به یوسف عبدالرزاق از قطر اتهام زده‌اند که در نیمه اول به مایکل بوکسال، بازیکن نیوزیلند اهانت نژادپرستانه کرده است. این اتفاق کمی پیش از پایان نیمه نخست، زمانی که داور به سود قطر یک ضربه آزاد اعلام کرد رخ داد و عبدالرزاق جملاتی را خطاب به بازیکن حریف گفت که او و هم‌تیمی‌هایش را به‌شدت عصبانی کرد. آنها به داور اعتراض کردند اما داور این مسابقه اقدامی صورت نداد تا نماینده اقیانوسیه تصمیم بگیرد به بازی ادامه ندهد.
کی‌روش که دومین بازی‌اش را به‌عنوان سرمربی تیم ملی قطر تجربه می‌کرد، به‌جای تنبیه بازیکن تیمش یا محکوم کردن نژادپرستی، اقدام به توجیه ماجرا کرد و مدعی شد که معلوم نیست چنین اتفاقی افتاده باشد. سرمربی پرتغالی قطر گفت: «حقایق در ادامه مشخص خواهند شد. ظاهراً 2بازیکن در زمین بازی با یکدیگر مشاجره داشته‌اند. نیوزیلندی‌ها هم بدون هیچ مدرک و شاهدی تصمیم گرفتند بازی را نیمه‌تمام رها کنند. داور به آنچه آنها می‌گفتند، گوش نکرد. به‌نظر من که این اتفاق فقط یک بحث میان 2بازیکن بود. به عقیده من این هم یک فصل جدید در فوتبال است که قطعا کسی نمی‌تواند آن را درک کند. بگذارید ببینیم مقامات فوتبال چه تصمیمی می‌گیرند.»
یک بازی دیگر هم در رده امیدها دچار اتفاق مشابه شد. پیش از این 3فصل پیش هم وقتی سون هیونگ مین به شکم رودیگر از چلسی لگد زد و اخراج شد، هواداران تاتنهام به بازیکن‌آلمانی چلسی توهین کردند و صدای میمون درآوردند. داور ‌آن بازی را متوقف کرد اما بازی نیمه‌تمام رها نشد و تاتنهام 3بر صفر بازنده اعلام نشد. رودیگر رنگین‌پوست دقیقه 63بازی در حرکتی اعتراضی دستان خود را زیر بغل خود قرار داد و ژست یک میمون را به‌خود گرفت. یک‌بار دیگر هم در همان زمان داور چهارم و رومانیایی بازی پاری‌سن‌ژرمن و باشاک‌شهیر ترکیه به کمک‌مربی سیاهپوست تیم ترکیه‌ای توهین کرده بود. توهین او به این شکل بود که به داور گزارش داد و گفت «به اون سیاهه کارت بده». تیم باشاک شهیر به نشانه اعتراض از بازی دست کشیدند و 10دقیقه مسابقه متوقف ماند اما تعطیل نشد. به‌نظر می‌رسد با اتفاقاتی که در این فصل برای وینیسیوس افتاد و حمایت همه‌جانبه از او در سطح جهان -منهای اسپانیا- فیفا و یوفا و فدراسیون‌های فوتبال کشورهای اروپایی سختگیری بیشتری به خرج دهند و در فصل آینده شاهد توقف یا ناتمام ماندن بازی‌های بیشتری باشیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید