• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 31 خرداد 1402
کد مطلب : 195215
+
-

کریدور ریلی شمال- جنوب در ایستگاه خاش

عملیات راه‌آهن زاهدان - چابهار، روسازی راه‌آهن خاش 0 ایرانشهر و قطعه سوم باند دوم محور ریلی زاهدان- خاش در قالب این کریدور آغاز شد

محمود مولایی- روزنامه نگار

‌با بهره‌برداری از طولانی‌ترین شبکه ریلی کشور، سیستان‌و‌بلوچستان به مرکز اقتصادی کشور تبدیل می‌شود. خطوط ریلی مختلف در شرق کشور علاوه بر اتصال شمال شرق به جنوب‌شرق، مسیر راه‌آهن به مرز افغانستان و پاکستان نیز می‌رسد.
به تازگی عملیات راه‌آهن زاهدان - چابهار، عملیات روسازی راه‌آهن خاش ـ ایرانشهر و عملیات اجرایی قطعه سوم باند دوم محور ریلی زاهدان - خاش در قالب این کریدور آغاز شده است. به‌گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، یکی از اولویت‌های اصلی دولت تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب در شرق کشور و توسعه مناطق کم‌برخوردار است که در قالب 2 پروژه در برنامه کاری وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. بدین‌ترتیب، قرارداد ساخت مسیر ریلی زاهدان به‌سمت میلک با اعتبار 12هزار و 700میلیارد تومان امضا شده است و به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. همچنین ادامه مسیر به‌سمت بیرجند و درنهایت یونسی نیز در 23قطعه اجرایی تعریف شده که مناقصه بیشتر قطعات برگزار شده است. خیرالله خادمی معتقد است ظرف 2‌ماه آینده پیمانکار کل 900کیلومتر مشخص شده و عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. بدین‌ترتیب، یک تحول بزرگ در ساخت خطوط ریلی کشور آغاز می‌شود. در حال حاضر تکمیل خط‌آهن چابهار-زاهدان در اولویت قرار دارد و بعد از تکمیل این راه‌آهن و با اتصال چابهار به شبکه ریلی، راه‌آهن در مسیر زاهدان، زابل، بیرجند، مشهد و یونسی کشیده خواهد شد. با اتمام این پروژه‌ها، بندرشهید بهشتی در چابهار که کالاهای اساسی کشور از آنجا وارد کشور می‌شود، توسعه خواهد یافت.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید