منصور بیجار*
یکی از کریدورهای مهم حملونقلی در شرق کشور قرار گرفته و شمال شرق و جنوب شرق را به هم متصل میکند. حالا، هم بحث حملونقل زمینی مطرح است و هم حملونقل ریلی که این دومی اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا حملونقل ریلی چابهار را به مرکز استان سیستان و بلوچستان و از طریق مرکز استان به کشور پاکستان متصل میکند. در ادامه نیز این مسیر به زابل و میلک و از آنجا به کشور افغانستان متصل میشود. اهمیت این کریدور بهخاطر موقعیت چابهار و بندر شهید بهشتی است. اکنون ظرفیتی که برای بندر شهید بهشتی در 3فاز پیشبینی شده، سالانه حدود 35میلیون تن بار است. در واقع بخش عمدهای از کالای اساسی کشور از این بندر وارد میشود و بهدلیل اینکه نخستین بندر اقیانوسی کشور محسوب میشود، میتواند هزینههای بسیاری را کاهش دهد.
از زاهدان تا خاش، از خاش تا ایرانشهر، از ایرانشهر تا نیکشهر و از نیکشهر به چابهار هر کدام 2قطعه تعریف شده که در حال حاضر 2 قطعه زاهدان تا خاش کامل شده و به بهرهبرداری رسیده است. البته خطوط مسافربری زاهدان-خاش راهاندازی شده و از آنجایی که مسیر زاهدان-خاش پرتلفاتترین محور در استان سیستان و بلوچستان محسوب میشود، فعالیت خطوط ریلی در این مسیر بسیار بااهمیت است. سالانه 3میلیون نفر جابهجایی مسافر در این مسیر داریم و در فاز نخست نیز بیش از 2.2دهم میلیون تن بار و در نهایت 20درصد از ظرفیت بار در بندر شهید بهشتی را جابهجا میکند. با شبکه ریلی که در استان سیستان و بلوچستان راهاندازی میشود، در مجموع این شبکه، هم به مرکز و شرق کشور و هم به مرز پاکستان و افغانستان دسترسی خواهیم داشت. در واقع شبکه ریلی سیستان و بلوچستان از مهمترین پروژههای کشور است. عملیات احداث خط ریلی زاهدان-چابهار از سال 1392شروع شد و اگر تامین مالی به موقع صورت میگرفت، اکنون به بهرهبرداری میرسید. طبق برنامه، قرار است تا پایان سال 1403این خط ریلی به بهرهبرداری برسد. البته ما اعلام کردیم در پایان سال مالی آینده، یعنی شهریورماه، اما دوستان اعلام کردند که اگر تامین منابع مالی صورت بگیرد تا پایان سال به اتمام برسد. این پروژه بهتازگی 300میلیون یورو از صندوق توسعه ملی بهرهبرده و این منابع مالی تقریبا رو به اتمام است. در سفر رئیسجمهور به استان سیستان و بلوچستان 7هزار میلیارد تومان برای شبکه ریلی مصوب شد که از محل تهاتر نفت پرداخت خواهد شد. البته ما از رئیسجمهور درخواست داریم تا برای پیشبرد پروژه بتوانیم از سایر منابع هم استفاده کنیم. همچنین خط زاهدان به میرجاوه که در نهایت به پاکستان میرسد، از قدیمیترین خطوط ریلی کشور بهحساب میآید. از آنجایی که این خط قدیمی است و البته نیاز به اصلاح ریلی دارد، با یک شرکت به تفاهم رسیدیم تا خط راهآهن-میرجاوه نوسازی شود. با توجه به اینکه در میرجاوه ما منطقه اقتصادی داریم، این خط ریلی میتواند کمک بسیاری باشد.
* معاون عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان
چهار شنبه 31 خرداد 1402
کد مطلب :
195214
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/zm9LO
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved